اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان خبر داد

شناسایی و ثبت 1700 اثر غیر منقول تاریخی در زنجان

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان زنجان گفت: بیش از یک هزار و 700 اثر تاریخی غیر منقول در استان زنجان شناسایی و ثبت شده است.

شناسایی و ثبت 1700 اثر غیر منقول تاریخی در زنجان

یحیی نقی‌زاده محجوب امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: یک نمونه از آثار تاریخی غیر منقول استان زنجان در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون 709 اثر تاریخی غیر منقول استان زنجان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: 93 بنای تاریخی استان نیز تاکنون در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه هفت نمونه از میراث معنوی استان در فهرست آثار معنوی ملی ثبت شده است، اضافه کرد: این آثار شامل مراسم عزاداری شب هشتم محرم در حسینیه اعظم، مراسم تعزیه، چاروق دوزی، چاقوسازی و موسیقی عاشیقلار است.

وی با بیان اینکه تاکنون 3 هزار قلم شی تاریخی منقول شناسه ثبت گرفته و مستند سازی شده است، ادامه داد: این اشیاء در حال حاضر در موزه‌های استان زنجان به نمایش درآمده است.

نقی‌زاده محجوب با بیان اینکه در مجموع 445 اثر در شهرستان زنجان شناسایی شده است، تصریح کرد: از این تعداد 190 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

وی با اشاره به شناسایی 400 اثر در شهرستان خدابنده، یاد‌آور شد: 150 اثر در این شهرستان ثبت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان زنجان به شناسایی 220 اثر در شهرستان ماهنشان اشاره کرد و افزود: از این تعداد 124 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

وی با بیان اینکه در شهرستان طارم 150 اثر شناسایی شده است، خاطر نشان کرد: 55 اثر از این تعداد ثبت شده است.

نقی‌زاده محجوب به شناسایی 107 اثر در شهرستان ایجرود اشاره کرد و گفت: از این تعداد 36 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه 50 اثر در شهرستان خرم‌دره شناسایی شده است، ادامه داد: 13 اثر این شهرستان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

انتهای پیام/س10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول