اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نصف جهان را باید با چشم دل دید و با زبان دل تفسیر کرد

امسال هم اصفهان زیباترین عروس ایران می‌شود

خبرگزاری فارس: در انتظاریم تا با فرارسیدن بهار اصفهان، شاه‌زاده افسون شده کم‌کم از خواب بیدار شود و هم‌چون همیشه نشان دهد که سال جاری نیز زیباترین عروس ایران است.

امسال هم اصفهان زیباترین عروس ایران می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، فروردین و اردیبهشت اصفهان شاه‌زاده‌ای می‌شود زیبا و افسون شده که کم‌کم چشم‌هایش را باز می‌کند و هم‌چون عروسی زیبا از آرایشگاه زمستان خارج می‌شود و رقصان در بادهای بهاری شکوفه‌های درختانی که بر موج‌ موهای بلندش به گل نشسته است و تاجی از یاس‌های پیچ در پیچ که بر پیشانی بلندش آویزان شده است را به رخ می‌کشد و اصفهان نشان می‌دهد که هم‌چون همیشه امسال هم زیباترین عروس ایران است.

آپادانا، آصف هان، اسبهان، اسپادنا، آسپدان و ده‌ها و شاید هم صدها نام دیگر که در شناسنامه درخشانت وجود دارد و البته نمی‌دانم کدام از این نام‌ها برازنده توست، اما این رواخوب می‌دانم که خاک پاکت جزئی از بهشت است.

کاشیکار‌ی‌ها و نقش برجسته‌هایت که هم‌چون رگ و شریان در هم می‌تنند و از زندگی و جریان بدون مکث حیات در طبیعت حرف می‌زنند، نشانی از بهشت دارند.

آری آنکه به دنبال بهشت است، باید اندکی کنار محراب مساجدت بر کاشی‌های میناکاری‌ات تکیه زند تا بهشت را لمس کند.

کنار مسجد شیخ لطف‌الله ‌که با نقوش لاجورد و فیروزه‌ای خود آسمان بهشت را در برابر چشمان بینندگان تجسم می‌کند.

*اصفهان، شهر افسانه‌ها و اساطیر شهر سلیمان و نوح و کاوه آهنگر است

شهر اصفهان که بسیاری از آثار تاریخی و ارزشمندش در تاریخ جهان ثبت شده یکی از شهرهایی است که سرگذشت آن تا اعماق اساطیر و افسانه‌ها ریشه دارد.

اصفهان شهر سلیمان و نوح شهر کاوه آهنگر است، زادگاه دلیر مردان و شیرزنان شهر سپاهان و پارتیکان است.

کارشناس میراث فرهنگی در گفت‌وگو با فارس در مورد اهمیت شهر اصفهان در اعصار مختلف اظهار داشت: اهمیت اصفهان به اندازه‌ای است که در بیشتر دایرةالمعارف‌های بزرگ جهان مدخلی به آن اختصاص یافته و سفرنامه‌های زیادی در مورد این شهر نوشته شده است و مظاهر تمدن آن همانند سبک معماری و مکتب فلسفی آن چشمگیر است.

حمید ستوده‌فر افزود: این شهر از معدود مراکز باستان شناسی ارزشمند جهانی و بسیاری از آثار باستانی آن در لیست آثار بشری به ثبت رسیده است.

وی در ادامه بیان داشت: بیشترین ابنیه تاریخی و آثار باستانی باقی‌ مانده از فرهنگ و تمدن اسلامی در اصفهان موجود است، امام‌زاده سلطان علی بن محمدباقر در مشهد اردهال، بقعه باباافضل، مسجد جامع، قلعه جلالی، مسجد میدان، بناهای چهل‌دختران، باغشاه فین از جمله آنها است.

این کارشناس به سایر آثاری که در سیمای شهری اصفهان وجود دارد اشاره کرد و گفت: میدان امام، عالی‌قاپو، کاخ چهلستون، منارجنبان، مدرسه چهارباغ یا سلطانی، مسجد امام، مسجد شیخ لطف‌الله، کلیسا و گنجینه وانک، سی‌و‌سه پل یا پل الله وردیخان، پل خواجو و بازار اصفهان از جمله آثار باستانی اصفهان است که پربیننده‌ترین آنها نیز هست.

*اصفهان را باید با چشم دل دید و با ربان دل تفسیر کرد

شهر اصفهان از شهرهای نمونه جهان است و بنا به گفته آندره مالرو نویسنده و پژوهشگر فرانسوی، فقط دو شهر فلورانس و پکن در دنیا با آن قابل مقایسه‌اند و می‌توان گفت بیشتر آثار بزرگ و شاهکارهای هنر معماری ایران پس از اسلام در اصفهان قرار دارد.

اصفهان شهر آب آینه، تنها شهر گچبری و کاشیکاری و نیست، اصفهان مهد صنایع دستى ایران است به طوری که اساتید بزرگ هنر ایران در این شهر زاده شده‌اند، اصفهان شهر خاتم‌کارى، میناکارى، مینیاتور، قلم‌زنى، پارچه‌هاى قلم‌کار، پارچه‌هاى زرباف و خوشنویسی است اصفهان شهر گز و پولکی است.

تو ای شهر افسانه‌ها و اساطیر که تو نصف‌جهان نه، کل جهان منی، مکان زندگانیم نه کل زندگی منی، رگ حیات من نه تو شاهرگ حیاتی منی، گفتن از تو و خاک مقدست تکرار مکررات است که با زبان جسم نباید از تو گفت تو را باید با چشم دل دید و با زبان دل تفسیر کرد، تو که هر لحظه‌ام گفت، تو را باید با چشم دل دید و با ربان دل تفسیر کرد.

تمام لحظه‌هایم در اضطراب و نگرانی برای کاشیکاری‌هایت می‌گذرد، که مبادا قامت کهن و تن تنومندت زیر بار بی‌مهری‌ها خسته شود و کمر خم کند، اما نگران نباش فرزندان تو هنوز زنده‌اند و ای عروس فیروزه‌ای باور کن همواره به یادتت هستند.

در پایان بگذار بگویم تو شهر من شهری از خاک وطنم هستی، وطنی که جان سپردن در خاکش آرزوی هر دلیر مرد و شیرزنی است، وطنی که باید به نامش افتخار کرد و به خاکش بالید و پرچمش را بوسید و راه شهیدانش را ادامه داد.

گزارش از مریم سرلک

انتهای پیام/ش10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول