اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت مدیره مؤسسه اسراء

قرآن و ولایت جدایی ناپذیر هستند

خبرگزاری فارس: عضو هیئت مدیره مؤسسه اسراء گفت: قرآن را نمی‌توان از ولایت جدا کرد چرا که قرآن و ولایت جدایی ناپذیر هستند.

قرآن و ولایت جدایی ناپذیر هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام محمدحسین الهی‌زاده ظهر امروز در دومین گردهمایی تدبر در قرآن که در تالار همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار داشت: قرآن را نمی‌توان از ولایت جدا کرد، عده‌ای بودند که در زمان رسول اکرم(ص) بین وحی و رسول تفاوت قائل می‌شدند در صورتی‌که ما تفاوتی بین این دو قائل نمی‌شویم.

مؤسس مؤسسه فرهنگی تدبر در قرآن و سیره در زمینه تدبر در قرآن با بیان اینکه محتوای قرآن از همان ابتدا ولایی طراحی شده است، عنوان کرد: کسی خدمت‌گذاری به قرآن می‌کند که بعد ولایی قرآن را تشخیص داده باشد.

معاون پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با اشاره به آیه قرآنی "اطیعوالله و اطیعو‌الرسول و اولوالامر منکم" ادامه داد: هر کس از رسول خدا اطاعت کند از خداوند اطاعت کرده و هر که رسول خدا را اذیت کند خداوند را آزرده است و بنابراین با توجه به این آیات اگر کسی ولایت رسول خدا را قبول نداشته باشد، اگر چه قرآن و نماز هم بخواند هنوز کافر است.

عضو هیئت امنای و هیئت مدیره و هیئت علمی مؤسسه تخصصی امام سجاد(ع) تأکید کرد: در آیه اولوالامر پس از رسول خدا(ص) باید از امامان پیروی کنیم و در زمان غیبت حضرت قائم آل محمد(عج) پیروی از ولایت‌فقیه بر ما واجب است.

الهی‌زاده خاطرنشان کرد: حق قرآن این است که اهل‌بیت آن را مطرح کنیم و بر این اساس اهل شیعه باید در این امر پیشتاز باشند.

الهی‌زاده با اشاره به اینکه به منظور پژوهش باید عمل به قرآن را مورد توجه قرار دهیم، تصریح کرد: تدبر در روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، صوت و لحن و قرائت نیست بلکه از نوع فهمیدن است و از ماده فهم استناد می‌شود.

مؤسس مؤسسه فرهنگی تدبر در قرآن و سیره با بیان اینکه هیئت تفهم مبتنی بر وجود یک تدبیر است، تأکید کرد: فرقه‌هایی هستند که قرآن را گنگ می‌دانند اما قرآن در لایه نخستین خود گنگ، مجمل و مبهم نیست بلکه گویا و رسا است و مطلب را تا اعماق جان مخاطب نفوذ می‌دهد و او را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی‌العالمیه اظهار کرد: اینکه  ولایت را قبول نداشته باشیم و به تنهایی به قرآن بپردازیم دینمان کامل نیست چرا که شیعه اسلام ناب باید از دل قرآن بیرون بیاید و امروز اگر علمای شیعه وارد میدان شوند بسیاری از مسائل در ابعاد علمی دینی سیاسی، اجتماعی حل می‌شود.

وی ادامه داد: از ابتدا نگاه ما ولایی بوده است اما چون نمود نداشته ما باید آن را در یک جبهه ظاهری نشان دهیم و در قرآن و سیره نه عمل بدون علم و نه علم بدون عمل امکان‌پذیر است.

وی خاطرنشان کرد: هم تدبر قرآن و هم سیره 2 شاخه دارد که انسجام سوره‌ها و انسجام آیه‌ها را شامل می‌شود و انسجام سوره‌ها این است که کل قرآن یک کتاب است و مجموعه 114 سوره یک سیر هدایتی خاص است و انسجام آیه که در قرآن به معنای شمارگان نیست بلکه به معنای احکام الهی است.

عضو هیئت امنای و هیئت مدیره مؤسسه تخصصی امام سجاد(ع) اصل تدبر را منتسب به خاندان عصمت و طهارت و قائم آل محمد دانست و گفت: باید از آنان مدد گرفت چرا که صاحب اصلی کار آنها هستند.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی‌العالمیه با بیان اینکه گاهی از تفهم متن به عنوان رویکرد جدید تدبر یاد می‌شود، عنوان کرد: اگر مراد در چرخه آموزش باشد درست، اما اگر مراد پژوهش باشد این رویکرد جدید نادرست است و برای آسان‌سازی و آموزش آن مسئله ساختار و جهت نیز به چرخه کار افزوده شده است.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول