اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی شهرستان اصفهان:

مصدومان چهارشنبه‌‌سوری بیشتر از ناحیه صورت و چشم‌ها آسیب می‌بینند

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی شهرستان اصفهان گفت: هر ساله بر اثر بی‌احتیاطی در چهارشنبه‌سوری، افراد زیادی از ناحیه‌ صورت و چشم‌ها مصدوم می‌شوند.

مصدومان چهارشنبه‌‌سوری بیشتر از ناحیه صورت و چشم‌ها آسیب می‌بینند

حمیدرضا نیکنام امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: در سال گذشته بیشترین حادثه دیدگان چهارشنبه‌سوری، مصدومیت با ترقه گزارش شده است.

وی افزود: آموزش و اطلاع‌رسانی در زمینه خطرات احتمالی و بکارگیری مواد محترقه و آتش‌‌زا در مدارس با هماهنگی آموزش و پرورش و نیز افزایش استعداد ناوگان موتور آمبولانس برای سریع‌تر رسیدن به محل حادثه در صورت وجود ترافیک در شهرستان اصفهان از دیگر تمهیدات اندیشیده شده برای این روز است.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی شهرستان اصفهان تصریح کرد: در صورتی که برای فرد حادثه سوختگی اتفاق افتاد ضمن حفظ خون‌سردی، محل سوختگی را با آب سرد شستشو داده و با شماره تماس 115 و در صورت آتش‌سوزی با 125 تماس بگیرید.

وی با بیان اینکه هرگز مصدومی را که در حال سوختن است به صورت مستقیم بر روی او آب نپاشید بلکه عضو در حال سوختن را به استثنا سر مصدوم با پتو یا لحافی آغشته به آب بپوشانید، افزود: در صورت ایجاد سوختگی برای اطرافیان ابتدا مصدوم را از محل حادثه دور کرده و به محل امن منتقل کنید هم‌چنین روند سوختگی را با وسیله‌ای مانند آب، پتو یا لحاف متوقف کنید.

نیکنام با اشاره به اینکه برای کاهش خطرات چهارشنبه‌سوری، جلسه هماهنگی سرپرست مرکز فوریت‌های پزشکی با ارگان‌های دخیل انجام شده است، ادامه داد: برای این منظور تمام بیمارستان‌ها به منظور پذیرش مصدومان احتمالی و استقرار آمبولانس‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی در محل‌های امن شهر برای امدادرسانی سریع‌تر به مجروحان آماده‌باش شدند.

وی با بیان اینکه در صورت هوشیار نبودن مصدوم او را به پهلو خوابانده و وسایل جانبی هم‌چون کمربند، زیورآلات و ساعت را از بدن او خارج کنید، اضافه کرد: در مواقعی که لباس مصدوم به پوست او نچسبیده و با مواد اشتعال‌زا آغشته است آن را از بدن آسیب دیده خارج کرده و استفاده از پماد و روغن در محل سوختگی خودداری کنید.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی شهرستان اصفهان گفت: هیچ‌گاه یخ را به صورت مستقیم بر روی محل سوختگی قرار ندهید بلکه آن را با محافظی پوشانده و هر پنج دقیقه یک‌ بار از روی محل برداشته و دوباره عمل را تکرار کنید.

وی ادامه داد: اگر چشم فردی آسیب دید و دچار سوختگی شد از دست‌کاری آن خودداری کرده و او را به بیمارستان منتقل کنید و از مصرف پماد یا قطره اجتناب شود.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول