اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه گیلان:

صنعت ورزش در ایجاد اشتغال کشور تاثیر دارد

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه گیلان گفت: مزیت‌های نسبی صنعت ورزش در توسعه اقتصادی کشور با رویکرد ایجاد اشتغال به‌ویژه برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تاثیر دارد.

صنعت ورزش در ایجاد اشتغال کشور تاثیر دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمدرضا برومند ظهر امروز در جلسه دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه بیشتر کشورهای دنیا با مسائل و مشکلات اشتغال درگیر هستند، اظهار داشت: تعدد عوامل مشکل‌آفرین و ناشناخته بودن برخی از آنها موجب پیچیده‌تر شدن موضوع شده است.

وی با بیان اینکه معضل بیکاری در چند سال اخیر مهم‌ترین چالشی است که دولتمردان جمهوری اسلامی ایران در صدد مقابله علمی با آن هستند، افزود: چالشی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اشتغال کشور اگر حل نشود، می‌تواند در دهه 90 تبدیل به بحران شده و پیامدهای بی‌واسطه‌ای مانند گسترش فقر و افزایش دیگر آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی را منجر شود.

این استاد دانشگاه، بیکاری را موجب به مخاطره افتادن ثبات و انسجام اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: اگر چه مسئله بیکاری با توجه به تبعات آن در ناهنجاری‌های اقتصادی-اجتماعی و فرهنگی برای تمام آحاد جمعیت کشور آزار دهنده و برای اقتصاد کشور بازدارنده است اما بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها از حساسیت و اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی ادامه داد: این امر دلیل سرمایه‌گذاری انجام شده برای تربیت نیروی انسانی ماهر در کشور و بلااستفاده ماندن آن در فعالیت‌های اقتصادی و وارد کردن خسارت به اقتصاد ملی و نیز فراهم نبودن زمینه برای محول کردن نقش‌های اجتماعی به افراد فرهیخته برای نیل به اهداف توسعه کشور مهم است.

برومند، با بیان اینکه آموزش عالی در ایران در دو دهه اخیر گسترش سریعی یافته است، اذعان داشت: افزایش ظرفیت‌های آموزش عالی از طریق ایجاد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در تمام استان‌های کشور موجب افزایش قابل ملاحظه در عرضه فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها شده است.

وی، عدم هماهنگی بین فرصت‌های شغلی موجود در بخش‌های مختلف اقتصادی و کمبود تقاضا را موجب بروز پدیده بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دانست و ابراز داشت: ایجاد فرصت‌های شغلی برای انبوه بیکاران کشور به ویژه فارغ‌التحصیلان بیکار یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سیاست‌گذاران و تصمیم گیرندگان کلان کشور است.

دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان، مسئله اشتغال دانش آموختگان در سال‌های اخیر را یکی از چالش‌های اساسی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در زمره مهم‌ترین تهدیدهای امنیت و توسعه ملی مطرح در کشور خواند و افزود: ورزش در کشورهای توسعه یافته به عنوان یک صنعت مهم و عاملی اثرگذار محسوب می‌شود که در رشد اقتصاد ملی بسیار مورد توجه بوده و یکی از بزرگ‌ترین و درآمدزاترین صنایع در قرن حاضر به‌شمار می‌رود.

وی افزود: این صنعت عملا با تمام جنبه‌های اقتصادی درهم تنیده که می‌تواند با تاثیرات اقتصادی مستقیم و غیر مستقیم مانند اشتغال، درآمدزایی، جذب گردشگر و کاهش هزینه‌های درمان بر اقتصاد ملی کشورها اثرگذار باشد.

برومند، خاطرنشان کرد: سهم حاصل از صنعت ورزش برخی از کشورهای توسعه یافته بیش از 2.5 درصد نیز گزارش شده است.

به گفته وی، ورزش نه تنها به طور مستقیم می‌تواند فرصت‌های اشتغال و کسب و کار را فراهم کند بلکه می‌تواند به عنوان وسیله‌ای برای به دست آوردن اشتغال در دیگر بخش‌ها مطرح باشد.

این استاد دانشگاه، با اشاره به اینکه صنعت ورزش در جهان چهار درصد اشتغالزایی داشته و در کشور ما این آمار بسیار محدود است، تصریح کرد: در سال‌های گذشته موقعیت‌های شغلی در تربیت بدنی و علوم ورزشی در کشورهای توسعه یافته به طور چشمگیری افزایش یافته است.

وی، چندین عامل در این روند را موثر دانست و اذعان داشت: علاقه به آمادگی جسمانی و تناسب اندام و آگاهی از مزایای سلامت بخش فعالیت‌های جسمانی، میلیون‌ها نفر از طبقات اجتماعی مختلف را به درگیر شدن در برنامه‌های آمادگی جسمانی و فعالیت‌های بدنی تحریک کرده است.

برومند متذکر شد: افزایش قلمرو دانش در تربیت بدنی توسعه چشمگیر موقعیت‌های شغلی فراوانی را نیز در حوزه ورزش همگانی و فعالیت‌های مرتبط با تندرستی و در حوزه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای را موجب شده است.

به گفته وی، به طور متوسط به ازای هر 700 نفر جمعیت ایران تنها یک مربی ورزش وجود دارد در حالی که در دیگر کشورها این نسبت بسیار پایین‌تر است.

انتهای پیام/صا10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول