اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان:

سالانه 1000 هکتار از جنگلی گلستان احیا می‎شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: سالانه یک‌هزار هکتار از عرصه‎های جنگلی گلستان احیا و غنی‎سازی می‎شود.

سالانه 1000 هکتار از جنگلی گلستان احیا می‎شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حمید سلامتی بعد از ظهر امروز در جمع مدیران استان گلستان اظهار داشت: از سطح 451 هزار و 705 هکتار جنگل استان 245 هزار هکتار تهیه طرح جنگل‎کاری شده که 191 هزار هکتار به‎صورت طرح بهره‎برداری جنگل در قالب 32 طرح جنگلداری و طبق ماده 3 قانون حفاظت و بهره‎برداری اصولی از جنگل واگذار شده است.

وی با اشاره به اینکه تولید سالانه هر هکتار جنگل 2.2 مترمکعب است، اذعان کرد: از این مقدار 539 هزار متر مکعب تولید سالانه جنگل‎های صنعتی است اما مقدار برداشت سالانه این درخت‎ها 120 هزار متر مکعب است.

سلامتی با بیان اینکه سالانه بیش از یک‌هزار هکتار از عرصه‎های جنگلی تحت مدیریت طرح‎های جنگلداری احیای و غنی‎سازی می‎شود، خاطرنشان کرد: در سال 1390 اعتباری معادل 5 میلیارد ریال برای مطالعه و تجدید نظر طرح‎های جنگل‌داری به مساحت 30 هزار هکتار توسط بخش دولتی و خصوصی و عملیات پرورشی در جنگل‎های پهن برگ و سوزنی برگ در سطح 4 هزار هکتار در حال انجام است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان اجرای پروژه‎های مرتعی را از دیگر اقدامات انجام شده در سال جاری برشمرد و یادآور شد: در سال 1390 اعتباری معادل 5 میلیارد ریال برای اجرای پروژه‎های مرتعی تولید و کاشت نهال مرتعی به تعداد 500 هزار اصله نهال برای کاشت در یک‌هزار هکتار مرتع انجام شده است.

وی خرید 50 تن بذور مرتعی کاشت در مراتع استان، تهیه طرح مرتع‎داری برای 10 هزار هکتار، مدیریت چرا و کنترل دام و اصلاح مراتع استان را از دیگر اقدامات انجام شده در سال جاری برشمرد.

سلامتی افزود: همچنین برای سوق دادن اجرای پروژه‎های مرتعی به ذینفعان مراتع (دامداران دارای پروانه چرا) و واگذاری ایستگاه‎های تولید بذور مرتعی نیز دو ایستگاه را در استان ساماندهی کرده‎ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان اذعان داشت: یکی از این ایستگاه‎ها چیرقویمه است که اتحادیه مرتع‎داران استان به مساحت 519 هکتار که سالانه 54 تن بذر مرتعی و گونه‎های یونجه و 150 هزار اصله نهال از نوع آتریپلکس را برای کاشت مراتع استان و حتی کشور را برنامه‎ریزی کرده‎اند.

وی ایستگاه بذور مرتعی قرق را دیگر ایستگاه مهم تولید بذر مرتع دانست و اظهار داشت: این ایستگاه به مساحت 85 هکتار است که در آن بذور مرتعی از گونه‎های فستوکا، یونجه، اگروپایرون و ... حدود 30 تن در سال برای تقویت، اصلاح و احیاء مراتع و سوق دادن و بالا بردن کیفیت مراتع ضعیف و متوسط تولید می‎شود.

انتهای پیام/آ20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول