اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/پژوهش در توسعه سلامت/

عودی: کیفیت زندگی بیماران دیابتی در تمام ابعاد پایین‌تر از افراد سالم است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: طبق تحقیقات ما کیفیت زندگی بیماران دیابتی به طور معنی‌داری در تمام ابعاد کمتر از افراد سالم است.

عودی: کیفیت زندگی بیماران دیابتی در تمام ابعاد پایین‌تر از افراد سالم است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند داوود عودی ظهر امروز در همایش پژوهش در توسعه سلامت به ارائه مقاله خویش که در رابطه با ارزیابی کیفیت زندگی در بیماران دیابتی نوع 2 بود، پرداخت.

وی اظهار داشت: کیفیت زندگی بیانگر مقیاسی از فعالیت فیزیکی و اجتماعی و هم‌چنین سلامت روانی است و به عنوان یکی از شاخص‌ها و مؤلفه‌های مهم سلامت محسوب می‌شود.

* کیفیت زندگی و کنترل متابولیک 2 شاخص مهم در درمان دیابت هستند

عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند دو شاخص کیفیت زندگی و کنترل متابولیک را دو شاخص مهم در درمان بیماری دیابت دانست و افزود: این مطالعه به منظور ارزیابی مقایسه کیفیت زندگی در بیماران دیابتی و غیر دیابتی انجام شده است.

عودی با اشاره به روش تحقیقی خویش تصریح کرد: این مطالعه مورد شاهدی بر روی 100 نفر بیمار دیابتی نوع 2 و 100 نفر غیر دیابتی از طریق نمونه‌گیری سیستماتیک از میان بیماران مراجعه‌ کننده به کلینیک بیمارستان ولی‌عصر(عج) انجام شده است.

وی ادامه داد: داده‌ها از طریق پرسش‌نامه مشخصات جمعیت‌شناختی، پرسش‌نامه کیفیت زندگی و از طریق مصاحبه حضوری جمع‌آوری شده و با استفاده از نرم‌افزارها و آزمون‌های آماری در سطح معنی‌داری تجزیه و تحلیل شد.

عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به یافته‌های این تحقیق بیان کرد: تفاوت آماری معنی‌داری در متغیرهای جمعیت شناختی بین دو گروه بیمار و سالم نبود.

* باید برنامه‌ریزی برای مداخلات درمانی برای بیماران دیابتی انجام شود

عودی افزود: کیفیت زندگی بیماران دیابتی به طور معنی‌داری در تمام ابعاد کمتر از افراد سالم بود.

وی با اشاره به جنسیت افراد مورد مطالعه بیان داشت: زن‌ها به طور کلی در هر دو گروه سالم و دیابتی از کیفیت زندگی بالاتری برخوردار بودند.

عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به سطح تحصیلات بیماران مورد تحقیق تصریح کرد: بیماران دیپلم و فوق‌دیپلم نسبت به سایر گروه‌های تحصیلی کیفیت زندگی بالاتری داشتند.

عودی ادامه داد: هم‌چنین در این تحقیقات کیفیت زندگی در افراد مجرد نسبت به متأهلین بیشتر بوده و با افزایش سن، کیفیت زندگی در بیماران دیابتی کاهش یافت.

وی در پایان به نتیجه‌گیری پژوهش خویش پرداخت و اذعان کرد: با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه، برنامه‌ریزی برای مداخلات درمانی برای کنترل قندخون و در نتیجه ارتقای کیفیت زندگی بیماران دیابتی پیشنهاد می‌شود.

انتهای پیام/آ20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول