اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون آبخیزداری استان زنجان:

پروژه‌های آبخیزداری حوضه‌های آبخیز را تقویت می‌کند

خبرگزاری فارس: معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: پروژه‌های آبخیزداری در حفاظت، تقویت و پایدار سازی منابع زیستی حوضه‌های آبخیز اجرا می‌شود.

پروژه‌های آبخیزداری حوضه‌های آبخیز را تقویت می‌کند

جمال موسوی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان، اظهار کرد: با توجه به کاهش قابل توجه نزولات جوی و وقوع خشکسالی و کم‌آبی در سال‌های اخیر در حوضه‌های آبخیز استان، ضرورت اجرای طرح‌های آبخیزداری بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه برای مقابله با معضلات، مشکلات، بحران‌ها و خسارت‌هایی از قبیل خشکسالی، سیل، کم‌آبی، بیابان‌زدائی، آلودگی هوا، فرسایش خاک و تولید رسوب، رانش زمین، آلودگی منابع آب سطحی و زیر زمینی و مدیریت اراضی زارعی برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد، افزود: باید مدیریت لازم در حوضه‌های آبخیز صورت گیرد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان بر ضرورت اعمال مدیریت علمی و پیشرفته بر همه منابع زیست محیطی تاکید کرد و افزود: مدیریت بر روابط بین منابع زیست محیطی و جلب مشارکت و همراهی همه گروه‌های ذی‌نفع و برقراری هماهنگی در میان مردم، تشکل‌های مردم نهاد و سازمان‌های دولتی ضروری است.

وی یادآور شد: با بروز پدیده کم‌آبی در سال‌های اخیر در استان تقاضای حوضه‌نشینان در اغلب مناطق روستائی برای تقویت منابع آب سطحی و زیر زمینی به نحو چشمگیری افزایش یافته است.

موسوی با اشاره به اینکه اعتبارات موجود به هیچ وجه جوابگوی این میزان تقاضا نیست، خاطرنشان کرد: در صورت تامین اعتبار بیشتر می‌توان مقادیر بیشتری از هرز آب‌ها و سیلاب‌ها را در استان کنترل کرده و منابع آب حوضه‌ها را تقویت کرد.

وی با بیان اینکه در استان زنجان اجرای پروژه‌های آبخیزداری از سال 49 آغاز شده است، افزود: این پروژه‌ها اغلب روند رو به رشد داشته و تا کنون در شهرستان‌های تابعه استان انواعی از پروژه‌های بیولوژیکی و مکانیکی آبخیزداری اجرا شده است.

موسوی اجرای پروژه‌های بذرکاری، بذرپاشی، کپه‌کاری، مدیریت در مراتع، جنگل‌کاری در پارک‌های آبخیز، احداث بندهای خاکی ذخیره‌ای، احداث بندهای تاخیری کنترل سیل، آبخوانداری، ساماندهی رودخانه‌ها و احداث پارک‌های آبخیز شهری مانند پارک گاوازنگ در این ارتباط عنوان کرد.

وی تصریح کرد: اجرای پروژه‌های آبخیزداری در حفاظت، تقویت پایدار سازی منابع زیستی حوضه‌های آبخیز استان که بستر زندگی حوضه‌نشینان را تشکیل می‌دهد، حائز اهمیت است.

انتهای پیام/س20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول