اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهش در توسعه سلامت

کاووسی: استرس روانی دانشجویان علوم پزشکی باید کاهش یابد

خبرگزاری فارس: کارشناس بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: وجود واحدهای مشاوره و آموزش در کاهش استرس روانی و اجتماعی دانشجویان علوم پزشکی ضروری است.

کاووسی: استرس روانی دانشجویان علوم پزشکی باید کاهش یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مریم کاووسی در همایش ملی پژوهش در توسعه سلامت در بیرجند با ارائه مقاله‌ای با عنوان بررسی استرس‌های روانی و اجتماعی و تظاهرات بالینی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرستان بیرجند گفت: ورود به دانشگاه مقطعی بسیار حساس در زندگی نیروهای کارآمد و فعال جوان در هر کشوری است و غالباً با تغییرات زیادی در روابط اجتماعی و انسانی آنها همراه است.

وی ادامه داد: در کنار این تغییرات به انتظارات و نقش‌های جدیدی نیز باید اشاره کرد که هم‌زمان با ورود به دانشگاه در دانشجویان شکل می‌گیرد و قرار گرفتن در چنین شرایطی غالباً با فشار و نگرانی توأم بوده است که عملکرد و بازدهی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کارشناس بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با توجه به اهمیت موضوع، این مطالعه با هدف بررسی استرس‌های روانی و اجتماعی و تظاهرات بالینی آنها در دانشجویان شهر بیرجند انجام گرفت.

کاوسی افزود: مطالعه حاضر مطالعه‌ای توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی است که بر روی 300 دانشجو به روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای صورت گرفت، به این ترتیب که ابتدا دو دانشکده علوم و ادبیات به صورت خوشه انتخاب شدند و سپس در داخل هر خوشه تعداد 150 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی مورد بررسی قرار گرفتند.

وی تأکید کرد: یافته‌های پژوهش نشان داد که 68.7 درصد افراد مورد مطالعه زن، 31.1 درصد مرد بوده‌اند و از طرفی 91.7 درصد در رشته کارشناسی تحصیل می‌کردند و فقط 12.7 آنان متأهل بودند و 98 درصد در خوابگاه زندگی می‌کردند.

کارشناس بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با توجه به مقیاس‌های پرسشنامه میانگین نشانه‌های جسمانی دانشجویان مورد مطالعه 14.14 و میانگین اضطراب 13.17 و میانگین نمره اختلال در کارکرد اجتماعی آنان 19.88 و میانگین نمره افسردگی آنان 23.19 بود.

کاوسی افزود: یک آزمون از بین خرده‌متغیرهای پرسشنامه فقط در خرده‌متغیر شکایات جسمانی در دختران و پسران اختلاف معناداری را نشان داد ولی در مقیاس‌های چهارگانه پرسشنامه اختلاف معناداری بین دانشجویان مجرد و متأهل دیده نشد.

وی تأکید کرد: با توجه به یافته‌های فوق وجود واحدهای مشاوره و آموزش در راستای کاهش استرس روانی و اجتماعی دانشجویان و ایجاد یک بستر مناسب برای تحصیل آنان ضروری به نظر می‌رسد.

کارشناس بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از همکاری مریم سلطانی، مریم طاهری، سعیده خدادادی، طاهره رحیمی‌مقدم، فاطمه غفاریان، طیبه نخعی و محمدرضا میری در این طرح تحقیقاتی خبر داد.

انتهای پیام/س20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول