اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس منابع طبیعی نهبندان خبر داد

اجرای کامل پروژه ممیزی اراضی شهرستان نهبندان

خبرگزاری فارس: رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری نهبندان از اجرای کامل و صد درصدی پروژه ممیزی اراضی این شهرستان در سال جاری خبر داد.

اجرای کامل پروژه ممیزی اراضی شهرستان نهبندان

ابراهیم علیپور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نهبندان اظهار داشت: منابع طبیعی پشتوانه مهم و مؤثری برای جهاد اقتصادی به شمار می‌رود و حفظ و صیانت از منابع طبیعی وظیفه همگانی است.

وی با بیان اینکه حیات انسان وابسته به طبیعت و منابع طبیعی است، تصریح کرد: هر هکتار جنگل و طبیعت سالم می‌تواند در سال برای 10 نفر اکسیژن تولید کند از این‌رو باید در حفظ و حراست از منابع طبیعی کوشا باشیم.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری نهبندان با بیان اینکه برای تولید یک سانتی‌متر خاک مرغوب و مناسب باید 300 تا 700 سال بگذرد، افزود: اما از طرفی بر اثر جاری شدن سیل‌ها و سیلاب‌ها و استفاده نادرست انسان در عرض چند ثانیه هزاران سانتی‌متر خاک مرغوب از بین می‌رود که این نهاد برای حراست از هر سانتی‌متر خاک مناسب با اجرای طرح‌های آبخیزداری کمک شایان و نقش مؤثری را ایفا می‌کند.

علیپور، نقش مشارکت و همکاری مردم در مباحث حفاظت از منابع طبیعی را نقشی مؤثر و غیر قابل انکار عنوان کرد و گفت: برای جلوگیری از پیشرفت خشک‌سالی و بیابان به ویژه در این منطقه باید آحاد مردم در زمینه منابع طبیعی و آبخیزداری به آگاهی کافی برسند، چرا که استفاده‌های ناصحیح، تخریب‌ها، قطع درختان و بوته‌ها، چرای بی‌رویه دام و دخالت‌های نابجا در اراضی و منابع ملی سبب توسعه خشک‌سالی و بیابان‌ها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خشک‌سالی یک پدیده طبیعی است، اظهار داشت: برای جلوگیری از فرسایش خاک و پیشرفت خشک‌سالی باید طرح‌های آبخیزداری از قبیل سازه‌های گابیونی و بندهای خاکی توأم با درخت و بوته‌کاری انجام شود که این مهم سبب جمع‌آوری سیلاب‌ها، آب‌های روان، افزایش فضای سبز و طبیعت سالم می‌شود.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری نهبندان تصریح کرد: برای حفظ و صیانت از منابع ملی، راهکارهای فراوانی وجود دارد که یکی از این راهکارها اقدامات نرم‌افزاری است که توسط ادارات مربوطه به ویژه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری انجام می‌شود و از طرفی مردم هم با ایجاد بندهای هر چند کوچک، درخت و بوته‌کاری، استفاده درست از درختان و بوته و چرای مجاز می‌توانند نقش مؤثری را در این زمینه ایفا کنند.

علیپور با بیان اینکه امسال در 25 هزار هکتار از اراضی شهرستان پروژه ممیزی اراضی انجام شده است، ادامه داد: در سال جاری پروژه ممیزی اراضی این شهرستان به طور کامل و صد درصدی انجام و سند مالکیت اراضی منابع ملی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران اخذ شد.

وی از اختصاص مبلغ یک‌ میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار از منابع مختلف در سال جاری خبر داد و افزود: از این مبلغ 700 میلیون تومان از محل طرح توسعه نهبندان و مابقی از منابع استانی و خشک‌سالی تأمین شده است.

انتهای پیام/ح20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول