اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس میراث فرهنگی همدان:

150 اتاق در شهر زیرزمینی سامن کشف شد

خبرگزاری فارس: رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان از کشف 150 اتاق و فضای موجود در شهر زیرزمینی سامن خبر داد.

150 اتاق در شهر زیرزمینی سامن کشف شد

اسدالله بیات در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ملایر با اشاره به اینکه شهر زیرزمینی سامن چند سالی است کشف شده، اظهار داشت: کار کاوش در این اثر تاریخی از سال 86 شروع شده و طبق مطالعات به عمل آمده قدمت تاریخی آن به دوره اشکانیان می‌رسد.

وی به اقدامات انجام شده در کشف این شهر زیرزمینی و آثار موجود در آن توسط باستان‌شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: بسیاری از لایه‌ها و رطوبت‌ها موجود از این شهر زیرزمینی خارج شده و برنامه‌ریزی‌های زیادی برای مرمت آثار کشف شده از این اثر تاریخی در حال انجام است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان به وسعت این شهر زیرزمینی اشاره کرد و ابراز داشت: احتمال می رود این اثر بسیاری از قسمت‌های شهر سامن را در برگرفته باشد.

وی تصریح کرد: شهر زیرزمینی سامن در گذشته به عنوان اقامتگاه حفاظتی و پناهگاه اضطراری برای پنهان شدن در جنگ‌ها و.. بوده و ارزش تاریخی بسیار بالایی دارد.

بیات از کشف اجساد متعددی در این مکان تاریخی خبر داد و گفت: بسیاری از اسکلت‌های کشف شده دندانها و جمجمه‌های سالم دارند که اقدامات حفاظتی و مرمتی برای آنها صورت گرفته است.

وی از کشف 150 اتاق و فضای موجود در شهر زیرزمینی سامن خبر داد و اضافه کرد: یک کارگاه از اجساد کشف شده، در سال 91 برای بازدید مردم آماده می‌شود. در حال رایزنی برای ثبت هفت اثر استان برای ثبت در فهرست آثار جهانی هستیم که شهر زیرزمینی سامن نیز یکی آنهاست.

این مقام مسئول ابراز داشت: تاکنون 200 میلیون تومان برای انجام کاوش‌ها در شهر زیرزمینی سامن هزینه شده و اعتبارات زیادتری به این امر در آینده اختصاص می‌یابد.

 رئیس میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان به نکته مهم و حائز اهمیت در این اثر تاریخی اشاره کرد و گفت: کل این مجموعه در بستری از سنگ گرانیت و با ساخت دست بوده و از هیچ وسیله ماشینی در آن استفاده نشده و در تلاش هستیم این اثر بی‌نظیر را به تمام جهان معرفی کنیم.

انتهای پیام/خ۲۰/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول