اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهش در توسعه سلامت

متقی: آلزایمر درمان قطعی ندارد

خبرگزاری فارس: دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: تحقیقات زیادی به منظور یافتن درمان مناسب و مؤثر برای آلزایمر اختصاص داده شده است که البته هیچ‌ کدام به درمان قطعی و مناسب منجر نشده است.

متقی: آلزایمر درمان قطعی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، منیکا متقی صبح امروز در همایش ملی پژوهش در توسعه سلامت در بیرجند با ارائه مقاله‌ای با عنوان انجام رفتارهای یادگیرانه، یادگیری را بهبود می‌بخشد، اظهار داشت: در این تحقیق مشخص شد که انجام رفتارهای یادگیرانه می‌تواند یادگیری در حیوانات آلزایمری را بهبود بخشد.

وی ادامه داد: آلزایمر نوعی بیماری پیش‌رونده مغزی است که در آن نورون‌ها تخریب شده و فرد دچار نقصان حافظه می‌شود.

متقی ادامه داد: تحقیقات زیادی به منظور یافتن درمان مناسب و مؤثر برای آلزایمر اختصاص داده شده است که البته هیچ‌ کدام به درمان قطعی و مناسب منجر نشده است.

دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به طرح تحقیقیش افزود: در این مطالعه اثر عصاره گیاه اسطوخودوس بر یادگیری موش‌های صحرایی آلزایمری در ماز آبی موریس بررسی شد.

متقی با اشاره به روش‌های تحقیقی خویش ابراز داشت: در این مطالعه تجربی، 40 سر موش صحرایی نر بالغ به صورت تصادفی در چهار گروه قرار گرفتند که گروه سالم شامل دریافت‌کننده سالین (CO) و عصاره (CO+E) و گروه آلزایمری شامل دریافت‌ کننده سالین (ALZ) و عصاره (ALZ+E) بودند.

وی ادامه داد: گروه شاهد یک میلی‌لیتر "نرمال سالین" و گروه دریافت‌ کننده عصاره، هزار میلی‌گرم بر کیلوگرم عصاره گیاه اسطوخودوس را به صورت داخل صفاقی دریافت کردند.

دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: در این پژوهش یادگیری حیوانات با استفاده از ماز آبی موریس سنجیده شده و زمان و مسافت طی شده برای یافتن سکوی پنهان با آنالیز کوواریانس مورد مقایسه قرار گرفت.

متقی سپس به ارائه یافته‌های خویش از پژوهش مذکور پرداخت و گفت: حیوانات گروه CO نسبت به گروه ALZ در مدت زمان کمتر و طی مسافت کوتاه‌تری سکو را پیدا کردند.

وی ادامه داد: طی شدن مسافت و سپری شدن زمان برای یافتن سکو در حیوانات دریافت‌ کننده عصاره بیشتر بوده و  سنجش حافظه بین گروه‌ها تفاوت معنی‌داری را نشان نداد.

دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در نتیجه‌گیری پژوهش خویش گفت: انجام رفتارهای یادگیرانه می‌تواند یادگیری در حیوانات آلزایمری را بهبود بخشد.

متقی ادامه داد: هم‌چنین مشخص شد که دوز هزار میلی‌گرم بر کیلوگرم عصاره اسطوخودوس سبب ایجاد اختلال در روند یادگیری حیوانات آلزایمری می‌شود.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول