اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سایه مرگ در خانواده‌ها

خبرگزاری فارس: گرایش افراد به مواد مخدر از نوع شیشه باعث شده تا مرگ بر خانواده‌ها سایه افکند به همین دلیل باید اطلاع‌رسانی برای مقابله با آن در دستور کار باشد.

سایه مرگ در خانواده‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، هجمه‌های مختلف سیاسی، دینی، اجتماعی و ... بر ایران اسلامی سابقه‌ای به بلندای پیروزی انقلاب اسلامی دارد که در این راستا بحث اعتیاد معضل اجتماعی و خانمان‌سوزی است که با هدف تخریب فکری و عقیدتی جوانان و نیز تضعیف بنیه اعتقادی آنان در برابر ظلم و ستم استکبار مورد توجه قرار گرفته است.

بحث مواد مخدر یک عقبه سیاسی و فرهنگی دارد که یکی از تحلیلگران سازمان پنتاگون راهبردهایی را در این زمینه ارائه می‌دهد که یک بخش راهبردهای وی در خصوص مواد مخدر است که می‌گوید در آینده مشکل دسترسی به مواد نخواهیم داشت این تحلیلگر پنتاگون می‌گوید در آینده هر کس تمایلی به مواد دارد می‌تواند با نازلترین قیمت در نزدیک‌ترین جا تهیه کند.

*خواستار احداث اردوگاه اجباری در همدان هستیم

در این راستا و با توجه به ارتباط موضوع با رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان همدان، با وی به گفت‌وگو نشستیم که وی با بیان اینکه شیشه بر روی نرون‌های عصبی و تخریب سلول‌های مغزی تاثیر می‌گذارد، بر لزوم ارتقای آگاهی و بینش مردمی نسبت به این مقوله تأکید کرد.

محمد اشتری در ارتباط با اعتیاد افراد به شیشه، اظهار داشت: هنگامی که شیشه وارد کشور ما شد بسیار غریب بود و با قیمت گزافی در محافل افراد مرفه برای سرگرمی استفاده می‌شد که به دلیل تبلیغات سوء که وجود داشت شیشه را اعتیادآور نمی‌دانستند.

وی افزود: کم کم با ارزان شدن شیشه و ذهنیتی که در خصوص اعتیاد نداشتن این مواد بوجود آمد در میان جوانان و قشرهای مختلف ترویج شد.

اشتری ابراز داشت: در قوانین ما در زمان ورود شیشه به ایران خلأ قانونی وجود داشت که با پیگیری‌های دستگاه قضا قانون شیشه هم تصویب شد و در ردیف مواد مخدر کراک و هروئین قرار گرفت.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان همدان اذعان کرد: مواد پیچیده‌ای که روزی در خارج از کشور برای ساخت شیشه استفاده می‌شد الان در داخل کشور به آسانی در لابراتورهای زیرزمینی تولید می‌شود.

وی در ادامه گفت: اعتیاد به مواد مخدر و جلوگیری از اشاعه آن صرفاً به حوزه مواد مخدر مربوط نمی‌شود و تمام دستگا‌ها باید همکاری کنند و همچنین افرادی که اعتیاد دارند نیز خودشان باید در راستای ترک اقدام کنند.

اشتری در خصوص افرادی که اعتیاد به شیشه دارند خاطرنشان کرد: افراد معتاد به شیشه که در خانواده و جامعه اذیت و آزار می‌کنند را به صورت اجباری به کمپ‌های ترک اعتیاد معرفی می‌کنیم.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان همدان اظهار داشت: در خصوص اردوگاه اجباری فعلاً ساز و کاری انجام نشده و ما خواستار آن هستیم تا دستگاه‌های متولی برای ساخت آن اقدام کنند.

وی گفت: تمام کشورهایی که در بحث مبارزه کار می‌کنند در زمینه تقاضا باید سرمایه‌گذاری کنند چراکه مبارزه در مرحله آخر است و آنچه که باید مد نظر باشد این است که برنامه‌های فرهنگی باید با همکاری تمام دستگاه‌ها اجرا شود.

*10 ماه امسال 155 درصد افزایش کشفیات داشتیم

اشتری تصریح کرد: در پی کشفیاتی که امسال داشتیم در 10 ماهه سال جاری 155 درصد افزایش کشفیات داشتیم و این نشان‌دهنده رغبت زیاد افراد به این ماده مخدر است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان همدان در زمینه کنترل و مبارزه اذعان کرد: در دنیا این چنین است که با تمام پلیس‌های دنیا هم نمی‌توان تمام راه‌ها را مسدود کرد و ما در حال حاضر از لحاظ مبارزه در بهترین وضعیت قرار داریم.

وی عنوان کرد: مردم انتظار دارند که تمام خرده فروش‌ها را از جامعه حذف کنیم ولی باید بدانند که قانون نیز برای دستگیری و زندانی کردن افراد برای ما مقرراتی را تعیین کرده است.

اشتری متذکر شد: تفاوتی که شیشه با سایر مخدر‌ها دارد این است که خانواده مرفین‌ها بر لایه سلول‌های عصبی و لایه چربی نرون‌های عصبی تاثیر می‌گذارد و در صورتی که شخص اقدام به ترک کند قابل برگشت است، این به معنای آن نیست که عوارض آن به طور کامل از بین رود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان همدان بیان داشت: تأثیر شیشه مستقیما بر روی خود نرون‌های عصبی و تخریب سلول‌ها است که توهم شدیدی در شخص ایجاد می‌کند و به مرور تمام سلول‌ها را تخریب می‌کند و وابستگی روحی ایجاد می‌کند.

وی گفت: اعتیاد به شیشه به معنای غیر قابل برگشت بودن نیست و با درمان فرد ترک می‌کند اما ممکن است تا پایان عمر عوارض مصرف شیشه باقی بماند.

اشتری ابراز داشت: نقش خانواده در ترک اعتیاد به شیشه و یا مخدر دیگر بسیار مهم است چرا که اگر فرد حمایت نشود دوباره به سمت مواد سوق پیدا می‌کند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان همدان خاطرنشان کرد: 99 درصد افراد مبتلا به شیشه از درون خانواده‌هاست که از تمام طبقات و اقشار مردم با آن درگیر هستند و در حال حاضر نیز شیشه بیشترین قربانی را در جامعه دارد.

وی در ادامه سخنانش گفت: دارو‌های لاغری که در باشگاه برای خانم‌ها تبلیغ و به فروش می‌رسد اعتیادآور است و در آن از شیشه استفاده شده که باعث لاغری مفرط در شخص می‌شود و همچنین داروهای تقویتی نیز که در باشگاه برای آقایان به فروش می‌رسد دارای مخدر است اعتیادآور نیست اما عوارض سوئی دارد.

با توجه به ارتباط این گزارش، با رئیس اداره اطلاعات عملیات ویژه ستاد مبارزه با مواد مخدر استان همدان نیز مصاحبه‌ای انجام شد.

*خلأ قانونی دستگاه‌های حمایتی در زمینه مواد مخدر از خانواده‌ها

هادی قائمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار داشت: شیشه تحت عنوان "متامفتامین" ماده محرک اعتیادآور که به صورت دقیق از سال 86 وارد ایران شد و به عنوان یک کالای ممنوعه که رنگ پررنگی داشت سه و هفت دهم درصد جمعیت معتاد در سال 86 به این ماده روی آوردند.

وی بیان داشت: امروز بنا به اعلام مسئولان، شیشه به عنوان الگوی اصلی مواد مخدر در کشور جا باز کرده و رشد چند درصدی کشفیات افزایش عرضه و تقاضا را نشان می‌دهد.

رئیس اداره اطلاعات عملیات ویژه ستاد مبارزه با مواد مخدر استان همدان تصریح کرد: به طور کلی شیشه در آینده نزدیک به الگوی قطعی مصرف مواد مخدر تبدیل می‌شود.

وی بیان داشت: نکته اصلی این است که تا سال 86 شیشه در کشورهای اندونزی، مالزی، کانادا و امریکا تولید می‌شد اما امروز به راحتی در داخل کشور تولید و در دسترس است.

قائمی عنوان کرد: ما به طور کلی با یک واقعیت به نام مواد مخدر در جامعه روبرو هستیم که جنسیت و سن و موقعیت شغلی و کاری نمی‌شناسد و همه را درگیر کرده است.

*اقدامات نیروی انتظامی و دستگاه قضا در برخورد با مواد مخدر جنبه تأخیری دارد

رئیس اداره اطلاعات عملیات ویژه ستاد مبارزه با مواد مخدر استان همدان در بخش دیگری از سخنانش، ابراز داشت: این یک تهدید خانوادگی است که سلامت فردی و اجتماعی را هدف قرار داده و پشت در همه خانواده‌ها کمین کرده و با نخستین فرصت وارد خانواده شود.

وی ابراز داشت: پاشنه آشیل ما در زمینه مواد مخدر شامل ناهنجاری خانوادگی، ضعف تربیتی و اجتماعی و پایین بودن سطح آگاهی افراد جامعه نسبت به انواع مواد مخدر است.

قائمی خاطرنشان کرد: تمام اقدامات نیروی انتظامی و دستگاه قضا در برخورد با مواد مخدر جنبه تاخیری دارد که باعث می‌شود تا پروسه تولید تا مصرف با تاخیر ایجاد شود اما این به معنای رشد نکردن و کم شدن نیست بلکه فقط فضا را برای ورود بیشتر تنگ‌تر می‌کند.

رئیس اداره اطلاعات عملیات ویژه ستاد مبارزه با مواد مخدر استان همدان افزود: این جنبه تأخیری ایجاد کردن به معنای ریشه‌کن کردن نیست بلکه ما باید بحث مبارزه با مواد مخدر را با چند نکته مدیریت کنیم.

وی اذعان کرد: برای مدیریت مواد مخدر در جامعه ابتدا باید نسبت به تهدید و تنوع مواد مخدر سطح آگاهی را در جامعه بالا ببریم و در مرحله بعد اقدامات هدفمند را در زمینه پیشگیری، درمان و مقابله بین دستگاه‌ها تعریف کنیم.

قائمی در ادامه بیان داشت: شیشه قدرت تشخیص را از فرد می‌گیرد و آسیب‌های جدی از قبیل دیگرآزاری و فرزندآزاری و ... را در فرد ایجاد می‌کند.

رئیس اداره اطلاعات عملیات ویژه ستاد مبارزه با مواد مخدر استان همدان در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبنی بر این که نیروی انتظامی افراد معتاد را دستگیر نمی‌کند پس خانواده‌ها باید چکار کنند؟ تصریح کرد: ما با خلأ وجود دستگاه‌های حمایتی در بحث خانواده در زمینه مواد مخدر هستیم در صورتی که قانون آن وجود دارد اما در زمینه اجرا با مشکل مواجه هستیم در حالی که در کشورهای توسعه یافته در پی شکواییه خانواده‌ها پیگیری می‌کنند.

وی اذعان داشت: باید یک کانون حمایت خانواده در جامعه وجود داشته باشد تا بتواند به موقع و در جای بروز خطر وارد عمل شود و با حمایت دستگاه قضا اقدام عملی بشود و از ابزار قانونی استفاده ‌کند.

* شیشه ترک دارویی ندارد

یک کارشناس ترک اعتیاد نیز در خصوص ترک شیشه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان، اظهار داشت: شیشه ترک دارویی ندارد و فقط صرف دارو برای این اعتیاد استفاده نمی‌شود.

ندا رسولی اذعان کرد: برای ترک شیشه بیشتر جلسات مشاوره به طور مداوم جواب می‌دهد چرا که در اعتیاد به شیشه شخص وابستگی جسمی ندارد.

وی تصریح کرد: فرد در صورت عدم مصرف از لحاظ روحی دچار پرخاشگری و بی‌خوابی و اضطراب می‌شود که در فرد توهم ایجاد می‌کند و شخص به اطرافیان بدبین و شکاک می‌شود.

کارشناس ترک اعتیاد عنوان کرد: در اعتیاد خطر لغزش و خطا وجود دارد اما در ترک اعتیاد هر چه از درمان می‌گذرد تعداد لغزش کمتر می‌شود.

رسولی افزود: مدت مصرف، مقدار مصرف و قدرت تخریب مغزی که شیشه بر روی فرد دارد در ترک مهم است که میزان عوارض را نشان می‌دهد که در آینده باقی می‌ماند یا فرد کاملاً بهبود پیدا می‌کند.

____________________

گزارش از فاطمه جانی

___________________

انتهای پیام/خ۱۰/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول