اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گلستان سرزمین اقوام، ایران کوچک ـ 2

بقعه امامزاده روشن‎آباد گرگان آماده پذیرایی از مسافران نوروزی

خبرگزاری فارس: بقعه امامزاده روشن‎آباد یا امامزاده فضل‎الله و عبدالله الکاظم در 15 کیلومتری غرب شهرستان گرگان و در حاشیه جاده قدیم گرگان ـ کردکوی، آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است.

بقعه امامزاده روشن‎آباد گرگان آماده پذیرایی از مسافران نوروزی

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان این امامزاده متعلق به دوران تیموریان قرن 9 هجری قمری بوده، این بنا دارای سازه آجری و ملاط گل و آهک و اندود گچی در داخل است.

پلان امامزاده به صورت هشت ضلعی، با فضای داخلی مربع شکل است، بر اساس شواهد موجود در طی ادوار گذشته الحاقاتی نیز بدان اضافه شده است.

ورودی به بقعه شامل ایوان زیبای گچ‌بری شده‎ای که در شرق بقعه قرار دارد و دارای نقوش اسلیمی هندسی است، شبستان زیبای این بنا چسبیده به ضلع شرقی بقعه بوده که در سال 1364 تخریب شده و بر جای آن شبستان جدیدی با پلانی متفاوت و بزرگ‎تر از آن ساخته شده است.

کف اصلی بنا نسبت به سطح زمین حدود یک متر پایین‎تر بوده، فضای داخلی بقعه دارای سه پنجره کوچک و یک درب کوتاه و کم عرض است. دور تا دور بقعه دارای تراس (سکو) و ستون‌های چوبی چهار ترک است و در اضلاع خارجی بقعه نیز طاق و طاق‌نماهایی با قوس جناقی به شیوه رومی و ضربی و همراه تزیینات آجری مختلف به کار رفته است.

فضای داخلی بقعه دارای پوشش گنبدی دو پوسته بوده و تراس‎های ایوان ورودی به بقعه دارای پوشش چوبی به صورت شیروانی و سفال‌پوش است (شبستان قدیمی بنا نیز به همین صورت بود).

فضای داخلی بقعه دارای اندود گچی مزین به تزئینات گچ‎بری با نقوش اسلیمی (گل و بته) و کاربندی‎های زیبای بر زمینه آبی لاجورد، قرمز و اخرایی است.

گنبد ساقه‎دار بلند دارای دوازده طاق‎نما با قوس جناقی بوده که در آن آجرهای لعابدار فیروزه‎ای رنگ به کار رفته و همچنین دارای دو گریو بوده، گریو پایینی شامل یک طوق (کمربند) پیش آمده با آجرهای ذره است و در هر دو گریو بالایی و پایینی تزئینات اجری به صورت دندان موشی مشاهده می‎شود.

جداره خارجی گنبد مزین به تزیینات آجری، آجر کاشی(معقلی) بوده و پوشش مخروط گنبد نیز با کاشی فیروزه‎ای رنگ پوشیده شده است.

صندوق چوبی نفیس امامزاده، منبت‎کاری شده به صورت گل و بوته و دارای کتیبه است به تاریخ 879 هجری قمری به خط رقاع و آیةالکرسی به خط ثلث و عمل استاد حاجی عبدالله بر روی آن حک شده، دربهای منبت‎کاری شده و گرانبهای امامزاده متاسفانه در گذشته به سرقت رفته است.

گنبد این بنای ارزشمند به شیوه شبدری کند اجرا شده و با توجه به اینکه اجرای پوشش در مناطق پر باران شمال به صورت رک می‎باشد، این بنا از لحاظ اجرای گنبد و گریو بالای آن شاخص و در ایران منحصر به فرد است.

این بنای ارزشمند دارای حریم مصوب و به شماره 358 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ن30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول