اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دماوند؛ بام ایران/5

دماوند باستان؛ زندان ضحاک، جولانگاه فریدون

خبرگزاری فارس: در ادامه بیان تاریخ دماوند در بخش دوم از این گزارش‏ها، به تمدن‏های باستانی گذشته ساکن در سرزمین دماوند می‏پردازیم.

دماوند باستان؛ زندان ضحاک، جولانگاه فریدون

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، مورخان "شلنبه" را به عنوان مرکز سرزمین دماوند می‏شناسند که البته این نام را به شکل شلمبه نیز نگاشته‏اند و اکنون منطقه‏ای به همین نام در نزدیکی شهر امروزی دماوند واقع است.

یاقوت حموی در "معجم‏البلدان" آورده است: "شهری است در نزدیکی ویمه، کشت‏زارها، باغستان و انگور بسیار دارد و مردم طبرستان و گرگان قاضی شلمبه را به زشت‏رویی مثال می‏زنند".

از دیگر شواهد پیشینه طولانی این شهر، شعری از بهرام گور است که می‏گوید: "منم شیر شلمبه/منم ببر یله".

در "آثار البلاد و اخبار العباد" پیرامون کهن‏شهر شلمبه چنین گفته‏اند: "شلمبه شهری است مختصر از ناحیه دنباوند، مزارع و بساتین و شمار نخلستان در آنجا بسیار است و سردترین نواحی است"؛ "ابن‏ حوقل" نیز مختصرا بیان داشته که "شلنبه کشتزار و باغ و باغستان و آب و انگور بسیار دارد".

 

* ویمه؛ شهری بزرگ‏تر از شلنبه

دگر شهر باستانی دیار دماوند که بسیار از آن نام برده‏اند، "ویمه" است.

ویمه به معنای تخت سنگ بوده ولی مکانی دقیق از آن در دست نیست؛ اما نگاشته‏های "ابودلف" می‏تواند تا حدودی در شناسایی محل این شهر راهگشا باشد، وی پیرامون ویمه آورده است: "میان دو شهر دره‏ای است به نام هبر (هیر) و آب آن به خوار می‏رود".

با توجه به این گفته و اطمینان از استقرار شلنبه قدیم به جای شلنبه کنونی، ویمه دقیقا در نواحی غربی شلنبه واقع شده و آثار تاریخی مسکونی در آن منطقه مهر تاییدی بر این مدعاست.

ابودلف درباره ویمه نوشته است: "در ویمه روزهایی معینی از سال، حدود سه ماه، شب و روز بادی سخت می‏وزد که هیچ مانعی مردم را در تصادم با آن حفظ نمی‏کند و گاهی هر کسی را که در مقابل خود ببیند می‏کشد؛ مردم شهر هنگام وزش این باد به کوهی در آن نزدیکی پناهنده می‏شوند".

همچنین در "مسالک ممالک" آمده است که "ویمه شهری بزرگ‏تر از شلنبه است؛ کشاورزی و باغ و بوستان و میوه بسیار دارد و در این حدود هیچ جایی سردتر از ویمه نیست".

یاقوت حموی نیز در مجمع‏البلدان آورده است: "ویمه شهری در کوهستان است که مابین ری و طبرستان قرار دارد و در مقابل آن قلعه‏های مستحکم فیروزکوه دیده می‏شود".

با جمع‏‏بندی نگاشته‏های مورخان، پیرامون ویمه می‏توان به این نتیجه رسید که ویمه همان دماوند کنونی است.

آثاری در نزدیکی دریاچه "تار" نیز نشانه‏هایی دال بر استقرار دماوند قدیم در این مکان است که البته امروزه بیشتر این آثار به زیر آب دریاچه فرو رفته است.

 

* "مندان"؛ مرکز حکم‏رانی سلسله مسمغان

"مندان" از دیگر نواحی باستانی دیار دماوند است که مرکز حکم‏رانی سلسله "مسمغان"، حاکمان فئودال سرزمین دماوند محسوب می‏شود (در گزارش‏های آتی به سلسله‏های حاکم در دماوند پرداخته می‏شود).

"ابن‏فقیه" پیرامون مندان چنین می‏گوید: "دهکده مندان بر دو کوه جای داشته از میان آنها رودخانه‏ای پر ز آب گورا می‏گذشت که زمستان و تابستان بریده نمی‏شد و بر دو ساحل رود درختان میوه دارد و چشمه‏سارانی که به دو درخت می‏ریخت".

ابن‏فقیه در اشاره‏ای به افسانه‏های وندان آورده است: "ارامیل، آشپز ضحاک هر روز دو نفر را می‏کشت تا مغز آنها را خوراک مارهای ضحاک کند؛ لیکن از کشتن مردم بسیار نگران بود تا آنکه برای رهایی مردم چاره‏ای اندیشید و آزاد کردن مردم را کاری با پاداش دید؛ پس به دهکده مندان رفت و بر کوه شرقی آن قصری ساخت با بوستان‏ها، سراهایی خوب و چشمه‏سارانی روان در میان این بوستان‏ها؛ در آن سراها خانه‏ای بساخت از چوب ساج و آبنوس پر از نقش و نگار که هیچ‏کس را در آن بلاد خانه‏ای بدان بلندی و شکوه نبود".

ابن‏فقیه در جای دیگر گفته است: "بنای کاخ ارماییل همچنان برپا و استوار بود تا زمانی که مهدی، فرزند مسمغان را با زینهار از قله عیرین فرود آوردند؛ وقتی که مسمغان را به ری آوردند، مهدی در ری بود و دستور داد تا سر از تنش جدا کنند؛ وقتی رشید خلیفه شد و به ری آمد خبر آن بنا را به وی دادند.؛ بدان مکان رفت و دستور داد قصر را تکه تکه کرده و به مدینه‏الاسلام ببرند".

البته مکان دقیق مندان و موقعیت جغرافیای کنونی آن مشخص نیست؛ اما "مینورسکی" آن را در اطراف منطقه "رینه" امروزی می‏داند و ابن‏فقیه آن را مرکز حکومت سلسله مسمغان، حاکمان دماوند دانسته است.

 

* "استوناوند" و قلعه مستحکم آن

"استوناوند" و قلعه مستحکم آن از دیگر داشته‏های حاکمان سلسله مسمغان و آخرین محل این حکومت محسوب می‏شود که البته در کتب تاریخی کمتر از قریه کناری این قلعه سخن به میان آمده است.

این قلعه به اعتقاد مورخان در جبهه چپ رودخانه حبله‏رود گرمسار و بر نواحی کوه ساحل شرقی استقرار یافته که البته امروزه آثار چندانی از آن وجود ندارد.

کارشناسان، مکان تقریبی قلعه استوناوند را شمال منطقه رینه امروزی می‏دانند که در طول تاریخ ویرانی‏ها، بازسازی‏های و تصرفات بسیاری را به خود دیده است که از آن جمله می‏توان به تخریب توسط "ابوعلی چغانی" فرمانده لشکر خراسان در سال 350 هجری، بازسازی توسط "علی کتامه دیلمی"، ویرانی در حمله مغولان وحشی، ساخت مجدد توسط "رکن‏الدین سلطان‏محمد خوارزمشاهی" و در نهایت تصرف توسط شاه اسماعیل صفوی اشاره کرد.

 

* "دهکده آهنگران"؛ قریه‏ مشهور سرزمین دماوند

"دهکده آهنگران" را نیز از دیگر قریه‏های مشهور سرزمین دماوند دانسته‏اند که در افسانه‏های سرزمین آریا و کتب تاریخ‏نویسان بدان اشاره شده است که مکان امروزی این دهکده را نیز حواشی رینه تخمین می زنند. 

ابن‏فقیه آورده است: "فریدون، ضحاک را بر کوه دهکده آهنگران محبوس نمود و ارماییل را بر او گماشت".

در "مجمل‏التواریخ" نیز آمده است: "ضحاک در کوهی حبس گشت و در نزدیکی کوه، دهی بود".

ابن‏فقیه در جایی دیگر می‏گوید: "فریدون، بیوراسب (ضحاک) را به دنباوند آورد و او را در کوه دهکده آهنگران بندی کرد و بر او طلسمی بکرد؛ در گرداگرد کوه دکان‏ها بساخت و آهنگران را در آنجا جای داد تا پیوسته پتک‏ها بر سندان بکوبند و شب و روز هیچ درنگ مکنند".

محمد بن ابراهیم، از از ماموران مامون عباسی گفته است: "به روزگار مامون، در طبرستان در خدمت موسی بن حفص بودم. روزی یکی از سرهنگان مامون نزد وی آمد؛ مامون او را امر کرده بود تا با موسی بن حفص به جایگاه بیوراسب در کوه دهکده آهنگران روند و این به سال 217 بود و او از کار و سرگذشت او آگاهی یابد و درستی این داستان را روشن کند؛ گویند به دهکده آهنگران شدیم؛ چون نزد کوه رسیدم که بیوراسب در آن ببود؛ قله کوه را نگریستم که از برف پوشیده بود؛ سرانجام به قله کوه راه نبردیم و چگونگی‏هایش را ندانستیم.

در این میان کهن‏سال پیر‏مردی پیش جست و چرایی آمدن ما را بدان کوه بازجست؛ داستان خویش را گفتنیم؛ در آنجا بر روی کوه بس دکان بود، در آن دکان‏ها، گرداگرد قله آهنگرانی بودند و چند تن دیگر، نائبان همی در کنارشان که تا از کار خسته شدند، کار از آنان بگیرند، اینان پیوسته و دمادم با پتک‏هایشان به سندان می‏کوبیدند و همگان با فرود آمدن پتک‏ها و هماهنگ به ضربه‏های آنها جمله‏هایی موزون زمزمه می‏کردند و در این کار آنی سستی و درنگ نمی‏داشتند؛ از پیرمرد درباره دکان‏ها پرسیدم و او گفت این آهنگران طلسم ضحاکند تا او بند خویش نگشاید.

او همواره بند و زنجیرهای خود بلیسد و آنها را نازک کند؛ چون این پتک‏ها کوفته شود زنجیرها به حال نخست بازگردند، پیر همی گفت: اگر خواهید بر این کار و سرنوشت ضحاک آگاهی یابید، راه آن را به شما بنمایم؛ او نردبانی که از چرم و پاره‏های آهن ساخته شده آورد و جوانان دهکده آهنگران را گرد کرد تا یکی از آنان به آن نردبان برآمد و از پای قله به اندازه صد گز بالا رفت. آنگاه در سوی شرقی قله، طلوع خورشید حفره بزرگی را نشان داد که بر آن آستانه زبرین، دری آهنینی بود و روی آن، میخ‏های آهنینی زراندود که بر آن سردر هزینه ساختن آن به پارسی نوشته بودن. و بر سردر نیز نوشته‏ای بود که می‏گفت، بر فراز قله هفت درب آهنین و دو اشکوبه است و بر هر اشکوبی چهار قفل است و بر روی هر یک از بازوان درها نوشته‏اند او را پایانی است که بدان برسد و سرانجامی هست که از آن نگذرد.

پس مبادا خلقی درصدد باز کردن یک از آنها برآید. نکند که از این جانور آفتی به اقلیم رسد که چاره‏ای نپذیرد و و آناهیتا برای بازگردانیدن آن نماند. در اینجا فرستاده مامون از خوراک وایتان باد پرسید و پیر چنین گفت: خوراکی از همان دیرین خورده است و در درونش طلسم شده؛ آن خوراک در شکمش به حرکت درآید تا دهانش را پر کند، لیکن او بیرون دادن آن را نتواند؛ این خوراک اوست؛ پس آنگاه همه از آنجا بازگشتند و کاری نکردند و تنها این سرگذشت را به مامون نامه کردند و مامون نوشت تا معترض آنها نشوند".

علاوه بر مناطقی که بدان اشاره شد، دیگر نواحی باستانی دماوند نیز در کتب تاریخ‏شناسان مشهور آمده که می‏توان از آن میان به "خوار"، "نامهند"، "دبیران و درمیه"، "اسحق‏آباد"، "برا" و "کیلان" اشاره کرد که به غیر از چند مورد، پیرامون محل فعلی سایر مناطق مدارک کافی در دست نیست.

انتهای پیام/ی10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول