اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گلستان سرزمین اقوام، ایران کوچک ـ 1

دیوار بزرگ گرگان؛ طولانی‎ترین سازه تاریخی ایران

خبرگزاری فارس: دیوار بزرگ گرگان طولانی‎ترین سازه تاریخی ایران به نام‎های سد اسکندر، سد انوشیروان، سد فیروز، دیوار دفاعی، قزل ییلان، قزل‎آلانگ و آلان(به زبان ترکمنی) در منابع جغرافیای تاریخی و سفرنامه‎ها نگارش شده است.

دیوار بزرگ گرگان؛ طولانی‎ترین سازه تاریخی ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، اگر ایران را جهانی در یک مرز بدانیم، گلستان تکه‎ای از خاک بهشت ایران است. این استان از یک سو اقلیم متفاوت و متضادی را از جنوب به شمال مناظر توپوگرافیک چشم‎نوازی را در خود جای داده و از سوی دیگراز مناطق برفگیر کوهستانی تا نقاط کویری در آن به چشم می‎خورد.

همچنین گلستان چون ایرانی کوچک به شمار می‎آید که اقوام و آحاد مذاهب مختلف کشور در آن سکنی گزیده‎اند و بی‎اغراق نخواهد بود اگر این استان را قطب گردشگری کشور بدانیم.

برای آشنایی بیشتر مسافران نوروزی با قابلیت‎های استان گلستان دفتر خبرگزاری فارس در این استان مجموعه تحت عنوان "گلستان سرزمین اقوام، ایران کوچک" برای معرفی بیشتر این استان تهیه کرده که با هم می‎خوانیم:

طول دیوار بزرگ گرگان در حدود 200 کیلومتر و عرض آن بین 2 تا 10 متر بوده که با مصالح آجر به ابعاد 10×40×40 سانتیمتر ساخته شده است.

این دیوار در طول مسیر خود دارای تاسیسات وابسته نظیر خندق، زنجیره‎ای از قلعه‎ها، کوره‎های آجرپزی، سد، کانال‎های هدایت آب و... بوده است.

از نظر شرایط زیست محیطی در دو بخش کوهستانی و نیمه بیابانی جای دارد به لحاظ موقعیت جغرافیایی به فاصله اندکی از گرگانرود و در امتداد آن (بخش اعظم آن در ضلع شمالی رودخانه) قرار دارد.

امروزه بقایای دیوار تاریخی از کرانه‎های شرقی دریای مازندران در دشت ترکمن صحرا تا ارتفاعات و دره‎های البرز شرقی در دامنه بیلی کوه (پارک ملی گلستان نزدیک روستای زاو در شمال شرقی شهرستان کلاله) قابل مشاهده است.

از منظر جغرافیای سیاسی نیز این اثر در حوزه شهرستان‎های کلاله، گنبدکاووس، آق‎قلا و بندرترکمن قرار می‎گیرد به استناد برخی منابع جغرافیای تاریخی این دیوار در شرق تا مرو ادامه داشته است. بررسی صحت این مطلب مستلزم انجام بررسی‎های میدانی باستان شناسی در منطقه است. 

پیشتر تاریخ ساخت دیوار گرگان را به دوره اشکانی نسبت می‎دادند اما مطالعات پژوهشی و آزمایشگاهی انجام شده در سال‎های اخیر نشان داد که این دیوار در دوره ساسانی و به منظور جلوگیری از هجوم اقوام شمالی احداث شده است.

دیوار بزرگ گرگان یکی از باشکوه‎ترین موانع دفاعی است که تا به حال بنا شده و یکی از پیشرفته‎ترین آثار در دوره ساسانی (486- 429 پس از میلاد) بوده که به منظور رفاه و آسایش دشت گرگان در قرن پنجم میلادی احداث شده است.

دیوار یا در حقیقت مجموعه دیوارهای چین که در قرن سوم پیش از میلاد بنا شده‎اند خشتی بوده‎اند. دیوار دفاعی گرگان پس از دیوار بزرگ چین به طول 6352 کیلومتر و دیوار لیمس آلمان به طول 548 کیلومتر سومین دیوار تاریخی جهان به لحاظ طول محسوب می‎شود.

جدیدترین تحقیقات حاکی از وجود سه پادگان عظیم در یکی از قلعه‎های دیوار گرگان و  شواهدی مبنی بر وجود بناهای مشابه در سایر قلعه‎ها است، قلعه‎های دیوار (36 قلعه) توسط ده‎ها هزار سرباز محافظت می‎شده‎اند.

امپراطوری ساسانی بی‎شک دارای یکی از عظیم‎ترین، منسجم‎ترین و قدرتمندترین ارتش‎های جهان باستان بوده است.

سابقه پژوهش‎های باستان‎شناسی دیوار گرگان به ژاک دمورگان می‎رسد، وی در سال 1275 قسمتی از مسیر دیوار را روی نقشه ترسیم کرد. پس از او آرنه کاوشگر «شاه تپه» در سال 1311 پژوهشی را روی دیوار تاریخی انجام داد.

سپس اریک اشمیت در سال 1316 بر اساس نقشه ترسیمی «آرنه» با پرواز بر فراز دشت گرگان از بقایای دیوار تاریخی از دریای مازندران تا کوه‎های پیشکمر عکس‎های هوایی تهیه کرد.

پژوهشگران مذکور در گزارش‎های خود دیوار گرگان را به نام «سد سکندر» معرفی کرده‎اند. در دهه 1350 دکتر محمد یوسف کیانی کاوشگر «شهر تاریخی جرجان» همزمان پژوهش‎های میدانی را بر روی دیوار تاریخی شروع کرد.

وی با پرواز مجدد بر روی مسیر دیوار و مطالعه عکس‎های هوایی، بقایای دیوار را از شرق دریای مازندران تا کوه‎های پیشکمر بررسی کرده و توانستند 33 قلعه وابسته به دیوار را شناسایی کرده و بر روی نقشه بیاورند. همچنین توسط ایشان بر روی یکی از قلعـــــه‎های دیوار در روستـای «قراول تپه» گنبدکاووس کاوش باستان‎شناسی انجام گرفت. حاصل تلاش ایشان و همکـاران وی به صورت کتاب و مقاله در نشریات داخلی و خارجی به چاپ رسیده است.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران، این اثر ارزشمند را در تاریخ 29 تیرماه 1378 در فهرست آثار ملی کشور به شماره 2345 به ثبت رساند و آن را به عنوان یکی از پروژه‎های بلند مدت خود تعریف کرد. اهداف این پروژه شامل بررسی بیشتر دیوار گرگان به منظور آشکار ساختن نقش و جایگاه آن در میراث فرهنگی ایران و حفاظت، بازسازی و احیای فرهنگی آن است.

از سال 1378 تاکنون در بخش پژوهشی برنامه‎های متعددی از جمله بررسی و کاوش باستان‎شناسی، مطالعات میان رشته‎ای (ژئوفیزیک، زمین‎شناسی، جانورشناسی، گیاه‎شناسی، چشم‎اندازهای طبیعی، سیستم آبرسانی، معماری و...)، مردم‎شناسی و هنرهای سنتی، در بخش حفظ و احیای آثار تاریخی فعالیت‎هایی نظیر مرمت (فنس‎کشی کارگاه‎های کاوش باستان‎شناسی)، حفاظت آثار، تهیه و نصب پایه‎های بتونی به منظور حفاظت عرصه و حریم دیوار تاریخی، باز سازی و احیا در قسمت‎های کاوش شده با توجه به شواهد موجود، در بخش معرفی، آموزش و گردشگری کارهایی از قبیل نصب تابلوهای راهنما، همکاری با گروه‎های گردشگری، شرکت در همایش‎های ملی و بین‎المللی، تهیه بروشور و چاپ گزارش‎های پژوهشی و در بخش امور کارگاهی تاسیس پایگاه دیوار بزرگ گرگان انجام گرفته است.

پایگاه میراث فرهنگی دیوار بزرگ به منظور متمرکز کردن فعالیت‎های پژوهشی و هدفمند ساختن این پروژه در راستای اهداف برنامه چهارم توسعه اقتصادی- فرهنگی- اجتماعی- سیاسی و سند چشم انداز 20 ساله کشور، نسبت به تهیه «طرح جامع ساماندهی قلمرو دیوار بزرگ گرگان» اقدام کرده است و بر آن است تا با برنامه‎ریزی و عزم منطقه‎ای و ملی ابهامات مربوط به اثر را رفع کند.

البته با توجه به اهمیت جهانی اثر، این پروژه در حال حاضر در سطح بین‎المللی در حال انجام است.

در سال 1384 تفاهمنامه‎ای پنج ساله بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران و دانشگاه‎های «ادینبورگ» و «دورهام» به امضا رسید و اکنون با گذشت دو فصل از پروژه مشترک موفقیت‎های چشمگیری حاصل شده است.

در حال حاضر مطالعات میدانی و آزمایشگاهی با همکاری پژوهشگران دانشگاه‎های داخل و خارج از کشور در حال انجام است و با نگاهی چند جانبه امید است بتوان در آینده نزدیک رازهای پنهان این اثر را شناسایی کرده و نسبت به بازسازی فرهنگی آن در بستر منطقه‎ای اقدام کرد.

لازم به ذکر است دیوار بزرگ گرگان یکی از آثار شگفت‎انگیز معماری پیش از اسلام به شمار می‎آید و هم اکنون از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران به عنوان یکی از گزینه‎های اصلی برای ثبت در فهرست آثار میراث جهانی(یونسکو) مطرح است.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول