اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر نوشهر مطرح کرد

بازپروری و اشتغال دغدغه بهبود‌یافتگان مواد مخدر

خبرگزاری فارس: دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر نوشهر، اشتغالزایی برای پاک‌شدگان از مواد‌ مخدر مدت‌هاست دغدغه تشکل‌های غیردولتی و خود بهبود‌یافتگان است.

بازپروری و اشتغال دغدغه بهبود‌یافتگان مواد مخدر

محمد عمادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نوشهر بیان داشت: نجات‌یافتگان از اعتیاد به‌دلیل فقدان شغل و بی‌اعتمادی بازار دوباره به مواد‌ خدر پناه می‌برند.

وی ابراز داشت: در این زمینه دولت مصوبه‌ای تدوین کرده و امید آن می‌رود که این چرخه تا حدودی متوقف شود.

عمادی با اشاره به اینکه موضوع اشتغال بهبود‌یافتگان موضوع جدیدی است، ادامه داد: در سال‌های قبل دستگاه‌ها و مسئولان استانی به‌صورت موردی مساعدت و کمک مالی می‌کردند، اما در تیر ماه سال گذشته هیئت دولت تصمیم گرفت پنج درصد از بودجه برنامه‌های اشتغال کشور در اختیار بهبودیافتگان قرار گیرد.

وی تصریح کرد: این مصوبه در راستای بند هفت سیاست‌های کلی نظام در عرصه مبارزه با مواد ‌مخدر است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر نوشهر خاطرنشان کرد: به‌نظر می‌رسد کسانی که تمایل به کارآفرینی در این حوزه دارند باید به دو نکته توجه داشته باشند. اول آنکه معتادی که درمانش حدود یک تا سه ماه طی کرده و در حال بهبودی است را باید به‌عنوان یک معلول مغزی درنظر گرفت بنابراین از معتادی که هنوز توانمندی لازم را به‌صورت کامل برای ورود به عرصه اجتماعی پیدا نکرده، نمی‌توان کارهای سخت و طولانی‌ مدت را مانند یک فرد سالم انتظار داشت.

وی ادامه داد: دوم اینکه لازم است اشتغالی که برای این گروه طراحی می‌شود، اشتغال حمایت شده و پلکانی باشد به این معنا که معتادی که وارد حیطه اشتغالزایی می‌شود باید با چند ساعت در روز کار را شروع کند و بعد از گذشت حداقل دو سال به‌صورت کامل، هشت ساعت کار در روز را انجام بدهد.

وی بیان داشت: در کشور‌های پیشرفته معتقد‌ند که اگر برای یک نفر معتاد هزینه نشود احتمال بازگشت به مواد‌ مخدر زیاد است و تبعات و آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی فراوانی را ایجاد می‌کند. بر این اساس دولت‌ها می‌توانند از کارگاه و شغلی که توسط رهاشدگان از مواد مخدر اداره می‌شود از طریق خرید کالای تولید شده، سفارش کالاهای مشخص و... حمایت کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: نکته اساسی که در این موضوع وجود دارد این است که همزمان با اشتغال بهبود‌یافته باید برنامه بازتوانی او نیز انجام شود.

عمادی ابراز داشت: منابع علمی، بازتوانی یک معتاد و بازگشتن او به فرایند بهبودی را بعد از سم‌زدایی حدود پنج تا هفت سال توصیه می‌کنند، به همین دلیل اشتغال‌های تضمین شده به همراه نظارت کارفرما بر روند درمان و بهبود باید در نظر گرفته شود.

وی یادآور شد: کارفرمایان نیز باید آموزش ببینند که در کنار اشتغال برنامه‌های بازتوانی را هم پیگیری کنند و مطمئن باشند که معتادی که برای آنها فعالیت می‌کند برنامه‌های بهبودی را هم پیگیری می‌کند.

عمادی تاکید کرد: به‌ نظر می‌رسد اگر اعطای تسهیلات حمایتی به کارفرمایان و موسساتی که در امر بهبود‌یافتگان فعالیت دارند تعلق گیرد و از سوی دیگر نظارت کامل توسط دستگاه‌های دولتی صورت پذیرد نتایج مطلوب‌تر و شایسته‌تری حاصل می‌شود.

انتهای پیام/ن۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول