اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

روایت استاد دانشگاه ترکیه از فشار دولت‌های غربی بر تحریم ایران از سوی ترکیه‌

مردم ترکیه تحریم ایران را ناحق می‌دانند / با تمام قدرت در کنار ایرانیم

خبرگزاری فارس: اندیشمند ترکیه‌ای در خصوص عکس‌العمل‌های مردمی در ترکیه نسبت به تحریم‌های غرب علیه ملت ایران تصریح کرد: مردم ترکیه این تحریم‌هایی که علیه ملت مسلمان انجام می‌شود را ناحق می‌دانند.

مردم ترکیه تحریم ایران را ناحق می‌دانند / با تمام قدرت در کنار ایرانیم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از مرکز خبر حوزه پروفسور سلیمان آنوداق در حاشیه بازدید از کتابخانه آیت‌الله العظمی مرعشی با اشاره به اینکه برای سومین بار به ایران سفر کرده است اظهار داشت: نخستین بار در سال 1991 از چندین شهر ایران بازدید داشته‌ام و دومین مرتبه‌ای است که به شهر قم آمده‌ام.

وی افزود: پیش از این نیز به قم آمده بودم، ولی برای نخستین بار بود که موفق به بازدید از کتابخانه آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی(ره) شدم، با بازدید از این کتابخانه عظیم اعتراف می‌کنم که این کتابخانه زیبا و بی‌نظیر است.

استاد تاریخ تصوف در دانشکده الهیات دانشگاه بورسای ترکیه اظهار داشت: نکته متمایزکننده این کتابخانه با بسیاری از کتابخانه‌های بزرگ دنیا این است که این کتابخانه به همت یک روحانی و به شکل کاملا خصوصی جمع‌آوری شده و از سرمایه دولتی استفاده نکرده است.

وی با بیان اینکه این کتابخانه بسیار بزرگتر از آن چیزی است که شنیده بودم گفت: اجداد آیت‌الله مرعشی نجفی(ره) از منطقه مرعش ترکیه ‌به ایران آمده‌اند، از همان منطقه فردی به نام علی امیری از مرعش به استانبول آمده است؛ ایشان عاشق کتاب است که به نام خودش، چندین کتاب مخطوط دارد، ولی به وسعت این کتابخانه نیست.

وی اضافه کرد: نکته مهم دیگری که این کتابخانه دارد، این است که مردم و محققین می‌توانند به راحتی از منابع و کتاب‌ها استفاده کنند؛ خوشبختانه این کتابخانه زندان کتاب نیست که تعداد زیادی از کتاب‌های نفیس را در قفسه‌های غیر قابل دسترسی نگهداری کنند.

وی با اشاره به اهمیت روابط فرهنگی بین کشورهای اسلامی گفت: به طور قطع، افزایش مراودات فرهنگی و علمی بین کشورهای اسلامی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ در حوزه مراودات کتابی بین کشورهای اسلامی نیز باید نویسندگان کتاب، در جامعه مسلمانان ارتباط بیشتری با یکدیگر برقرار کنند.

آنوداق اضافه کرد: اگر کتاب‌ها در بین کشورهای اسلامی به خوبی پخش شود و بتوانیم از روش‌های دیگر نیز استفاده کنیم در این رابطه گام‌های مؤثری برداشته‌ایم، به طور مثال در این کتابخانه کتاب‌هایی به زبان‌های مختلف در یکجا موجود است که نشانگر یکپارچگی ملت‌های مسلمان است.

وی با اشاره به گستره جغرافیایی جهان اسلام خاطر نشان کرد: مسلمانان از آفریقا تا هندوستان، غرب، شرق و بخش‌هایی از اروپا حضور دارند که هر یک دارای فرهنگ‌های مختلفی هستند؛ متاسفانه ما به خوبی فرهنگ یکدیگر را نمی‌شناسیم، مثلا ایرانی‌ها فرهنگ عثمانی ترک‌ها را نمی‌شناسند و ما هم فرهنگ ایرانی را به خوبی نمی‌شناسیم که متاسفانه این مسئله یک نقطه ضعف محسوب می‌شود.

اندیشمند ترکیه‌ای در خصوص عکس‌العمل‌های مردمی در ترکیه نسبت به تحریم‌های غرب علیه ملت ایران تصریح کرد: مردم ترکیه این تحریم‌هایی که علیه ملت مسلمان انجام می‌شود را ناحق می‌دانند، البته این تحریم‌ها تنها علیه ایران نبوده، بلکه علیه ترکیه هم در طول تاریخ انجام شده و ترک‌ها به خوبی این را می‌دانند که اینها علیه حقانیت است.

وی گفت: کشورهای غربی فشار بسیاری بر ترکیه وارد می‌کنند که شما نیز به جمع تحریم‌کننده‌های ایران بپیوندید، ولی ترکیه با تمام قدرت در مقابل این فشارها ایستاده است، نکته دیگر اینکه برخی‌ها فکر می‌کنند هر چه هست از غرب است و مسلمانان میراثی ندارند، ولی این کتابخانه یکی از جاهایی است که اگر این افراد دیداری از آن داشته باشند به این افکار غلط خود پی می‌برند و خواهند فهمید که هر چه هست از مسلمانان است.

این استاد دانشگاه در پایان پیشنهاد داد تا ویدئویی از بخش‌های مختلف و تاریخچه این کتابخانه و بانی روحانی آن حضرت آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی(ره) تهیه و به کشورهای مختلف ارسال شود تا مردم و محققان مسلمان از منازل خود با چنین میراث ارزشمندی آشنا شوند.

انتهای پیام/‌ش30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول