اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در دومین روز از جشنواره فیلم حسنات

پویانمایی "مانند هم برای هم" با بیشترین استقبال مخاطبان رو به رو شد

خبرگزاری فارس: در دومین روز از دومین جشنواره فیلم کوتاه حسنات فیلم‌هایی‌ از استان‌های اردبیل، ارومیه، کرمان و اصفهان به نمایش درآمد که در این میان پویانمایی" مانند هم برای هم " به کارگردانی مراد حق‌پرست از ارومیه با بیشترین استقبال مخاطبان انیمیشن روبرو شد.

پویانمایی "مانند هم برای هم" با بیشترین استقبال مخاطبان رو به رو شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، امروز جشنواره فیلم کوتاه حسنات کار خود را با نمایش فیلم مزیجان از قم آغاز کرد و 34 فیلم کوتاه مستند، پویانمایی و داستانی در بخش مسابقه به نمایش در آمد و این در حالی بود که ناهید طباطبائی، محمدعلی نجفی و تنی چند از بزرگان سینمایی اصفهان در جمع فیلم‌سازان به چشم می‌خوردند.

هم‌چنین در بخش جنبی جشنواره امروز فیلم‌های مستند همراه شمس، مدرسه در دست بچه‌ها و خواب و بیدار از ارد زند نمایش داده شد که به شدت مورد تشویق حضار قرار گرفت و جلسه نقد و بررسی این سه فیلم نیز با حضور کارگردان و زاون قوکاسیان دبیر اجرایی جشنواره برگزار شد.

گزارش فارس حاکی است همراه شمس حکایتی مستند از هنرمندی به نام شمس شعرباف یزدی است که میراث‌داری برای هنر وی وجود ندارد.

صحنه فیلم مغازه‌ای را نشان می‌دهد که در یک سمت آن شمس 80 ساله نشسته و با حوصله کار هر روز خود را انجام می‌دهد و در سمت دیگر اجناس و پارچه‌های ظریف ساخت دست او را می‌بینیم که فروخته می‌شود و با فروش آنها غمی عجیب به سبب درک نشدن هنر پیرمرد حس می‌کنیم.

جهان‌گردان و افراد زیادی به مغازه می‌آیند و خرید می‌کنند، از او عکس گرفته و چند کلامی با او صحبت می‌کنند اما گویی وی در این صحنه هم‌چون مجسمه و دکوری ثابت است که کسی قدر وی را در نمی‌یابد.

یکی از صحنه‌های زیبای فیلم زمانی است که گروهی دانش‌آموز به مغازه آمده و یکی از آنها از پیرمرد می‌خواهد که به جای پدربزرگ از دست رفته‌اش باشد و وی با مهربانی می‌پذیرد.

در پایان شمس که در همه حال جز نام خدا بر زبان ندارد در حالی که شعری از شمس تبریزی را زیر لب زمزمه می‌کند مغازه را ترک می‌کند و ما او را در نور بدرقه کرده و فیلم با حالتی عرفانی به پایان می‌رسد.

هم‌چنین فیلم خواب و بیدار روایتی مستندگونه از زندگی آنهایی است که هر روز می‌بینیم و بی‌اعتنا از کنارشان رد می‌شویم، زنان بی‌سرپرستی که می‌خواهند آبرومندانه زندگی کنند اما جامعه خشن امروز آنها و سختی‌هایشان را نمی‌بیند، بچه‌های آنها کودکان کار هستند و مایه دل‌خوشی مادر.

فیلم مدرسه در دست بچه‌ها نیز قدیمی‌ترین فیلم در بین این سه فیلم و داستانی مستند از مدرسه‌ای است که با انتخابات برای دو روز کامل توسط دانش‌آموزان اداره می‌شود.

در این فیلم سیر و روند انتخابات در جامعه‌ای کوچک‌تر نمایش داده می‌شود و از نگاه نوجوانان با مدنیت آشنا می‌شویم که در بسیاری از صحنه‌ها حالت طنز پیدا می‌کند.

*ذائقه مخاطب با فیلم‌‌های خنثی ارتقاء نمی‌یابد

ارد زند در بخشی از نشست نقد فیلم‌های همراه شمس، مدرسه در دست بچه‌ها و خواب و بیدار با اشاره به سختی‌های ساخت فیلم‌های مستند اظهار داشت: رویکرد کنونی تلویزیون ما به سمت و سوی پخش فیلم‌های محافظه‌کار و خنثی سوق یافته و این برای جامعه خطرناک است چرا که سبب می‌شود ذائقه مخاطب همیشه در سطحی پایین نگه داشته شده و ارتقاء نیابد.

وی افزود: یک چالش مستمر برای مستندساز این است که دلش می‌خواهد آنچه را دوست دارد بیان کند اما همیشه با سرمایه‌گذار در طریقه ساخت فیلم دچار مشکل می‌شود.

این کارگردان مستندساز تصریح کرد: زمانی که مستند "مدرسه در دست بچه‌ها" را به سفارش آموزش و پرورش ساختم به خاطر متعارف نبودن شیوه ساخت آن را نپذیرفتند و به من گفتند پول ما را حرام کرده‌ای و تلویزیون نیز آن را نشان نداد.

وی افزود: من در جواب آنها ایستادگی کردم و گفتم اگر شما ساخت این کار را به سبب تجارب و کارهای خوب قبلی به من سپردید من به شما می‌گویم که این فیلم بهترین کار من است.

زند خطاب به فیلم‌سازان جوان گفت : بنابراین اگر فکر می‌کنید ساخت کاری صحیح است آن را ساخته و به پای آن بایستید چرا که مطمئن باشید همواره افرادی هستند که با شما مخالفت می‌کنند.

وی با بیان اینکه مدرسه نیز نوعی جامعه مدنی است، تأکید کرد: نوعی تضاد در این فیلم وجود دارد که بخش طنز آن را قوت می‌بخشد، طنزی‌ که کاربرد آموزشی و تربیتی دارد.

این کارگردان مستندساز ادامه داد: پس از سپرده شدن  مسئولیت مدرسه به دانش‌آموزان آنها ادای بزرگ‌ترها را در می‌آورند و در واقع همان کاری را می‌کنند که ما به آنها یاد داده‌ایم و یا از آنها خواسته‌ایم که این موضوع به فیلم جنبه طنز می‌بخشد.

وی در ادامه بیان داشت: از طرفی این مسئله برای آنها بسیار جدی است و به عبارتی ادا در آوردن خشک و خالی نیست و همین موضوع جنبه طنز فیلم را بیش از پیش تقویت می‌کند.

زند تصریح کرد: بچه‌های مسئول در این لحظات فراموش می‌کنند که دیگر دانش‌آموزان هم‌کلاسی‌های آنها هستند در حالی که دانش‌آموزان آنها را هم‌کلاسی‌های خود می‌دانند و دوست ندارند فرمان بچه‌های مسئول را گوش کنند که این موضوع‌ها به طور دقیق نمادی از جامعه بزرگ‌ترها و آن‌چه که در آن رخ می‌دهد است و در واقع از طریق این فیلم ما خود را در آینه بچه‌ها می‌بینیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای ساخت این فیلم از بچه‌ها بازی گرفته، گفت: تمام بخش‌های این فیلم به شکل مستند کار شده و واکنش طبیعی بچه‌ها به وقایع بوده است.

این کارگردان مستندساز درباره فیلم همراه شمس نیز گفت: زمانی که با شمس رو به رو شدم حال روحی خوبی نداشتم و برای کار دیگری به یزد رفته بودم و جز یک دوربین هندی‌کم برای فیلم‌برداری چیزی همراه نداشتم.

وی اضافه کرد: وقتی با شمس رو به رو شدم احساس کردم گذشته ایرانیان در این فرد متبلور شده است، افرادی که می‌آیند او را درست نمی‌بینند و این در حالی است که او برای خود تفکر و فلسفه‌ای دارد و من شیفته تفکر ناب او شدم.

زند تأکید کرد: شمس همیشه خدا را در نظر داشت، زندگی را ساده گرفته بود و هنوز می‌خواست کار کند، اما آگاه بود که از او سوءاستفاده می‌شود و حق واقعی خود را نمی‌گیرد و این موضوع را در جایی که درباره کارگری آلمانی صحبت می‌کند بیان داشت و من همواره احترام عمیقی نسبت به او حس می‌کردم.

وی در بخش دیگری از این نشست درباره فیلم خواب و بیدار نیز گفت: گر چه زندگی این افراد به نوعی بازسازی شده و به عوامل نیز برای بازی پول پرداخت کردیم اما آنها در واقع زندگی خود را با همه مشکلاتی که با آن درگیر بودند بازی کردند.

این کارگردان مستندساز افزود: برای ساخت این فیلم پولی دریافت نکردم اما توانستم با اندک سرمایه‌ای فردی را به دیگران بشناسانیم و پیشنهادی که به فیلم‌سازان مستند دارم این است که گاهی با از خودگذشتگی جلو بروند و تنها به فکر پول گر چه مهم است نباشند بلکه تجربه و تمرین کنند.

وی درباره انتخاب سوژه برای یک فرد مستندساز نیز گفت: در انتخاب سوژه باید به حس و خرد هر دو اعتماد کرد و اگر هر کدام را دارا هستید شک نکنید و دنبال ساخت فیلم تا زمانی که حس ساخت آن در شما در شما هنوز قوی است بروید.

به گزارش فارس این نشست با طرح سؤال‌هایی از کارگردان و ابراز احساسات شدید حضار همراه بود و دومین روز جشنواره با نگاه‌های مشتاق علاقه‌مند و خستگی ناپذیر فیلم‌سازان جوان به روزهای نویدبخش آینده پایان رسید.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول