اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری چالدران خبر داد

حفاظت 160 هزار هکتار مرتع در چالدران

خبرگزاری فارس: رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری چالدران گفت: 160 هزار هکتار از مراتع در چالدران توسط منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان حفاظت می‌شود.

حفاظت  160 هزار هکتار مرتع در چالدران

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، داوود شاه‌ولدی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از این میزان اراضی یاد شده 70 هزار هکتار ییلاقی و 88 هزار هکتار اراضی روستایی است.

وی افزود: امسال 20 طرح مرتع‌داری به مساحت 12 هزار هکتار واگذار شده و پنج طرح مرتع‌داری نیز به مساحت 3 هزار هکتار آماده واگذاری است.

شاه‌ولدی از نقشه‌برداری 10 هزار هکتار از اراضی ملی در سال جاری خبر داد و گفت: 15 هزار هکتار از اراضی ملی موفق به اخذ سند و تثبیت مالکیت دولت شده در این راستا تاکنون دو کیلومتر کمربند حفاظتی ایجاد شده است.

این مسئول در ادامه اجرای طرح جنگل‌کاری قره کلیسا را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: این طرح در زمینی به مساحت 100 هکتار تهیه و تاکنون 10 هکتار از این طرح اجرا شده است و 20 هکتار دیگر نیز آماده اجراست.

وی با تاکید بر توسعه فضای سبز در این شهرستان اضافه کرد: در این زمینه 12 هزار اصله نهال در حاشیه جاده سید صدرالدین کاشته شده است و کاشت نهال در حاشیه جاده چالدران ـ خوی در محور قوریگل به عنوان یکی از برنامه‌های منابع طبیعی در سال جاری پیشنهاد شده است که در صورت تصویب اجرایی می‌شود.

شاه‌ولدی با اشاره به بروز سیل و فرسایش خاک در این منطقه بیان کرد: بررسی آمار سیل‌های رخ داده در سال‌های گذشته تاکنون نشانگر افزایش 20 درصدی وقوع سیل و آثار تخریبی آن در دهه 40 نسبت به دهه 30 و رشد 110 درصدی دهه 70 نسبت به دهه 60 است که خسارت چند برابری داشته است.

وی ادامه داد: میزان تخریب خاک چالدران در اثر سیل در سال 1373 سالانه پنج متر مکعب در هکتار بوده است در حالی که این میزان تخریب خاک در سال 87 به 20 متر مکعب در هکتار در سال رسیده است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری چالدران خاطرنشان کرد: از سوی دیگر رسوب سالانه سیل‌ها در شهرستان چالدران با هزینه ساخت یک سد یک میلیون متر مکعبی برابری می‌کند و این امر سبب مشکلات عدیده در این منطقه شده است.

انتهای پیام/غ20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول