اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دماوند؛ بام ایران/6

دماوند؛ دیار افسانه‏ها و اساطیر

خبرگزاری فارس: از دیرباز تا کنون، دماوند و مردمان این سرزمین همان‏گونه که در زمینه تاریخ معاصر ایران در ردیف تاثیر گذاران عرصه‏های مختلف انقلاب بودند، این حضور موثر در افسانه‏ها و اساطیر کهن نیز نمودی بارز داشته است.

دماوند؛ دیار افسانه‏ها و اساطیر

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، به اعتقاد ایرانیان باستان و کارشناسان حوزه گردشگری، دماوند کهن‏ترین شهر اسطوره‏ای جهان است که به دستان "کیومرث"، نخستین انسان روی زمین بنیان نهاده شد.

در "تاریخ گزیده" آمده است که "کیومرث 30 سال پادشاهی کرد؛ از آثارش بعضی استخر فارس و دماوند و بلخ است".

طبری نیز این چنین گفته است: "گویند شهر ری نخستین شهر دنیا پس از شهری است که کیومرث در دماوند واقع در طبرستان برای خود ساخته بود".

در تاریخ "روضه‏الصفا" می‏خوانیم: "کیومرث دو شهر بنیان کرد، یکی اصطخر که بیشتر در آن مقام داشتی و دوم شهر دماوند که گاهی در آن سرزمین بسر بردی".

در دیگر دست‏نوشته‏های مورخان باستانی نظیر "تاریخ جهان‏آرا" آمده است: "کیومرث ملقب به گلشاه یعنی والی خاک، سلطنت او 30 سال و اصطخر فارس و دماوند و بلخ از منشات اوست".

در "تاریخ بلعمی" نیز می‏خوانیم: "نخستین پادشاه اندر جهان کیومرث بود و با فرزندان خویش به کوه دماوند آمدند و در آنجا قرار گرفتند و بسیار شدند و در آنجا شهر بنا کردند".

"تاریخ بناکتی" چنین گفته است که "گویند بنیان شهر ساختن را کیومرث نهاد و شهر بنا کرد، اصطخر و دماوند".

ابن‏اثیر در این‏باره نوشته است: "کیومرث مردی سال‏خورده و بزرگوار بوده و در کوه دماوند از جبال طبرستان مسکن گرفت و در آنجا فارس حکومت یافت".

در "تاریخ کاملی" هم آورده شده است که "برخی برآنند که محل  ولادت منوچهر در دنباوند بوده و هوشنگ شهر ری را ساخت، پس از شهری که کیومرث برای خود در دماوند ساخت" و چندین گفته دیگر که بر پیشگامی سرزمین دماوند در عرصه تمدن بشری دلالت دارد.

 

* تخت فریدون و خزانه گنج ضحاک در دشت مشاء

بر اساس داستان‏های روایی، شخصی از دماوند به نام "جهن بن برزین" برای فریدون تختی ساخت که پادشاهان پس از فریدون نیز این سازه هنرمند دماوندی را گرامی داشتند تا اینکه آن تخت به دست اسکندر ملعون افتاد و از حسادت کمر بر نابودی و تکه تکه کردن این اثر بست.

اما در ادوار بعدی اردشیر بابکان از مکان این تخت آگاهی یافت و خسرو پرویز، فرمانی مبنی بر بازسازی این ساخته جهن صادر کرد و این مهم صورت گرفت که امروزه بر اساس روایات مردمی تخت فریدون و همچنین خزانه گنج ضحاک در "دشت مشاء" دماوند پنهان شده است.

 

* "ورنه چهار گوش" بودن دماوند

پندار گوبینو، "ورنه چهارگوش" بودن دماوند است که در وندیداد (فقره 17 در شماره 16) آمده است: "ناحیت نیکویی که اهورامزدا آفریده؛ سرزمین چهاردهم ایران‏شهر به نام ورنه چهار گوش است".

و در جایی دیگر از وندیداد می‏خوانیم: "ناحیت چهاردهمین از بهترین جای‏ها و سرزمین‏هایی که من اهورامزدا آفریدم، ورنه چهار گوش بود که در آنجا فریدون، قاتل ضحاک متولد شد".

کوه و شهر حاشیه دماوند که امروزه آن را به همین نام می‏شناسیم، از انبوه اسامی اساطیری مملو در افسانه‏های ایرانیان باستان ناگسستنی می‏نماید؛ نام‏هایی آشنا همچون ضحاک ستمگر، آرش کمانگیر، کیومرث، جمشید، رستم و سهراب که هیچ‏گاه نامشان بدون دماوند برده نمی‏شود.

 

* کشف آثار تمدن 18 هزار ساله در دماوند

در سال 1369 گروهی کاوشگر در حفاری‏های خود در شهرستان دماوند و در منطقه "کیلان" بقایای آثاری متعلق به 14 تا 18 هزار سال پیش را به دست آوردند و در گزارش‏های این هیئت کاوشگر، قطعاتی از ابزارآلات سنگی در نزدیکی محوطه کهن‏سنگ "قلعه عسکر" کشف شد که کوچکی این یافته‏های تاریخی نشان از تمدن انسان‏های اولیه در این سرزمین دارد.

وجود اجاق‏های سنگی نشانه انتخاب این محل برای سکنایی چند روزه و جمع‏آوری چند شکار جهت ذخیره‏سازی در نقاطی دیگر است که وجود غار و غازه‏های متعدد در مناطق مختلف کیلان نظیر "پشته‏بند"، "برنهشت"، "حصارک" و قلعه عسگر کمک شایان در آن دوران محسوب می‏شد.

کیلان از نواحی قلمرو سرزمین باستانی دماوند بوده و بر اساس یافته‏های محققان و بررسی کشفیات تاریخی از قدمتی نزدیک به 14هزار سال برخوردار است که این تخمین قدمت، نشانه حضور نخستین تمدن‏های بشری در این شهر و شهرستان است.

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول