اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دماوند؛ بام ایران/3

تاریخ دماوند، وجه تسمیه نام امروز و اسامی گذشته

خبرگزاری فارس: نوروز در همه نقاط ایران به ویژه از آن زمانی که مورد تایید ائمه (ع) قرار گرفت، به یکی از روزهای شیرین و نقطه عطفی برای آغازی دوباره با تحولی در روح و جان بدل شد، اما این روز در بام ایران از جلوه دیگری برخوردار است.

تاریخ دماوند، وجه تسمیه نام امروز و اسامی گذشته

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، به عقیده بسیاری از کارشناسان حوزه‏های اجتماعی و تاریخی، کهن‏سرزمین دماوند گنجینه‏ای 14 و به نقلی 18 هزار ساله و حافظ سنن ملی آمیخته با مذهب ایران ‏زمین است.

بسیاری از مورخان، مردمان سرزمین دارالمومنین دماوند را به عنوان نخستین اقشار متمدن ایران و طلایه‏داران خطوط اول مقابله با فرهنگ‏های نا مأنوس شرقی و غربی به شمار می‏آورند.

 

* خونگرمی و نجابت؛ ویژگی‏های مردم دماوند

خونگرمی، میهمان‏نوازی، مهربانی، زهد، تقوا و به ویژه نجابت از جمله ویژگی‏هایی است که این روزها کمتر می‏توان نظیرش را به این وضوح در سایر نقاط کشور یافت.

حال شاید از خود بپرسید که چرا واژه نجابت در پاراگراف قبلی مورد تاکید قرار می‏گیرد و این چنین در جمیع ویژگی‏های مورد اشاره برای اهالی دماوند به شکل بارزتری بیان می‏شود؟

پاسخ این سئوال چندان نیازی به نگاشته‏های مفصل و قلم‏فرسایی‏های پر لفافه ندارد و با یک نگاه می‏توان به وضوح عمق نجابت، سادگی و بی‏ریایی را از نگاه این مردم نجیب و خداجو خواند؛ نجابتی که البته در بسیاری از مواقع حتی به زیان این نجیب‏زادگان هم می‏انجامد.

یکی از مصادیق نجابت مردمان دیار دماوند، بی‏خبری قشر غالب جامعه ایرانی از داشته‏های بی‏حد و حصر جهانی آن در محافل عمومی و رسانه‏های خبری است.

آثار تاریخی، ابنیه کهن، جلوه‏های اکوتوریسمی زیبا و آداب عرفانی، سنن اسلامی و از همه مهم‏تر مردمانی دین‏دار هر یک به تنهایی می‏تواند موجبات تحولی شگرف در هر ناحیه از کشور را فراهم سازد؛ اما زیبایی‏های شهرستان دماوند اغلب زیر پوشش نام قله همجوارش پنهان شده و همین بس که بگوییم روز دماوند را هر ساله در خارج از دماوند گرامی می‏دارند!

از این رو و در راستای رهاسازی اماکن گردشگری شهرستان دماوند از بند گمنامی، مجموعه خبرنگاران خبرگزاری فارس در شرق استان تهران، با نام ایزد منان دستی بر زانو زده، یا علی گفتیم و مجدانه بر آن شدیم تا با تخصیص بخشی از فضای خبری این درگاه اطلاع‏رسانی در قالب سلسله گزارش‏هایی با عنوان "دماوند؛ بام ایران"، قابلیت‏ها، تاریخ، آداب، سنن و فرهنگ این مناطق زیبا در شمال شرق استان تهران را به همگان معرفی کنیم و آغاز این راه طولانی و شاید دشوار را پیش از این، دو گزارش مفصل از آثار تاریخی و اماکن گردشگری دماوند قرار دادیم اما با توجه به اصل محرز جایز‏الخطایی آفریده دو پای خداوند، بشر، شاید باید اعتراف کرد که چه بهتر بود اگر این وظیفه مهم را با معرفی بخشی از تاریخ سرزمین دماوند آغاز می‏کردیم.

از این رو و برای جبران خطای گذشته، ادامه این هدف حال دیگر مقدس را با بیان خلاصه‏ای از تاریخ این دیار ادامه می‏دهیم.

آنچه در این مقال از تاریخ کهن سرزمین دماوند و دیگر یادداشت‏های سریال‏گونه در این خصوص می‏خوانید، برگرفته از سخنان قدما، نقل قول‏های محلی و متون تاریخی به ویژه اثر ماندگار استاد مورخ دماوندی، دکتر نصرتی است.

آنچه از گذشته کهن دیار دماوند در افسانه‏های اساطیری و سوابق تاریخی برمی‏آید، قدمتی به درازای چند هزار سال است.

کوهی گره خورده با داستان‏های ایران ‏زمین و شهر آرمیده بر دامنه‏های مهربان آن همواره در دوره‏های تاریخی مختلف شاهد حوادثی بسیار بوده که به اختصار به برخی از آنها اشاره می‏شود.

 

* وجه تسمیه نام امروز و اسامی گذشته دماوند

دماوند، نام بلندترین قله رشته کوه‏های البرز و عنوان شهری در دامنه آن است که تاریخ هرگز این منطقه را با عناوینی همچون قریه، آبادی، شهر یا روستا نشناخته بلکه آن را "مملکت دماوند" خطاب کرده است که در مفهوم، این دیار، قلمرو و سرزمینی جدای از سایر نواحی و دارای شهرها و روستاهایی تحت حکم‏رانی حاکمان بومی خود بوده است.

دماوند به زبان پهلوی و در کارنامه اردشیر بابکان به شکل "دنباوند"، در کتیبه‏های دوران ساسانی، کتیبه شاپور اول در نقش ‏رستم فارس و کتیبه "نورسی" در "پایکولی" به صورت "دومباوند" و در نامه تنسر و کتاب جغرافیایی موسی خورنی، "دمباوند" آمده است.

این اسامی تا پیش از هجوم اعراب بادیه‏نشین به این مناطق و در دوره‏های مختلف استفاده می‏شد تا آنکه در قرون اخیر نام این کوه و شهر مستقر در دامنه‏های آن به واسطه ورود به کتاب شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی، "دماوند" نامیده و تثبیت شد.

اما این نام با تعابیر و داستان‏های بسیاری همراه است.

در گویش پهلوی، "دنب" یا همان "دم" از مصدر فعل تفتن و به معنای همان تف، گرما، بخار و گاز است و"آوند" نیز مترادف ظرف سفالین است که در مجموع دنباوند، قله یا همان ظرفی را به یاد‏ می‏آورد که از دهانه آن دود ناشی از فرایندهای شیمیایی گاز گوگرد خارج می‏شود.

یاقوت در "معجم‏البلاد" آورده است: این شهر از آن روی دنباوند نامیده شده است که فریدون به هنگام دستگیری ضحاک، ارماییل آشپز ضحاک را خواست بکشد؛ گفت ای پادشاه عذری دارم. فریدون را به درون غار آورد، ساخته خود را بر وی عرضه داشت؛ چون فریدون آن را پسندید، پس به او گفت: برای من غذایی قرار بده که در آن حبوبات و گوشت نباشد، پس وی غذایی درست کرد که در آن حبوبات و گوشت نبود و از دنبه بود. فریدون به او گفت: دنباوندانی (دنبه) را پیدا کردی، آن کوه را به این نام نامیدند و رفته رفته دماوند کردند".

"ویلیام ایلرز"، مورخ غربی در بررسی‏های خود معنای کوه چند منظوره یا چند قافیه را برای دنباونت یا دنباوند در نظر گرفته است که این اسامی شالوده زبان محاوره‏ای مردمان یونان، ارمنستان و عرب نیز محسوب می‏شود.

 

* شاهنامه؛ عامل تغییر نام دماوند

ایلرز بر این اعتقاد بود که کتاب شاهنامه اثر جاویدان شاعر بلندآوازه ایرانی، فردوسی تغییر نام‏های پیشین را به دماوند کنونی موجب شده است.

ناصر خسرو در سفر نامه خود به سال 438 هجری قمری نام دیگری را نیز به این قله نسبت داده است.

لواسان، که البته امروزه حوزه‏ای به همین نام در پهنه شرقی دماوند وجود دارد که نام لواسان نیز برگرفته از گویش مردمان گذشته همین مناطق است.

"لو" به معنای بالا رفتن و "اسان" از ریشه "سن" و "سنه" اوستایی و مترادف با واژه برخاسته است و دلیل نام‏گذاری این قله توسط مردمان ساکن در نواحی شرقی که آیینی زردشتی داشتند، محل برآمدن خورشید از پس رشته کوه‏های عظیم البرز و قله دماوند است.

"پشیان" از دیگر اسامی باستانی دماوند به شمار می‏آید که البته معنایی صحیحی برای آن در دست نیست؛ اما در فرهنگ اوستا آمده است: "در بندهشن دشت پیشیانسی آمده و موسوم به پیشین یا پشن است و دشتی بزرگ در کابلستان" و نیز بنا بر روایات "مینوی خرد" این دشت به نام‏های دیگری هچون "پیشیندس" و "پیشینسی" نیز خوانده می‏شد.

در افسانه‏ها آمده است: "جسم گرشاسب که در حالت بی‏هوشی و تا آخر جهان به خواب رفته، در آنجا مستقر و فروهرها از آن پاسبانی می کنند تا در هزاره اوشیدرماه، وقتی ضحاک زنجیر خود گسست، گرشاسب نیز با یاری ایزدان و امشاسپندان از خواب بیدار شده و کمر به قتل ضحاک ستمگر ببندد".

 

* بیکنی؛ عنوان دیگر دماوند

علاوه بر اسامی یادشده برای این قله افسانه‏ای، نام "بیکنی" یا همان کوه سنگ لاجوردی را نیز در خطاب دماوند به‏کار برده‏اند.

این نام به کرات و در متون آشور نو و به ویژه آثار "تیگلت پیلسر سوم" و "سارگن دوم" آمده است.

این سلاطین مدعی بوده‏اند که مادهای دوردست در کناره‏ها، کوه بیکنی را به تصرف خود درآورده‏اند؛ از هم‏نظران با این سلاطین آشوری می‏توان به پژوهشگرانی همچون "امستد" اشاره کرد.

انتهای پیام/ی10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول