اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار:

بقای حوزه‌های علمیه به بقای انقلاب اسلامی است

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: بدون شک بقای حوزه‌های علمیه به بقای انقلاب اسلامی است، اگر نظام صدمه‌ای ببیند، دین و حوزه‌های علمیه نخستین آسیب‌دیدگان خواهند بود.

بقای حوزه‌های علمیه به بقای انقلاب اسلامی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از مرکز خبر حوزه حجت‌الاسلام والمسلمین جواد فاضل لنکرانی در جمع طلاب و فضلای مشهدی حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در کتاب اصول کافی اظهار داشت: حضرت در این روایات از پیامبر اکرم(ص) نقل می‌فرمایند که اگر کسی در مقابل مشکلات زندگی صبر را پیشه خود قرار ندهد حسرت، بعد از حسرت او را فرا می‌گیرد، این تعبیر نسبت به مظاهر دنیا بیان شده است که اگر مؤمنان برای آنچه از مال دنیا در اختیار مردم قرار دارد حسرت بخورند، حسرت‌های بعدی نیز در راه است.

وی با اشاره به ادامه این روایت افزود: در بخش بعدی این روایت آمده است که اگر کسی نعمت‌های الهی را در نعمات مادی خلاصه شده بداند، اعمال عبادی او کم و عذاب به او نزدیک می‌شود، در این جا نیز ایمان، به عنوان مهم‌ترین نعمت الهی رخ‌نمایی می‌کند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه طلاب علوم دینی باید قدر جایگاه و مسیری که در آن قرار دارند را بدانند تصریح کرد: برخی از طلاب به جایگاهی که در آن قرار دارند و به نعمتی که از علم و تقوا و تبلیغ دین خدا در اختیار آنها گذاشته شده توجه کمی دارند و گاهی کسوت روحانیت را با مشاغل دیگر جامعه مقایسه می‌کنند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار‌(ع) ادامه داد: روحانیت با هیچ شغل و جایگاه اجتماعی دیگر قابل مقایسه نیست چون فهم دین و بیان احکام الهی بزرگ‌ترین نعمتی است که ممکن است خداوند به کسی عنایت بفرماید، اگر عمری را صرف فهم یک آیه از قرآن کنیم با تمام نعمت‌های این عالم برابری می‌کند.

وی گفت: شرایط حضور در جایگاه طلبگی، نعمت عظیمی است که خداوند در اختیار عده معدودی از انسان‌ها قرار داده است، پس دلیلی ندارد که بگوییم پس از سال‌ها تحصیل علوم حوزوی، بعد از آن چه اتفاقی قرار است بیفتد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) کتاب « سرّالصلوه» امام خمینی(ره) را یکی از بهترین کتاب‌های شیعه در حوزه عرفان نظری و توحیدی دانست و افزود: متاسفانه ارزش این کتاب شگرف هنوز در حوزه‌های علمیه ناشناخته مانده و به اهمیت آن پی برده نشده است، امام راحل در این کتاب یک دوره کامل مبانی عرفان نظری را بیان کرده است.

این استاد حوزه خاطر نشان کرد: حضرت امام‌(ره) وقتی به یک آیه از قرآن می‌رسند عنوان می‌کنند که این آیه به قدری مباحث ارزنده در خود جای داده است که همین الان می‌توانم در تفسیر این آیه یک جلد کتاب بنویسم؛ حال باید دید که این مرد الهی و بزرگ چه رابطه‌ای با خدا ایجاد کرده است که این همه معرفت و عمق فکری و معنوی، از سوی خدا در وجود ایشان به ودیعه گذاشته شده است.

وی گفت: طلاب باید شاکر این نعمت باشند و به خدا و دین الهی خدمت کنند که بالاترین نعمت است.

فاضل‌لنکرانی یادآور شد: طلاب شهر مشهد مقدس در اقدامی کم‌نظیر با حضور در بیمارستان‌ها و مراکز جمعیتی که نیازمند حضور مبلغان دینی هستند به تبلیغ دین می‌پردازند که به نوعی شکرگزاری این نعمت الهی است، البته در این میان باید با رعایت ضوابط خاص تبلیغی که در آیات و روایات نیز به آن اشاره شده است از بیان مطالب بی‌ربط در زمان‌ها و مکان‌های بی‌ربط که ممکن است به اصل تبلیغ آسیب بزند خودداری کنند.

این استاد حوزه با اشاره به آثار شگرف انقلاب اسلامی اظهار داشت: بدون شک بقای حوزه‌های علمیه به بقای انقلاب اسلامی است، اگر خدای ناکرده این نظام و انقلاب صدمه‌ای ببیند نخستین چیزی که از آن ضربه خواهد خورد، دین و حوزه‌های علمیه است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار‌(ع) تصریح کرد: کسی نباید خیال کند که اگر این نظام تغییر کند دیگر حوزه‌های علمیه می‌توانند به همین شکل به فعالیت علمی و تبلیغی خود عمل کنند، پس همه دردمندان دین و تبلیغ دین خدا باید تمام تلاش خود را برای حفظ پایه‌های نظام اسلامی و الهی این انقلاب به کار بگیرند.

وی با بیان اینکه مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی(ره) معرفی شیعه به دنیا را مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی ذکر می‌کردند گفت: درست است که وهابیت و مسیحیت و داعیان عرفان‌های کاذب در حال فعالیت هستند ولی نباید از این شرایط هراسی به خود راه بدهیم و تنها باید از این زنگ خطر، برای فعالیت و کوشش بیشتر استفاده کنیم.

انتهای پیام/و۳۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول