اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

چهارشنبه‌سوری یا چهارشنبه‌سوزی

خبرگزاری فارس: چهارشنبه‌سوری جشنی است که نباید آن را به چهارشنبه سوزی تبدیل کرد.

چهارشنبه‌سوری یا چهارشنبه‌سوزی

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت چهارشنبه‌سوری یکی از جشن‌های مرسوم ملی و مردمی ایرانیان بوده و مراسمی که امروزه برگزار می‌شود کاملا متفاوت‌تر از گذشته است.

چهارشنبه‌سوری در واقع جشن استقبال از نوروز و نویددهنده رسیدن بهار و تازه شدن طبیعت است.

مراسم چهارشنبه‌سوری در روزگاران قدیم با آیین‌هایی برگزار می‌شد که امروزه در غبار دود و آتش ناشی از مواد محترقه گم شده و به فراموشی سپرده شده است.

گیلانیان در شب چهارشنبه‌سوری کوزه‌های گلی و سفالی کهنه و یا به زبان محلی «گمج» را بالای بام خانه می‌بردند و با انداختن آن به زیر بام، آنها را می‌شکستند و کوزه جدیدی را جایگزین می‌کردند و بر این باور بودند که در طول سال بلاهای بد در کوزه متراکم و با شکستن کوزه، دور می‌شود.

امروزه به ندرت این مراسم زیبا در برخی از روستاهای دور گیلان برگزار می‌شود.

آجیل مشگل‌گشا نیز یکی دیگر از مراسم‌ چهارشنبه‌سوری در استان بود که پس از پایان چهارشنبه سوری و پریدن از روی آتش، خانواده‌ها دور هم جمع می‌شدند و تخم هندوانه، تخم کدو، پسته، فندق، بادام، نخود، تخم خربزه، گندم و شاهدانه را که از ذخیره زمستان باقی مانده بود روی آتش بو می‌دادند و با نمک تبرک می‌کردند و می‌خوردند.

اهل خانواده نیز بر این باور بودند که هر کس از این آجیل بخورد نسبت به افراد دیگر مهربان‌تر می‌شود و کینه و حسد از وی دور می‌شود.

فال‌گوشی و گره‌گشایی نیز یکی از دیگر از مراسم‌های زیبای چهارشنبه‌سوری بود که اغلب در روستاهای گیلان اجرا می‌شد و دختران جوان و دم بخت لباس‌های زیبا بر تن می‌کردند و پشت یک دیوار می‌ایستادند و با گوش دادن به سخنان دیگران پاسخ نیت خود را می‌گرفتند.

قاشق‌زنی نیز یکی دیگر از مراسم‌ زیبای مردم گیلان زمین بود که در چهارشنبه‌سوری دختران و پسران جوان چادری بر سر و روی خود می‌کشیدند تا شناخته نشوند و به درب خانه همسایگان خود می‌رفتند و صاحبخانه از صدای قاشق‌هایی که به کاسه‌ها می‌خورد از خانه بیرون می‌آمد و داخل کاسه‌های آنها آجیل چهارشنبه‌سوری، شیرینی، شکلات، نقل و پول می‌ریختند و دختران جوان نیت می‌کردند که زودتر به خانه بخت بروند.

مراسم‌ زیبای دیگری نیز در گیلان در شب چهارشنبه‌سوری برگزار می‌شد که زنده نگه داشتن هر یک از آنها می‌تواند در حفظ فرهنگ مردم این سرزمین کمک کند.

امروزه مراسم‌ چهارشنبه‌سوری در بین مردم شهر و حتی روستاهای استان به زیبایی گذشته برگزار نمی‌شود و دیگر کسی از روی آتش نمی‌پرد بدون اینکه بداند سالم از آن طرف آتش بیرون می‌رود.

صدای مواد محترقه و انفجارهایی با صدای مهیب جای مراسم‌ زیبای گذشته را گرفته است و کسی از ترس آسیب و صدمه دیدن به بیرون از منزل نمی‌رود.

روزهای آخر سال 90 را سپری می‌کنیم و التهاب شب‌های پر خطر آخر سال و آماده‌باش اورژانس‌ها و بیمارستان‌ها این موضوع را می‌رساند که ممکن است این بار نیز چهارشنبه‌سوری آبستن حوادثی دیگر باشد.

سال گذشته در گیلان حدود 80 نفر بر اثر استفاده از مواد آتش‌زا در شب چهارشنبه‌سوری دچار صدمات شدید و سوختگی شدند و امیدواریم امسال چهارشنبه‌سوری به چهارشنبه‌سوزی تبدیل نشود. 

رئیس پلیس گیلان درباره حوادث شب چهارشنبه‌سوری هشدار داد و آمادگی پلیس گیلان برای ایجاد امنیت چهارشنبه آخر سال در این استان را اعلام کرد.

ابراهیم قائدرحمتی از مردم گیلان خواست تا با کنترل فرزندانشان سال جدید را به دور از هرگونه آسیب و با خاطره‌ای خوش آغاز کنند.

وی برخورد با عوامل مواد محترقه در گیلان در چهارشنبه‌سوری را جدی دانست و اظهار داشت: امسال مجازات سنگینی در کمین استفاده‌کنندگان مواد محترقه است.

این مسئول ایجاد آرامش و برخورد با ناهنجاری را هدف اصلی پلیس برای چهارشنبه آخر سال در گیلان عنوان کرد.

انتهای پیام/آ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول