اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه یزد:

جامع‌نگری، دقت و ظرافت لازمه کار مهندسان است

خبرگزاری فارس: امام جمعه یزد گفت: مهندسان در عرصه‌های مختلف وظایف و رسالت مشخصی دارند که جامع‌نگری، دقت و ظرافت مهم‌ترین وظیفه و لازمه کار آنهاست.

جامع‌نگری، دقت و ظرافت لازمه کار مهندسان است

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد آیت‌الله محمدرضا ناصری صبح امروز در همایش تجلیل از مهندسان برتر استان یزد اظهار داشت: مهندسان در هر رشته و زمینه باید آینده‌نگری، برنامه‌ریزی و نوآوری را در صدر امور خود قرار دهند و با هدف توانمندسازی جامعه در مسیر استقلال و خودکفایی تلاش کنند.

وی با برشمردن ویژگی‌های مهندسی فرهنگی در جامعه، خواستار استفاده بهینه مهندسان از امکانات و شرایط با هدف رسیدن به رشد و تعالی شد.

ناصری با بیان اینکه در طرح‌های مهندسی نباید تنها به تقلید دانش بیگانه پرداخت، از مهندسان خواست: شرایط اقلیمی، اجتماعی و ویژگی‌های فکری و رفتاری، اخلاقی و مذهبی جامعه را همواره در صدر توجه داشته باشند و از افراط و تفریط در طراحی‌ها بپرهیزند.

یکی از نمایندگان بسیج جامعه مهندسی استان یزد نیز در این مراسم با تشریح وظایف این نهاد و با اشاره به جایگاه بسیج و فرهنگ بسیجی از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: بسیج نقش مؤثری در دفاع همه ‌جانبه از ارزش‌های اسلامی و انقلابی برعهده داشته و امروز نیز بسیج مهندسان می‌تواند با درک اهمیت و حساسیت نقش خود در پیشرفت و سازندگی، زمینه را برای رشد جامعه فراهم کند.

فقیه‌خراسانی با یادآوری حضور وسیع مهندسان و بسیجیان مهندس در جبهه‌ها و تقدیم شهدای مهندس به پیشگاه اسلام و انقلاب بیان کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از مهندسان آزاده و جانباز در جمع ما حضور دارند و تکلیف ما برای پاسداری از دستاوردهای عظیم موجود بسیار سنگین است.

نماینده بسیج مهندسین ادامه داد: امروز باید نگاه جامعه به سوی قله‌های افتخار در عرصه سازندگی و بهروزی باشد و فکر و حرکت مهندسی با پشتوانه بسیجی می‌تواند زمینه را در تحقق این هدف هموار سازد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد نیز در این مراسم با گرامیداشت روز مهندس و حماسه بزرگ 12 اسفند اظهار داشت: در آستانه سال جدید و تغییر و تنوع در طبیعت پیرامون خود هستیم و باید با الهام از این زیبایی و نو شدن طبیعت، ما نیز در برنامه‌هایمان نوآوری را به عنوان یک اصل مهم مهندسی در مرکز توجه قرار دهیم.

محمدرضا جواهری از سازمان نظام مهندسی ساختمان با 4 هزار نفر عضو فرهیخته و متعهد به عنوان بزرگترین تشکل حرفه‌ای و مردم نهاد استان یزد یاد کرد و افزود: این سازمان آمادگی دارد سالانه برای اجرا و نظارت بر 10 میلیون مترمربع ساختمان خدمات ارائه دهد در صورتی که در حال حاضر تنها از 10 درصد این ظرفیت استفاده می‌شود.

وی به مسئولان و برنامه‌ریزان استان یزد پیشنهاد کرد: با اتخاذ تدابیر شایسته از این توانمندی عظیم مهندسی در سایر حوزه‌ها و بخش‌ها نیز استفاده کند.

جواهری خواستار جهت‌دهی مدون به این حرکت مهندسی و ترکیب موجود متشکل از مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و معدن شد و در توضیح طرح پیشنهادی خود گفت: ما می‌توانیم با محوریت و مدیریت سازمان بسیج مهندسی استان برنامه‌ریزی بنیادی برای همکاری بین رشته‌های مهندسان داشته باشیم و سال آینده گزارشی از این اقدام را به جامعه مهندسی استان تقدیم کنیم.

وی هم‌چنین با اشاره به موضوع اخلاق حرفه‌ای و ضرورت رعایت آن خاطرنشان کرد: در حال حاضر بحث اخلاق حرفه‌ای به دلیل رشد شتابان و پیشرفت‌های اقتصادی و عمرانی اهمیت مضاعف یافته است و این در حالی است که نه در آموزش‌های دانشگاهی و نه در برنامه‌ریزی‌های صنفی و حرفه‌ای کمترین توجهی به آن صورت نگرفته و آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مدونی برای تحکیم و ترویج اخلاق حرفه‌ای در دسترس نیست.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد افزود: در بحث اخلاق حرفه‌ای برخی از کشورهای پیشرفته و یا غیر اسلامی اقدامات چشمگیری انجام داده‌اند و ما که کشوری اسلامی و بهره‌مند از تعالیم ارزشمند این آیین الهی هستیم، جایگاه چنین اصلی را در آموزش‌های دانشگاهی و دستورالعمل‌های صنفی و حرفه‌ای ثبت نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم با بهره‌گیری از تجربیات سایر کشورها و با تکیه بر ارزش‌های اسلامی به این ایده جامع عمل بپوشانیم.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول