اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان:

سرانه جنگل در همدان 200 متر است/باید تا پایان برنامه پنجم توسعه به 550 متر برسد

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: سرانه جنگل در استان همدان 200 متر است که باید تا پایان برنامه پنجم توسعه به 550 متر برسد.

سرانه جنگل در همدان 200 متر است/باید تا پایان برنامه پنجم توسعه به 550 متر برسد

به گزارش خبرگزاری فارس از ملایر، محمدرضا همتی ظهر امروز در همایش منابع طبیعی در ملایر به بحث مهم منابع طبیعی اشاره کرد و اظهار داشت: بیشتر آیات قرآن به ویژه در سوره انفال و در روایات و احادیث ائمه معصومین(ع) به این امر مهم سفارش شده است.فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود و مردم در این امر باید آگاهی بیشتری پیدا کنند و به این امر مهم واقف باشند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: اگر این کار به صورت فرهنگ در منابع طبیعی در آید بسیاری از   مشکلات حل می‌شود.

همتی به رشد جمعیت در کره زمین اشاره کرد و گفت: در گذشته انسان با طبیعت رابطه دوستانه داشت که با پیشرفت‌های روز متاسفانه امروز شاهد دوری و قهر انسان با طبیعت هستیم و این روند هر روز بیشتر می‌شود.

وی به کم شدن پوشش گیاهی اشاره کرد و افزود: با کم شدن پوشش گیاهی در کشور شاهد از بین رفتن منابع آبی و سفره‌های زیر زمینی هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: اگر سطح خاک عاری از پوشش گیاهی شود و با توجه به اینکه با کم شدن پوشش گیاهی 11 تن فرسایش خاک را شاهد هستیم، اگر بتوانیم پوشش گیاهی را به بیش از 50 درصد برسانیم این رقم از 11 تن به 100 کیلو در هکتار می‌رسد.

وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: این رقم در حال حاضر در استان همدان 10 تن است و باید با برنامه‌ریزی در کاهش آن تلاش کنیم.

همتی سرانه جنگل را در دنیا 8 هزار متر عنوان کرد و ادامه داد: این رقم در کشور یک هزار و 700 متر و در استان همدان 200 متر است که باید تا پایان برنامه پنج ساله به 550 متر در استان برسد.

وی ارزش منابع زیست محیطی را در کشور 42 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: سهم هر ایرانی از این سرانه 560 هزار تومان است.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در ادامه به بحث قانون در منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: اگر قوانین رعایت نشود منابعی نخواهیم داشت و با توجه به اینکه کشور ما منحصر به فرد و دارای چهار اقلیم است و از نظر جاذبه‌های طبیعی رتبه ششم را در دنیا دارد باید در حفظ بیشتر منابع طبیعی اقدامات بیشتری صورت گیرد. 

وی بر احیای منابع طبیعی و بالا بردن ظرفیت‌ها در این راستا تأکید کرد و گفت: هدف از برگزاری برنامه‌ها در هفته منابع طبیعی بررسی مشکلات در این بخش از قبیل خشکسالی، تغییر اقلیم، بحث جدی گرد و غبار، نقصان آب‌های زیر زمینی و... است و امیدواریم با اطلاع رسانی بیشتر در راستای کاهش این مشکلات اقدام کنیم و مردم نیز باید ما را در این راستا یاری کنند.

همتی ابراز داشت: هر روز سفره‌های آب‌های شیرین دنیا در حال کم شدن است و این تهدیدی جدی برای ساکنان زمین خواهد بود.

وی در پایان از نابودی بسیاری از مراتع ابراز تأسف کرد و گفت: آثار حرکت دام‌ها به صورت موازی در مراتع باعث خاک‌کوبیدگی آنها شده و این امر باعث جلوگیری از رشد و نمو خاک می‌شود.

انتهای پیام/خ۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول