اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جاذبه‌های دیدنی گیلان/

یکه‌تازی آناهیتا در فومن

خبرگزاری فارس: یکه‌تازی آناهیتا با ارابه‌اش یکی از معروف‌ترین مجسمه‌های فومن است که از جاذبه‌های دیدنی این شهر محسوب می‌شود.

یکه‌تازی آناهیتا در فومن

به گزارش خبرگزاری فارس از فومن، فومن دارای گذشته‌ای پرفروغ و تاریخی است به گونه‌ای که این شهر مرکز گیلان «بیه‌‌پس» و به دارالعماره معروف بود.

درآمد بیشتر مردم شهرستان فومن از کشاورزی است به همین دلیل فومن یکی از مناطق عمده کشت برنج استان به شمار می‌رود و پرورش طیور، دام و کرم ابریشم و تولیدات دستباف پشمی نیز در این منطقه رواج دارد.

صنعت گردشگری فومن نیز دارای جایگاه خاصی است و وجود آب و هوای مناسب، جنگل‌ها و کوه‌های پوشیده از درختان و چشمه‌های متعدد و بقاع متبرکه و اماکن تاریخی،  این شهر را به یکی از قطب‌های گردشگری گیلان و کشور تبدیل کرده است.

فومن یکی از غربی‌‌ترین شهرهای گیلان در 27 کیلومتری شهر رشت واقع است که با داشتن مجسمه‌های معروف چهار دختران، شکاربانان، گوزن‌ها، طاووس، آناهیتا، میرزا کوچک جنگلی و... به شهر مجسمه‌ها شهرت دارد.

آناهیتا یکی از معروف‌ترین مجسمه‌های فومن است و به روایت اوستا، آناهیتا زنی است راست بالا و آزاده‌نژاد و شریف که قهرمانان او را می‌ستایند و به عنوان مظهر پاکی‌های ایران باستان بود که اکنون شاداب در یکی از میدان‌های اصلی شهر فومن ایستاده است.

با وجود اینکه ساخت این مجسمه به سال‌های بسیار دور برمی‌گردد اما مردم فومن او را از هر گزند و آسیبی مصون نگه داشته‌اند و هر ساله او را می‌آرایند و مرمت می‌کنند و این مجسمه با رنگ‌های دلنواز نظر هر بینند‌ه‌ای را به خود جلب می‌کند.

آناهیتا به معنای پاک، پاکیزه و صاف بوده و به ارمنی آناهیت و در فارسی آناهید آمده و نام تغییریافته‌اش همان ناهید امروزی است.

آناهیتا بر گردونه‌ای سوار است که چهار اسب، باد، باران، ابر و تگرگ او را می‌کشند.مجسمه آناهیتا هر ساله تعداد بسیار زیادی از مسافران و گردشگران را به فومن می‌کشاند و یکی از جاذبه‌های دیدنی این شهر است.

جاذبه‌های گردشگری دیگر فومن نیز شامل تالاب خطیب‌سرا و کهنه گوراب، پارک تفریحی، جنگل‌ها و مراتع سبز و دژ تاریخی  قلعه رودخان و شهرک ماسوله است.

روستای ماسوله و غار فوشه از جاذبه‌های تاریخی و بقعه سبز قبا و بقعه امامزاده میرزا از نوادگان امام موسی کاظم (ع) و بقعه شهید سید جواد نیز از جاذبه‌های مذهبی فومن است.

صنایع دستی فومن نیز شامل چموش، گلیم‌بافی، چلنگری، چاقوسازی، گره‌چینی و دستباف‌های سنتی است.

انتهای پیام/خ۱۰/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول