اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس:

استخراج نفت از بستر دریاچه ارومیه صحت ندارد

خبرگزاری فارس: نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس گفت: موضوع استخراج نفت از بستر دریاچه ارومیه به هیچ عنوان صحت ندارد.

استخراج نفت از بستر دریاچه ارومیه صحت ندارد

 موید حسینی صدر امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در خوی اظهار داشت: گاهی در جامعه به شکل باورپذیری شایعه‌های مختلفی پراکنده می‌کنند که یکی از این‌ها خشک کردن تعمدی دریاچه ارومیه برای استخراج نفت است به طوری که این موضوع برای استحصال اورانیوم هم مطرح می‌کنند ولی این قبیل صحبت‌ها ادعایی پوچ و مسخره بیش نیست.

وی با بیان اینکه این موضوع برای نخستین بار یک سال قبل توسط موساد و رژیم صهیونیستی مطرح شد تصریح کرد: در  سواحل دریاچه ارومیه هیچ‌گونه مواد سوختی و هسته‌ای وجود ندارد لذا با توجه به این ضرب‌المثل قدیمی که فرض محال محال نیست اگر وجود چنین مسئله‌ای باور کنیم آب دریاچه ارومیه مانعی برای استخراج نفت نیست چون در کشور ما تکنولوژی روز برای استخراج نفت از اعماق بسیار زیاد وجود دارد.

این مسئول به سوءاستفاده بعضی کاندیداها در حوزه انتخابیه خوی و چایپاره از بحران دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: عده‌ای از کاندیداها متاسفانه بین جوانان این موضوع تبلیغ می‌کنند فارس‌ها به دنبال بیابان کردن آذربایجان هستند و رژیم صهیونیستی هم برای نخستین بار این موضوع را مطرح کرد ولی انتظار می‌رود کاندیداها نگاه دقیق به مسائل داشته باشند و مبادا شاهد شویم مسئله‌ای که دشمن مطرح کرده از یک کاندیدا شنیده شود.

* دریاچه ارومیه مانند یک طفل عزیز است

حسینی صدر در ادامه وضعیت دریاچه ارومیه و شایعه‌های پیرامون آن را به یک کودک سرطانی تشبیه کرد و افزود: خشک شدن دریاچه ارومیه و وجود ادعایی مبنی بر اینکه خشکاندن آن تعمدی است مانند این است یک طفل سرطانی را ادعا شویم پدرش بیمار کرده است در حالی که برای زنده نگه داشتن دریاچه ارومیه همه تلاش می‌کنند.

این مسئول با بیان اینکه خشک شدن دریاچه ارومیه یک اتفاق تلخ بوده ولی مصیبتی غیر قابل جبران نیست خاطرنشان کرد: خشک شدن دریاچه ارومیه یک واقعیت دردناک و زیانبار است ولی غیر قابل مهار بودن عوارض آن هیچ‌گاه صحت ندارد بلکه چنانچه مشکلاتی بروز پیدا کند با روش‌های ارزان قیمت قابل رفع است.

وی در پاسخ به این سوال که دولت با اجرای کند پروژه‌های مختلف خود به ایجاد شائبه پیرامون این دریاچه دامن می‌زند خاطرنشان کرد: اقدامات مختلفی با مشارکت مجلس و دولت آغاز شده است ولی اطلاع‌رسانی بعضی از آنها با توجه به مصالح ملی فعلا امکان‌پذیر نیست ولی آبرسانی از رود ارس شروع شده و لوله‌ای به قطر دو متر به مساحت 20 کیلومتر احداث شده است همچنین طرح‌های مختلفی مانند انتقال آب از دریای خزر، مهار آب‌های سطحی، کاهش مصرف آب جاری در بخش کشاورزی از طریق بهبود راندمان آبیاری و توسعه آبیاری قطره‌ای در دست اقدام است.

* ملت مسلمان ایران مانع ممات دریاچه ارومیه می‌شوند

وی با تاکید بر اینکه ملت متدین و باوجدان ایران زمین دریاچه ارومیه را یک موجود زنده می‌دانند گفت: ملت مسلمان و وطن‌پرست کشورمان همیشه به دلیل در اختیار داشتن عطایای الهی و مواهب طبیعی به درگاه پروردگار شکرگزار هستند براین اساس برای زنده ماندن این دریاچه تلاش می‌کنند و در این ارتباط با قرار گرفتن کنار مسئولان راه‌کارهای مختلف اجرا می‌کنند.

نماینده مردم خوی و چایباره در مجلس از خبرنگاران برای بازدید از پروژه‌های اجرا شده در این ارتباط دعوت کرد و گفت: بعضی مدیران سایت‌های اینترنتی ناخواسته دنباله‌رو دشمن شدند بر این‌اساس باید برای آگاه‌سازی آنها تورهای بازدید از پروژه‌های تعریف شده در این زمینه راه‌اندازی شود.

موید حسینی‌صدر به اختصاص 500 میلیارد تومان برای توسعه آبیاری قطره‌ای اشاره کرد و اظهار داشت: این مبلغ به طور بلاعوض به کشاورزان پرداخت می‌شود تا با تامین 85 درصد هزینه توسط دولت آبیاری قطره‌ای در استان به اندازه قابل توجهی توسعه پیدا کند.

این مسئول در پاسخ به این سوال که اگر وجود داشتن چاه نفت در سواحل دریاچه ارومیه واقعیت پیدا کند شما نه به عنوان نماینده مجلس بلکه به عنوان شهروند چاه نفت یا دریاچه ارومیه را ترجیح می‌دهید با بیان اینکه هیچ کس از خشکی دریاچه ارومیه سودی کسب نمی‌کند خاطرنشان کرد: این موضوع با قابلیت‌های فنی و تخصصی کشور مغایرت دارد چون از دریای خزر به عمق 800 متر نفت استخراج می‌شود حال دریاچه ارومیه عمق چندانی ندارد پس اگر در بستر آن مواد سوختی باارزشی باشد بدون خشک شدن آن هم قابل استخراج است.

انتهای پیام/غ10 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول