اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

باب الرضا (ع) مسافران نوروزی را فرا می‌خواند

خراسان شمالی؛ استانی با گنجینه فرهنگ‌ها آماده میزبانی از میهمانان نوروزی است

خبرگزاری فارس: خراسان شمالی استان باب الرضا و گنجینه فرهنگ‌ها و سرزمین مهربانی با جاذبه‌های بکر و دیدنی با کهن سرزمین پر‌گهر است که گردشگران نوروزی را به سوی خود فرا می‌خواند.

خراسان شمالی؛ استانی با گنجینه فرهنگ‌ها آماده میزبانی از میهمانان نوروزی است

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد آب و هوای مفرح بهاری، دشت‌های سرسبز با گل‌های رنگارنگ،همزیستی مسالمت آمیز فرهنگ‌های مختلف ، بافت منحصر به فرد تاریخی از جمله جاذبه‌هایی است که در صورت سفر به استان خراسان شمالی تجربه‌های گوناگون و پر باری را برای مسافران نوروزی رقم خواهد زد.

مسافران نوروزی سفر به هر نقطه‌ای از این استان مرزی داشته باشند با مردمانی گرم، صمیمی و مهمان نواز روبه رو خواهند شد که هم‌کلامی با آنان گرد خستگی را از تن مسافران بدر خواهد کرد و برایشان سفری خاطره انگیز باقی می‌ماند.

استان خراسان شمالی با مساحت 28 هزار کیلومتر مربع و جمعیت 843 در شمال شرق کشور قرار گرفته و دارای قابلیت‌های کشاورزی،گردشگری،تجاری و.. است که سفر به آن و از نزدیک با این قابلیت‌ها آشنا شدن خالی از لطف نیست.

مسافران نوروزی از هر نقطه‌ای وارد خراسان شمالی شوند، با طبیعت و مناطق گردشگری بکر این استان مواجه می‌شوند.

این استان از آثار متعدد تاریخی و گردشگری برخوردار بوده که برای استفاده و بهره برداری گردشگران و مسافران این استان تعدادی از این مناطق معرفی می‌شود.

 

* بوستان ملی باباامان

  در 10 کیلومتری شمال شرقی بجنورد و در کنار جاده بجنورد- شیروان گردشگاه معروف «باباامان» واقع شده است. این گردشگاه با پارک جنگلی و استخرهای دیدنی همواره مسافران بسیاری را برای رفع خستگی به خود جلب کرده است.

آب «باباامان» از چهار نقطه درون تپه‌ای می‌جوشد و به درون استخرهایی می‌ریزد که با اختلاف سطح ساخته شده است. در آغوش تپه‌ها، درختان انبوه و مناظر تماشایی باباامان تأسیساتی نظیر متل، رستوران، پارک کودک و محل استراحت خانواده‌ها جای گرفته است هوای لطیف و شب‌های دل انگیز و زیبای باباامان هر گردشگری را به خود جذب می‌کند.

از میان درختان چنار کهن‌سال، بر فراز تپه‌ای که چشمه در مجاورت آن قرار دارد، بنای امام زاده‌ای معروف به شاهزاده اسماعیل قرار دارد.

این مکان از شهرت کشوری و حتی جهانی برخوردار است و کمتر مسافر و زائری است که در گذر از مسیر بجنورد ـ مشهد جان خویش را در لطافت هوا و زیبایی این مکان طراوتی دیگر ندهد.

* بوستان ملی بش قارداش

در 6 کیلومتری جنوب شهر بجنورد و بر سر راه بجنورد به اسفراین محوطه‌ای زیبا با درختان سر به فلک کشیده و استخرهای آب خودنمایی می‌کند. مجموعه بش قارداش قدمتی دیرینه دارد.

این مکان تفریحی دارای ساختمان بقعه‌ای است که بر اساس نظر محققان فرم معماری آن در هیچ‌یک از آثار معماری ایران مشاهده نشده و صرفاً به دست هنرمندان بجنوردی ساخته شده است.

بش قارداش امروز از مناطق نمونه گردشگری و مهم و مجموعه‌ای است تاریخی- تفریحی که آب چشمه آن از معروف‌ترین آب‌های معدنی شرق کشور است.

 

*روستای ییلاقی- گردشگری دشت

پس از عبور از تونل معروف جنگل گلستان وارد خراسان شمالی و شهرستان جاجرم می‌شوید.

یکی از مناطق خوش آب و هوا و ییلاقی شهرستان جاجرم، روستای دشت است. این روستای یک‌هزار و 600 نفری در ورودی استان خراسان شمالی قرار دارد و به خاطر دارا بودن جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی و همچنین برخوردار بودن از جاذبه‌های سنتی و صنایع دستی با ارزش و با قدمتی که همچنان در میان ساکنان این روستا باقی مانده است، از شاخص‌ترین روستاهای شهرستان و به عنوان روستای هدف گردشگری است.

وجود آثار تاریخی با ارزش چون قزلر قلعه و سردابه‌های زیبا و همچنین ارتفاعات و کوه‌های مرتفع و نیز چشمه‌های پرآب و درختان جنگلی مناطقی چون چشمه جنگلی ییلاق، چشمه گلزار و سرچشمه سردار از مهم‌ترین مناطق دیدنی این روستا به شمار می‌آیند.

* آیینه خانه مفخم

یکی از مکان‌های تاریخی شهر بجنورد آئینه‌ خانه مفخم است. در دوره قاجاریه، شمال و غرب شهر بجنورد را باغ‌های بزرگ با عماراتی با شکوه فرا گرفته بود، اینک از آن همه، بیش از دو بنا باقی نمانده است. آیینه خانه یکی از این بناها است.

آیینه خانه مقر سردار مفخم حکمران بجنورد، اسفراین، جاجرم، استر آباد بود و به همراه عمارت مفخم، بنای کلاه فرنگی، حوض‌خانه و باغ فواره دارالحکومه بجنورد را تشکیل می‌داده است.

هم اکنون بنای آیینه خانه، موزه مردم شناسی استان خراسان شمالی است.

 

* کاروان‌سرای قره بیل

در حرکت به سمت شرق در مسیر جاده اصلی به کاروان‌سرای رباط قره بیل در روستایی به همین نام می‌رسید. رباط قره بیل بنایی است با پلان چهار گوش که دو حیاط بزرگ و کوچک دارد.

در اطراف حیاط کوچک حجره‌هایی کوچک و بزرگ تو در تو احداث شده که پوشش سقف آن‌ها گنبدی است و زیر سقف با کار بندی‌های زیبای گچی تزئین شده است.

دور تا دور بنا با یک دیوار سنگی که در تمام اضلاع آن برج‌های دیدبانی ساخته شده احاطه شده است این بنا در دوره تیموری ساخته شده و در دوره‌های بعد، به ویژه دوره صفوی استفاده و مورد مرمت قرار گرفته است.

 

* روستای درکش

پس از روستای رباط قره بیل در فاصله 30 کیلومتری شهر آشخانه مرکز شهرستان مانه و سملقان و 70 کیلومتری بجنورد مرکز استان خراسان شمالی به روستای درکش می‌رسید.

فاصله این روستا از جاده آسیایی (محور آزادشهر- بجنورد) حدود 2 کیلومتر است. دارای طبیعتی جنگلی و کوهستانی با چشمه سارهای بسیار، دارنده تنها جنگل بلوط منطقه شرق کشور با باغ‌های میوه متنوع و فراوان، انواع گیاهان دارویی، حیات وحش منحصر، آثار و تپه‌های تاریخی متعدد و محیط زیبا و فرح بخش است که همه ساله جاذب عده کثیری از دوستداران طبیعت است که از شهرها و روستاهای اطراف به آنجا سفر می‌کنند.

وجود آبشارها و رودخانه‌ها از دیگر جاذبه‌های کم نظیر آن محسوب می‌شود.

موقعیت طبیعی روستای درکش دره‌ای است و رودخانه درکش از میان آن می‌گذرد. در جنوب روستای درکش کوه آلاداغ با ارتفاع دو هزار و 455 متر و دره کنداب قرار دارد.

* آب گرم ایوب پیغمبر

این آب گرم در بخش کوهستانی گرمخان دهستان گیفان به ارتفاع یک‌هزار و 300 متر در فاصله 80 کیلومتری شمال شرقی شهر بجنورد قرار دارد.

آب‌های معدنی به علت داشتن املاح و خاصیت‌های درمانی، یکی از جاذبه‌های گردشگری استان به شمار می‌آید و این مکان نیز از دیر باز محلی برای استراحت و شنا و شفای بیماران بوده است.

* روئین، روستای پلکانی یا ماسوله خراسان شمالی

این روستا در 45 کیلومتری جنوب بجنورد و 24 کیلومتری شمال شهر اسفراین قرار گرفته و دره‌ای است که رودخانه روئین از میان آن می‌گذرد از عمده محصولات باغی روئین که از مرغوبیت ویژه‌ای برخوردار است می‌توان به گیلاس، گردو، سیب، انگور، گلابی، هلو و زردآلو اشاره کرد.

از آنجا که این آبادی نسبت به روستاهای دیگر، بلندتر و نیز سرسبزتر است در اصطلاح به روئین موسوم شده است.نوع معماری و ساختار بناهای روستا به گونه‌ای است که به شکل پلکانی دیده می‌شود. 

این ناحیه یکی از ظرفیت‌‌های بالقوه شهرستان اسفراین است، وجود جاذبه‌های طبیعی، اکو توریستی، تاریخی می‌توان زمینه ساز و بسترساز بسیاری از مقوله‌های گردشگری در این منطقه محسوب شود. قدمت این آبادی به بیش از ده قرن پیش باز می‌گردد.

* روستای گلیان

روستای گلیان در 23 کیلومتری شهرستان شیروان با جمعیتی در حدود یک‌هزار 694 نفر قرار دارد جاذبه‌های گردشگری و تاریخی این روستا عبارتند از: مقبره بابا توکل، باغات زیبا و ییلاقی، غار کافر قلعه، گبرخانه.

*روستا و منطقه نمونه گردشگری خسرویه

روستای خسرویه در دامنه رشته کوه‌های زیبای شاه جهان در فاصله 25 کیلومتری جنوب غربی فاروج در دل دره‌ای سرسبز جای گرفته است خسرویه زادگاه عالم ربانی آقا نجفعلی قوچانی است و علاوه بر بافت سنتی و مذهبی، از جاذبه‌های طبیعی از جمله چشمه سارهای، استخرهای پرورش ماهی قزل‌آلا با تنوع محصولات باغی شامل: سیب، گلابی، گیلاس، و گردو و... برخوردار است.

از جمله آثار تاریخی این روستا می‌توان به امام‌زاده بابا و بی بی قلعه سنگی و سنگ قبرهای گورستان قدیمی با خط ثلث جلی با قدمت بیش از 700 سال و 2 صندوق منبت کاری شده امام‌زاده اشاره کرد که حکایت از قدمت روستا به دوران قبل از صفویه دارد.

خراسان شمالی در مسیر دو قطب زیارتی شرق کشور مشهد مقدس و قطب سیاحتی شمال قرار دارد.

بر اساس آمار سال گذشته بیش از سه میلیون و 516 هزار زائر و مسافر نوروزی از خراسان شمالی دیدن کردند.

انتهای پیام/ش10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول