اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون رئیس جمهور:

حداقل نیاز آبی دریاچه ارومیه 3.1 میلیارد مترمکعب در سال است

خبرگزاری فارس: معاون رئیس جمهور گفت: در 10 سال گذشته کمتر از یک میلیارد مترمکعب آب به عنوان حق آب سالانه تالاب وارد دریاچه شده در حالی که حداقل نیاز آبی تالاب 3.1 میلیارد مترمکعب در سال است.

حداقل نیاز آبی دریاچه ارومیه 3.1 میلیارد مترمکعب در سال است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدجواد محمدی‌زاده بعد از ظهر امروز در پنجمین همایش مهندسی استان آذربایجان‌شرقی راه‌اندازی ایمنی، سلامتی و محیط زیست در تمام سازمان‌ها و ادارات را رویکردی مثبت و مهندسی شده برای دستیابی به محیط زیست سالم دانست و اظهار کرد: گرم شدن کره زمین، نابودی جنگل‌ها، توسعه بیابان و انقراض گونه‌ها ناشی از غفلت مهندسی و انحراف آن از زاویه توجه بوده است.

وی با اشاره به ایجاد بیش از 26 درصد آلودگی محیط زیست توسط کشور آمریکا و عدم پایبندی به معاهدات جهانی اضافه کرد: در 300 سال گذشته مهندسی در غرب انحراف بالایی از مهندسی توحیدی داشته و حاصل آن تولید بمب اتم، سلاح در کشتار جمعی و به یغما بردن منابع طبیعی کره زمین است.

وی با اشاره به عدم توازن بیان بارگذاری در ظرفیت‌های موجود منطقه‌ای در کشورمان در 50 سال گذشته و افزایش شدید سرانه جمعیت شهری نسبت به روستایی گفت: نباید بدون توجه به آمایش سرزمین و قابلیت‌های منطقه‌ای توسعه نامتوازن و ناپایدار در منطقه ایجاد کنیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به بحران خشکسالی دریاچه ارومیه در غفلت بزرگ مهندسی در پنج دهه گذشته تصریح کرد: اراضی زیرکشت حوضه آب خیز دریاچه ارومیه در 30 سال گذشته از 230 هزار هکتار به 680 هزار هکتار افزایش یافته و تولید محصولات کشاورزی با توسعه کشت‌های آب بر نزدیک به چهار برابر شده است.

وی با انتقاد از سرپوش‌گذاری به ضعف مدیریت سه دهه گذشته در خصوص مدیریت منابع آب حوضه آبخیز اضافه کرد: در حالی که ظرفیت آبی حوضه آبخیز دریاچه بالای 8 میلیارد مترمکعب در سال است در 10 سال گذشته کم‌تر از یک میلیارد مترمکعب آب به‌عنوان حق آب سالانه تالاب وارد دریاچه شده در حالی که حداقل نیاز آبی تالاب 3.1 میلیارد مترمکعب در سال است.

وی با قبول افزایش فشار بیش از حد در 30 سال گذشته به ظرفیت منابع آبی حوضه دریاچه ارومیه تاکید کرد: وظیفه مهندسان جبران مافات و ابداع روش‌ها و فناوری‌ها را نوین برای برگشت به دوران پایداری است که دولت نهم و دهم با طرح‌های مختلف از قبیل انتقال حوضه به حوضه آب، املاح دیگر، آبیاری، طرح‌های آبخیزداری، بارور کردن ابرها و... قدم‌های موثری در گذران بحران برداشته است.

وی نهضت ایجاد فضای سبز و رسیدن به حداقل 25 میلیون هکتار جنگل در ایران را وظیفه سازمان‌های مهندسی داشته و از تشکل‌ها و مهندسی برای ورود به اجراء پروژه‌ها دعوت کرد.

انتهای پیام/ح20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول