اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دماوند؛ بام ایران/7

دماوند، آئینه ادوار مختلف تاریخی ایران

خبرگزاری فارس: قله دماوند به همراه مردمان با تمدن ساکن در دامان پربرکتش شاهد وقایع تاریخی، سلسله‏های حکم‏رانی و جنگ‏هایی حتی ورای نگاشته‏های متون تاریخی بودند که به اختصار برخی از آنها مورد اشاره‏ای کوتاه قرار می‏گیرند.

دماوند، آئینه ادوار مختلف تاریخی ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، دماوند از جمله مناطق کوهستانی قلمرو مادها به حساب می‏آید و همانطور که در بخش‏های پیشین سلسله گزارش‏های تاریخی خبرگزاری فارس از این منطقه گفته شد، نام دهکده "مندان" و مرکز حکومت سرزمین دماوند از ریشه واژه‏ای مادی است.

بر اساس نگاشته‏های دوره مادها، قسمت‏های جنوبی البرز از مناطق پراهمیت این قوم بوده و قلعه‏های باستانی بسیاری نظیر قلعه "مزدک"، "سپید"، "گیو"، "ساران"، "دیو"، "فاجان"، "پیرزن" و "وادان" در آن ساخته شده است که امروزه تنها نام این اقلاع بر کتب تاریخی نقش بسته و اثری از آنها دیده نمی‏شود.

 

* پیشینه مادها در دماوند

"لویی واندر برگ"، مورخ هلندی در کتاب خود آتشدان تراشیده شده در "قلعه‏بان لارکه" از مناطق تحت اختیار دماوند را بی‏شباهت با آتشدان پاسارگاد ندانسته و پیشینه‏ای متعلق به دوران ماد را برای آن درنظر می‏گیرد.

نخستین تقسیمات مناطق داخلی کشور، پنج قرن پیش از میلاد مسیح توسط داریوش اول هخامنشی، با توجه به اقشار قومی مختلف و در راستای ایجاد آرامشی پایدار صورت گرفت.

در این تقسیمات جغرافیایی کشوری، دماوند در قالب استان شمالی یا به گویش آن دوران "اواختر" مستقر شد.

در همان اوان تقسیمات، والی حکومتی پادشاه هخامنشی که ایرانیان آن را "خشترپاون" و یونانیان "ساتراپ" می‏نامیدند.

تشکلی نزدیک به برخی حکوت‏های فعلی را به خود گرفت و ساتراپ دماوند گماشته حکومت و مسئول رسیدگی به امور داخلی بود؛ اما به هنگام جنگ باید نیروهای سپاه خود را به جنگ‏های کشوری گسیل می‏داشت.

 

* شمشاد و آهن محصول تولیدی دماوند باستان

عمده محصول مردمان دماوند در آن دوران، شمشاد و آهن بود و مردمان آن روزهای سرزمین دماوند زندگی خود را از این راه می گذراندند.

"پیرنیا" در این خصوص گفته است: "اطلاعات ما در باره مال‏التجاره و امتعه دوران هخامنشی خیلی محدود است، با وجود این آنچه از کتب نویسندگان بر می‏آید این است که چیزهایی را در ایالت ایران به دست یا به عمل می‏آوردند و مواد تجارتی بود: شمشاد و آهن در دماوند".

 

* دماوند در دوره اشکانیان و ساسانیان

تقسیمات حکومتی مناطق مختلف سرزمین دماوند در دوره‏های اشکانی و ساسانی با وجود کوچک‏تر شدن قلمروهای این دو سلسله تغییر خاصی پیدا نکرد و همچنان تدبیر هخامنشیان مبنی بر وجود یک والی با عنوان خشترپاون برای اداره امور برقرار ماند که البته این والیان حکومت خود را به فرزندان خود واگذار می‏کردند که بدین ترتیب سلسله‏های موروثی داخلی در این سرزمین شکل گرفت.

بنا بر نامه "تنسر"، دماوند در دوران اشکانیان تحت قلمرو شاه "گشنسب" قرار داشت و وی در متون تاریخی، خود را با عنوان شاه طبرستان، فدیشوارگر، دیلمان، رویان و دماوند معرفی می‏کرد و تاریخ از درخواست کمک‏های نظامی اردوان اشکانی از خشترپاون دماوند در جنگ‏های ایران سخن به میان آورده است.

اجزای سلسله‏های ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی دماوند عبارت بوده اند از وزیر، معتمد، سپهسالار، دبیران، محاسبان و ماموران وصول مالیات که در مجموع همگی تحت خدمت خشترپاون اعمال نفوذ در امور مردمی را بر عهده داشتند.

نام ساتراپ دماوند همچون دیگر والیان در کتیبه شاپور اول آمده است.

اردشیر پس از رسیدن به حکمرانی، نامه‏ای به گشنسب‏شاه ارسال کرد که طبق این دست‏نویس ارسالی از سوی پادشاه وقت، حکومت حکام سرزمین دماوند پا بر جای ماند.

با آغاز پادشاهی قباد ساسانی که آیین مزدکی را پذیرفته و مورد غضب روحانیان زردشتی واقع شده بود؛ ساتراپ آن روزهای دماوند، "گشنسب داذ" که نقش مشاور و معتمد "زرمهر" وزیر قباد را بر عهده داشت به همراه چند تن دیگر رای به کشتن پادشاه مرتد داد.

قباد گریخت اما زمانی نگذشت که دوباره پادشاهی را به دست آورد و پس از انتصاب مجدد همه رای‏دهندگان به حکم قتل خود را از دم تیغ گذراند که گشنسب‏شاه دماوند یکی از آن رای دهندگان بود.

بدین ترتیب فرزندان و در مجموع سلسله گشنسب به سال 519 از حکم‏رانی در سرزمین دماوند خلع شدند.

پس از اضمحلال سلسله گشنسب، قباد پسر بزرگ خود، کاووس را به عنوان فرمان‏روای سرزمین دماوند و سایر نواحی ایالت شمالی ایران برگزید.

وی که همچون پدرش مزدک‏آیین بود، شهر آمل را به عنوان مرکز حکومت خود اعلام کرد؛ اما تخت و تاج شاهی چندان وفایی به کاووس نداشت؛ چرا که قباد پسر کوچک خود انوشیروان را بر مسند حکومت نشاند و این پادشاه جوان از هراس طغیان برادر ارشد، او را از تولیت بر ممالک شمالی خلع و پس از مدتی کوتاه اعدام کرد.

پس از این برادرکشی معمول و مرسوم در میان همه شاه‏زادگان تمام ادوار تاریخی، انوشیروان، "قارن"، یکی از فرزندان وزیر "سوخرا" را راهی مناطق شمالی کشور و دماوند کرد که مورخان، سلسله‏های بعدی نظیر "کاوسگان" و "ویسمگان" را از نوادگان قارن می‏دانند که متاسفانه اطلاعاتی از آنها در دست نیست.

انتهای پیام/ی10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول