اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بازخوانی 3 نصیحت بارز امام به حاج سیداحمد/

میزان، انگیزه ورود افراد به حکومت یا گوشه‏گیری آنها است

خبرگزاری فارس: رئیس ستاد اقامه نماز جمعه شهرستان دماوند گفت: از نصایح بارز امام راحل (ره) خطاب به یادگار خویش می‏توان به "میزان، انگیزه ورود افراد به حکومت یا گوشه‏گیری آنهاست"، اشاره کرد.

میزان، انگیزه ورود افراد به حکومت یا گوشه‏گیری آنها است

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران حجت‏الاسلام محمد علاءالدینی پیش از ظهر امروز در نشست یادبود سالروز ارتحال حاج سید احمد خمینی در شرق استان تهران اظهار داشت: امام راحل عظیم‏الشأن (ره) در بعد تربیتی فرزندان گرامی خویش از سیره عملی امیر مومنان علی (ع) پیروی می‏کردند.

وی ادامه داد: از این‌رو ایشان امور تربیتی لازم را در قالب نامه‏هایی خطاب به فرزندان، همسر، عروس و دیگر اعضای خانواده تبیین می‏فرمودند.

علاءالدینی اضافه کرد: یکی از مهمترین نامه‏های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران خطاب به یادگار ارزنده خویش یعنی مرحوم حجت‏الاسلام سیداحمد خمینی در 26 تیرماه سال 1363 شمسی به نگارش درآمد.

رئیس ستاد اقامه نماز جمعه شهرستان دماوند افزود: اهمیت این نامه برای آحاد امت اسلامی، توسعه امور اخلاقی همراه با پیشرفت‏های علمی و صنعتی کشور برای فتح قلل رفیع جهانی است.

وی با اشاره به فرازهایی از این نامه امام راحل (ره) به فرزندشان خاطر نشان کرد: امام راحل (ره) در فرازهایی از این نامه خطاب به یادگار خویش می‏فرمایند که "پسرم، نه گوشه‏گیری صوفیانه دلیل پیوستن به حق و نه ورود به جامعه و تشکیل حکومت شاهد گسستن از حق است".

علاءالدینی تصریح کرد: با توجه به این بخش از نامه امام به فرزند خود می‏توان این‏گونه تفسیر کرد که میزان، انگیزه افراد است که آنها را وادار به گوشه‏گیری و یا تشکیل حکومت می‏کند.

رئیس ستاد اقامه نماز جمعه شهرستان دماوند اضافه کرد: چه بسا افرادی که گوشه‏گیری اختیار کرده و خود را عابد می‏خوانند؛ اما از آنجایی که انگیزه آنها از گوشه‏گیری با مباحثی نظیر تحقیر خلق، کبر و غرور همراه است، در دام ابلیس گرفتارند.

وی افزود: اما از سویی دیگر، چه بسا متصدیان حکومتی که در ظاهر حاکم و مدیر جامعه اسلامی هستند؛ اما چون انگیزه الهی آنها برای رسیدن به قرب حق است، در مسیر حقیقت قرار داشته و عارف محسوب می‏شوند.

به گزارش فارس؛ "بی‌توجهی به سنای سناگویان" دیگر اندرز امام راحل عظیم‏الشأن (ره) به یادگار شایسته و همراه همیشگی خویش، مرحوم حجت‏الاسلام سیداحمد خمینی بود که علاءالدینی بدان اشاره کرد.

رئیس ستاد اقامه نماز جمعه شهرستان دماوند ادامه داد: امام راحل (ره) در بخشی دیگر از این نامه فرموده‏اند که "فرزندم، بدان که انسان دوست دارد تا دیگران او را تعریف کنند؛ اما این را بدان که تعریف دیگران یکی از ابزارهای شیطان است و ما باید همواره خود را از تعریف دیگران دور نگه داریم و دنبال کسب فضایل باشیم؛ در آن لحظه نباید از تعریف دیگران خوشحال باشیم تا خداوند ما را بالاتر از این تعاریف قرار دهد".

وی با اشاره به حدیثی از حضرت ثامن‏الحجج (ع) در دعای ابتدای سال قمری خاطر نشان کرد: حضرت ثامن‏الحجج (ع) در حدیثی قدسی به مناسبت فرا رسیدن سال جدید قمری فرمودند که "تو خدای قدیمی و این سال، سال جدید؛ من در سال جدید سه چیز از تو می‏خواهم؛ نخست اینکه مرا از شیطان دور نگهداری، دوم آنکه به من توفیق ایستادگی در مقابل نفس عماره بدهی و سوم اینکه توفیق دهی تا کارهای مورد رضای مرضی تو را انجام دهم".

علاءالدینی در تشریح ارتباط این حدیث نورانی و پند دوم امام راحل (ره) به یادگار خویش تصریح کرد: هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت در ادامه این حدیث آسمانی می‏فرمایند که "مرا بالاتر از گمان مردم قرار ده؛ آنچه مردم از من نمی‏دانند را مورد بخشش قرار ده؛ آنچه را پشت ‏سر می‏گویند، مرا مؤاخذه مکن".

رئیس ستاد اقامه نماز جمعه شهرستان دماوند با اشاره به سومین نصیحت امام راحل (ره) به فرزند خویش گفت: امام راحل (ره) در بخش دیگری از این نامه مملو از نصیحت و اندرز برای فرزند خویش می‏فرمایند که "هر چقدر قدرت‏ها و امکانات بیشتر شده و بالاتر رود رقابت‏ها جدی‏تر شده و خوف اینکه این رقابت‏ها با گناه گره بخورد بسیار پررنگ‏تر می‏شود".

وی ادامه داد: یکی از تبعات این رقابت‏ها، از دست دادن قدرت‏ها برای افراد مغلوب و ایجاد حسرت‏ها برای آنهاست و امام راحل (ره) راه دور شدن از چنین شرایطی را قرائت آخرین آیات سوره حشر بیان می‏فرمایند.

انتهای پیام/ح10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول