اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول آموزش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر:

شناسایی وضعیت موجود نخستین مرحله برنامه‌ریزی عملیاتی است

خبرگزاری فارس: مسئول آموزش سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: نخستین گام در برنامه‌ریزی عملیاتی شناسایی وضعیت موجود است.

شناسایی وضعیت موجود نخستین مرحله برنامه‌ریزی عملیاتی است

به گزارش خبرگزاری فارس از دیلم حمیدرضا رصافیانی صبح امروز در جمع مدیران بهداشتی و درمانی شهرستان دیلم اظهار داشت: برنامه‌ریزی استراتژیک و برنامه‌ریزی عملیاتی و مدیریتی دو نوع برنامه‌ریزی است که هر کدام شامل هشت گام است.

وی افزود: نخستین گام در برنامه‌ریزی عملیاتی شناسایی وضعیت موجود است که بر اساس جمع‌آوری و تجزیه تحلیل اطلاعات، تعیین مشکلات و نیازهای بهداشتی و اولویت‌بندی مشکلات و نیازها باید در نظر گرفته شود.

وی شناسایی وضعیت موجود، تعیین اولویت‌ها، تعیین اهداف، تعیین استراتژی‌ها، تعیین فعالیت‌ها، اجرای برنامه، پایش و ارزشیابی را گام‌های هشتگانه تدوین یک برنامه عملیاتی جامع عنوان کرد.

کارشناس مسئول واحد آموزش سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: مشخص کردن اهداف کلی و اختصاصی و در نظر گرفتن یک یا سه استراتژی برای هر هدف اختصاصی و تعیین فعالیت‌ها برای هر استراتژی از مهم‌ترین بخش‌های تدوین برنامه عملیاتی است.

کارشناس ارشد آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار داشت: هدف اختصاصی باید صریح، روشن و واضح باشد تا بر اساس آن بهتر و آسان‌تر بتوانیم استراتژی‌ها را تعیین کنیم.

وی در ادامه بر اهمیت پایش و ارزشیابی برنامه تاکید کرد و بیان داشت: پایش، پس‌خوراندی برای مدیریت فراهم می‌آورد تا طرح‌های عملیاتی را بهبود بخشد و اقدام اصلاحی را به عمل آورد.

مسئول آموزش سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یادآور شد: ارزشیابی، بررسی و تحقق اهداف با اجرای برنامه در عمل و بررسی مقدار موفقیت در نیل به هدف‌های تعیین شده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیلم گفت: برنامه‌ریزی به عنوان مهم‌ترین و اساسی‌ترین وظیفه مدیریت بوده و مانند پلی زمان حال را به آینده متصل می‌کند.            

عبدالحسین ناصری گفت: برنامه‌ریزی مقدماتی مشتمل بر پیش‌بینی هدف‌ها، تعیین خط مشی‌ها، معرفی روش‌های انجام کار و بیان مقررات و آیین‌نامه‌های اجرای کار است.

ناصری بیان داشت: در برنامه‌نویسی باید به این نکته توجه کنیم که کجا بوده‌ایم، اکنون کجا هستیم و به کجا می‌خواهیم برویم.

رئیس شبکه بهداشت دیلم در ادامه تاکید کرد: برنامه عملیاتی را باید برای ارتقای سلامت مردم طراحی کنید و در جریان تدوین برنامه عملیاتی به هیچ وجه نباید برنامه‌های جاری را فراموش کنیم.

وی افزود: برنامه را با مشارکت تمام پرسنل درگیر تهیه کنید تا همه نسبت به آن احساس مسئولیت کنند.

ناصری در ادامه یادآور شد: مهم‌تر از نوشتن برنامه، عمل کردن به آن است.

انتهای پیام/صا10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول