اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهش در توسعه سلامت

هدایتی: پیشگیری از پوکی استخوان با آموزش ممکن می‌شود

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: نتایج یک تحقق نشان می‌دهد برای افزایش تراکم استخوانی دانش‌آموزان می‌توان با آموزش برنامه‌ریزی کرد.

هدایتی: پیشگیری از پوکی استخوان با آموزش ممکن می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، هایده هدایتی در همایش ملی پژوهش در توسعه سلامت در بیرجند با ارائه مقاله‌ای با عنوان تأثیر برنامه آموزشی پیشگیری از استئوپروز بر آگاهی دختران دبیرستانی شهرستان بیرجند اظهار داشت: بیماری استئوپروز، اپیدمی خاموش عصر حاضر است که با توجه به میزان ابتلای بسیار بالای زنان جامعه به این بیماری و عوارض ناشی از آن اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: مهم‌ترین نکته در مورد این بیماری قابل پیشگیری بودن آن است و برای دست‌یابی به این هدف آموزش در سطح وسیع جامعه ضرورت دارد.

هدف این پژوهش تعیین میزان تأثیر برنامه آموزشی پیشگیری از استئوپروز بر آگاهی دانش‌آموزان دختران دبیرستانی است.

عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به تحقیق صورت گرفته در این مهم گفت: این مطالعه نیمه تجربی از نوع مداخله‌ای قبل و بعد است و جامعه مورد مطالعه دانش‌آموزان دختر دبیرستان‌های چهار منطقه جغرافیایی مختلف شهر بیرجند در سال 1390 بود.

هدایتی تأکید کرد: حجم نمونه پس از انجام نمونه‌گیری به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای و تصادفی ساده 120 نفر تعیین شد و ابزار مطالعه پرسشنامه خودساخته شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیک و سؤالات آگاهی است و ابتدا پرسشنامه بین دانش‌‌آموزان انتخاب شده توزیع و تکمیل شد و پس از یک هفته مجدداً همان پرسشنامه توزیع شد.

وی تأکید کرد: در میانگین نمره آگاهی دانش‌‌آموزان قبل و بعد از آموزش بر حسب محل سکونت و سن اختلاف معنی‌داری مشاهده نشد، ولی در میانگین نمره آگاهی دانش‌‌آموزان قبل و بعد از آموزش برحسب پایه تحصیلی و دبیرستان محل تحصیل اختلاف معنی‌داری وجود داشت.

عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: هم‌چنین میانگین نمره آگاهی بعد از مداخله افزایش یافت که این افزایش از نظر آماری معنی‌دار بود.

هدایتی در نتیجه‌گیری این تحقیق اظهار داشت: با توجه به تأثیر آموزش در ارتقاء سطح آگاهی دانش‌آموزان در زمینه پیشگیری از استئوپروز می‌توان برای افزایش تراکم استخوانی دانش‌آموزان از طریق ارائه آموزش برنامه‌ریزی کرد.

وی در پایان از همکاری غلامرضا شریف‌زاده، فاطمه عصاررودی، مرضیه شهیر، معصومه‌سادات حسینی‌مقدم در این طرح مطالعاتی خبر داد.

انتهای پیام/س20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول