اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مقتدایی:

امام خمینی بنیانگذار وحدت حوزه و دانشگاه بود

خبرگزاری فارس: مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: امام خمینی(ره) بنیانگذار وحدت حوزه و دانشگاه بود و همواره در طول سال‌های پس از انقلاب بر این امر تاکید داشت.

امام خمینی بنیانگذار وحدت حوزه و دانشگاه بود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله مرتضی مقتدایی ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار داشت: خدا را شکر می‌کنیم که حیات ما را در یک نظام الهی قرار داد که ارکانش بر اساس وحی و معارف عمیق اسلامی شکل گرفته است.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) از ابتدای شکل‌دهی به نهضت انقلاب اسلامی تاکید داشتند در حکومتی که پس از انقلاب در کشور تاسیس می‌شود، تمام امور باید بر پایه اسلام باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: پس از انقلاب نیز مهم‌ترین مسئله‌ای که امام خمینی (ره) به طور دائم بر آن تکیه می‌کردند، ضرورت اسلامی کردن قوای سه‌گانه و نهادهایی مانند دانشگاه‌ها بود.

وی گفت: در امر قضاوت نیز امام خمینی (ره) بسیار بر مسئله اسلامی بودن قوانین تاکید می‌کردند و ورود حوزویان و کارشناسان اسلامی به این مسئله را ضروری می‌دانستند.

مقتدایی ابراز داشت: امام خمینی (ره) در همان ابتدای انقلاب به طور مرتب هیئت‌های کارشناسی را به سراسر کشور اعزام می‌کرد تا به موضوع اسلامی شدن دادگاه‌ها رسیدگی کند.

وی اضافه کرد: در همان زمان برخی از مسئولان اصرار داشتند که یک شبه می‌توان دادگستری‌ها را اسلامی کرد اما امام خمینی(ره) اعتقاد داشتند که این کار 20 سال طول می‌کشد ولی باید این کار را بلافاصله شروع کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: در مورد قوه مقننه نیز امام خمینی (ره) بر مسئله اسلامی شدن روند قانون‌گذاری و افرادی که بر کرسی‌های مجلس تکیه می‌زنند، تاکید داشتند.

وی اذعان داشت: این تاکیدات امام خمینی (ره) درباره اسلامی شدن قوای سه‌گانه به همان میزان در زمینه اسلامی شدن دانشگاه‌ها نیز مطرح می‌شد.

مقتدایی گفت: امام خمینی(ره) جدایی دانشگاه از حوزه و بدبینی میان دانشگاهیان و حوزویان را از توطئه‌های دشمن می‌دانست.

وی ابراز داشت: وارداتی بودن علوم انسانی و بیگانگی از معارف دینی و وحیانی در دراز مدت سبب می‌شود که جوانان جامعه بر اساس تفکرات سکولاریستی تربیت شوند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور اظهار کرد: در این رابطه امام خمینی(ره) بحث وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کرد و وارد شدن اسلام در متون دانشگاهی را بهترین راه‌حل این مشکل دانست.

وی افزود: امروز نیز موضوع بازنگری در علومی که از غرب به دانشگاه‌های ما وارد شده یکی از موضوعات راهبردی و اساسی حوزه فرهنگ در کشور است.

مقتدایی خاطرنشان کرد: بنیانگذار وحدت حوزه و دانشگاه، امام خمینی(ره) بود که در سال‌های پس از آن نیز مدام بر اهمیت این موضوع تاکید می‌کرد.

وی ادامه داد: بازنگری علوم انسانی و تولید متونی مبتنی بر وحی، یک امر خطیر و مهم است که باید به دست کارشناسان کارآزموده اسلامی انجام شود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور یادآور شد: پیش از انقلاب، دانشگاهیان حوزویان را بی‌سواد و دارای جمود فکری می‌دانستند و حوزویان نیز دانشگاهیان را افرادی بی‌دین می‌شمردند و هیچ ارتباطی میان این دو نهاد وجود نداشت.

وی افزود: شخصیت‌هایی مانند شهید بهشتی در همان سال‌ها نیز تلاش می‌کردند این دو قشر را به هم نزدیک کنند اما تلاش‌های فردی نتوانسته بود سبب نزدیکی این دو قشر شود.

مقتدایی ابراز داشت: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه یکی از نهادهایی است که در این زمینه می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ماموریت‌های مهم این پژوهشگاه این است که افرادی از بین حوزویان تربیت کند که بتوانند در دانشگاه‌ها وارد شده و با تدریس متون و برقراری ارتباط با دانشجویان به اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها کمک کنند.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول