اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان:

تنظیم بازار میوه شب عید گیلان یارانه گرفت

خبرگزاری فارس: سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از اختصاص 400 میلیون تومان یارانه دولتی برای تنظیم بازار میوه شب عید این استان خبر داد.

تنظیم بازار میوه شب عید گیلان یارانه گرفت

 به گزارش خبرگزاری فارس از رشت محمدحسین اصغریان ظهر امروز در جریان بازدید از نمایشگاه عرضه مستقیم بهاره رشت، نظارت دقیق و مستمر سازمان مذکور در نمایشگاه‌ها را مورد تاکید قرار داد.

وی با اشاره به برپایی 18 نمایشگاه در نقاط مختلف گیلان افزود: در این نمایشگاه‌ها بالغ بر یک‌هزار و 600 غرفه در سراسر استان شرکت دارند.

این مسئول ادامه داد: حضور تولیدکنندگان می‌تواند سبب کاهش قیمت خرید برای مصرف‌کنندگان نهایی شود و تلاش کردیم تولیدکنندگان بیشتری برای حضور در نمایشگاه‌ها تشویق شوند.

وی هدف از برگزاری این نمایشگاه‌ها را ایجاد حس رقابت در بازار عنوان کرد و افزود: اگر عده‌ای تمایل به سودجویی بیشتر دارند برپایی این نمایشگاه‌ها می‌تواند این نگرانی را بین افراد سودجو ایجاد کند که ممکن است مردم به طرف نمایشگاه‌ها سوق پیدا کنند.

اصغریان ابراز داشت: با وجود 20 هزار صنف در سطح شهرستان رشت برپایی این نمایشگاه ظرفیت تأمین تمام نیازهای شهروندان را ندارد اما می‌تواند تا حدودی سبب تعدیل قیمت‌ها شود.

وی یکی دیگر از مزایای برپایی این نمایشگاه را عرضه مستقیم کالا با قیمت‌های عادلانه عنوان کرد و اذعان داشت: در این نمایشگاه‌ها تلاش شده که اقلام مورد نیاز اقشار کم درآمد و آسیب‌پذیر به راحتی در دسترس قرار گیرد.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان، خاطر نشان کرد: وجود یک سیستم تجمعی در یک نمایشگاه می‌تواند سبب کاهش اتلاف وقت و کاهش هزینه‌های خانوار شود و می‌تواند بار ترافیکی داخل شهر را اندکی به خارج از شهر سوق دهد.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه‌ها با هدف کمک به تنظیم بازار ایجاد می‌شود یادآور شد: تلاش‌های زیادی صورت گرفته که قیمت‌ها کارشناسی شده تعیین شود.

اصغریان از بازرسی نمایشگاه با همکاری مدیر کل تعزیرات استان، بازرسان سازمان و رئیس مجمع اصناف خبر داد و متذکر شد: در بازدیدی که از غرفه‌ها به عمل آمد و با کنترل در قیمت کالاهای عرضه شده، تذکرات لازم نیز به غرفه‌داران داده شد. بیش از 90 درصد غرفه‌داران افراد منصفی هستند و کالاها را با نرخی عادلانه در نمایشگاه عرضه می‌کنند.

این مسئول با اشاره به نگرانی اقشار مردم از گرانی برخی از اقلام و کالاها بیان داشت: باید بین گران‌فروشی و گران بودن کالا تمایز قایل شد.

وی اضافه کرد: طبق تجربه، بازار پوشاک و کیف و کفش تغییر چندانی نیافته است اما برخی از کالا مانند آجیل به طور ناخودآگاه گران هستند که تابع قیمت ارز و دلار است زیرا بخشی از محتویات آجیل نظیر بادام هندی وارداتی بوده که این امر خود تابع قیمت ارز است.

اصغریان افزود: برخی کالا مانند پسته نیز صادراتی است و از آنجا که صادرات آن به سبب بالا بودن نرخ دلار صرفه اقتصادی دارد از این‌رو بیشتر تمایل وجود دارد که این محصول به خارج از کشور صادر شود و در واقع تمام اینها موجب بالا رفتن قیمت تمام شده آجیل می‌شود که تلاش می‌کنیم این افزایش قیمت را مردم کمتر احساس کنند.

وی از عرضه 180 تن گوشت قرمز گوساله برزیلی با قیمت 9 هزار و 300 تومان در نمایشگاه‌های بهاره خبر داد و یادآور شد: 650 تن مرغ منجمد نیز با قیمت 3 هزار و 300 تومان در این نمایشگاه‌ها به شهروندان عرضه می‌شود.

این مسئول با تصریح بر اینکه شعبه سیار تعزیرات حکومتی نیز در نمایشگاه دایر شده است بیان داشت: مردم و بازدیدکنندگان می‌توانند با مراجعه به آن شکایات خود را عنوان کنند تا در محل نمایشگاه به شکایات مردمی رسیدگی شود.

وی از ذخیره‌سازی میوه سیب و پرتقال در استان خبر داد و افزود: 500 تن سیب قرمز از نوع ممتاز ارومیه، 100 تن سیب زرد ممتاز و یک‌هزار تن پرتقال تامسون ذخیره‌سازی شده که از 24 اسفند جاری عرضه آن آغاز می‌شود.

اصغریان با اشاره به اینکه 400 میلیون تومان یارانه دولتی برای تنظیم بازار میوه شب عید به گیلان اختصاص یافته است خاطر نشان کرد: این امر موجب تعدیل قیمت‌ها می‌شود.

وی برپایی مراکز عرضه میوه شب عید در شهر رشت را از دیگر اقدام‌ها ذکر کرد و بیان داشت: 8 نقطه برای برپایی چادرهای عرضه میوه شب عید در سطح شهر رشت تدارک دیده شده است.

این مسئول متذکر شد: چادرهای عرضه میوه شب عید بزرگ‌تر از سال‌های گذشته و با ظرفیت نگهداری بیشتر است و حداقل ظرفیت نگهداری یک کامیون میوه را دارد و عوامل فروش نیز برای خدمات‌رسانی بهتر به شهروندان تدارک دیده شده است.

وی اذعان داشت: امسال برای سهولت در حمل و نقل جعبه‌های میوه کوچک‌تر از سال‌های گذشته شده و جعبه‌های پرتقال از 12 کیلو به 10 کیلو تقلیل یافته و سیب نیز در جعبه‌های 6 کیلویی در دو ردیف تدارک دیده شده است.

انتهای پیام/خ۱۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول