اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/پژوهش در توسعه سلامت/

امواج الکترومغناطیسی موجب تغییر سطح بیان ژن می‌شود

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی بیرجند با اشاره به مقاله ارائه شده‌اش به همایش پژوهش در توسعه سلامت گفت: طبق این پژوهش امواج الکترومغناطیسی هزار، 900 و 800 مگاهرتز می‌تواند منجر به تغییر سطح بیان ژن شود.

امواج الکترومغناطیسی موجب تغییر سطح بیان ژن می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، فاطمه‌زکیه توحیدی صبح امروز به ارائه مقاله خویش در همایش "پژوهش در توسعه سلامت" پرداخت.

وی در این مقاله به بررسی اثر امواج تلفن همراه بر سطح بیان ژن‌های آپوپتوز در ناحیه هیپوکامپ مغز پرداخته است.

عضو هیئت علمی دانشکده پیراپزشکی علوم پزشکی بیرجند با اشاره به افزایش روزافزون استفاده از تلفن همراه در سطح جامعه اظهار داشت: وجود گزارشات متناقض در مورد آثار سوء امواج تلفن‌های همراه و هم‌چنین کاربرد روزافزون این تکنولوژی، موجب بروز نگرانی‌هایی در این زمینه شده است.

توحیدی با بیان اینکه آزمایش وی بر روی موش‌های صحرایی انجام شده است به تشریح چگونگی انجام این پژوهش پرداخت و تصریح کرد: در این پژوهش 28 موش به سه گروه هشت‌تایی تقسیم شده و یک گروه به عنوان شاهد و دو گروه دیگر به عنوان آزمون انتخاب شدند.

وی ادامه داد: دو گروه آزمون طی یک ماه، روزانه دو بار، 30 دقیقه و یک ساعت تحت تابش امواج با فرکانس هزار، 900 و 800 مگاهرتز قرار داده شدند.

عضو هیئت علمی دانشکده پیراپزشکی علوم پزشکی بیرجند اضافه کرد: سپس موش‌ها تشریح و ناحیه هیپوکامپ آنها جداسازی شده و سطح بیان ژن‌های آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

توحیدی سپس به بیان یافته‌های تحقیق خویش پرداخته و ابراز داشت: مقایسه میانگین سطح بیان ژن Bax بین گروه آزمون یک ساعت تابش با گروه کنترل، اختلاف معنی‌داری را نشان داد.

وی ادامه داد: اما سطح بیان ژن Bcl-2 در گروه‌های تحت تابش با گروه کنترل اختلاف معنی‌داری را نشان نداد.

عضو هیئت علمی دانشکده پیراپزشکی علوم پزشکی بیرجند خود به نتیجه‌گیری آزمایش خویش پرداخته و تصریح کرد: طبق این پژوهش امواج الکترومغناطیسی هزار، 900 و 800 مگاهرتز می‌تواند منجر به تغییر سطح بیان ژن Bax در ناحیه هیپوکامپ مغز موش کوچک آزمایشگاهی شود.

انتهای پیام/و20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول