اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

واکاوی انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه همدان و فامنین

خبرگزاری فارس: حوزه انتخابیه همدان و فامنین اکنون با 29 نامزد آماده رقابت در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی است.

واکاوی انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه همدان و فامنین

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حوزه انتخابیه همدان و فامنین در انتخابات مجلس هشتم از یک شهرستان تشکیل شده بود و در انتخابات مجلس نهم از دو شهرستان همدان و فامنین شکل یافته است. در دولت نهم و مجلس هشتم شهر فامنین به شهرستان ارتقا یافت.

در دوره اول مجلس شورای اسلامی، مردم همدان دو نفر از افرادی که دارای سوابق مبارزه با رژیم ستمشاهی بودند را به عنوان منتخب خود برگزیدند. یکی از آنها به نام علی آقامحمدی بود و دیگری سیدی روحانی به نام سید هاشم حمیدی. آقایان حمیدی و آقامحمدی دوره اول و دوم مجلس شورای اسلامی به اتفاق توانستند بر کرسی‌های مجلس تکیه بزنند و منتخب مردم باشند.

آیت‌الله حمیدی پدر شهید و اکنون به عنوان مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه علم و صنعت مشغول است. حمیدی به مجلس سوم راه نیافت و بنا به درخواست برخی از بزرگان روحانی در انتخابات مجلس خبرگان دوره سوم کاندیدا شد و با مرحوم آیت‌الله سیدابوالحسن موسوی همدانی (امام جمعه سابق همدان) ائتلاف کرد و نتوانست به مجلس خبرگان نیز راه یابد.

علی آقامحمدی در مجلس سوم نیز توانست عنوان نماینده مردم همدان را برای خود حفظ کند. در مجلس سوم غلامحسین آقایی که اصالتاً اهل مشهد بود و سابقه اشتغال در دانشگاه و جهاد سازندگی را داشت با رأی بالایی نماینده مردم همدان شد.

در انتخابات مجلس چهارم آقایی به دلیل مسائل سیاسی و مالی رد صلاحیت شد و مردم همدان نیز مایل بودند فردی غیر از چهره‌های قبلی روانه مجلس کنند.

در این دوره احمد حبیبیان از اساتید معارف دانشگاه‌های همدان به عنوان انتخاب اول مردم به مجلس چهارم راه یافت و سیدجلال ساداتیان و حمید طهایی به مرحله دوم رفتند و ساداتیان با استفاده از تمام توان خود بر رقیب غلبه کرده و نماینده مجلس چهارم شد.

در انتخابات مجلس پنجم ساداتیان رد صلاحیت شد و زمان حضور چهره‌های جدید در عرصه رقابت‌های انتخاباتی همدان فرا رسید. در رقابت‌های مجلس پنجم خانم مرضیه حدیدچی (خواهر دباغ) که سابقه مبارزات قبل از انقلاب و همراهی با حضرت امام (ره) را در کارنامه خود داشت و از طرفی به عنوان نخستین فرمانده سپاه همدان در روزهای آغازین انقلاب نقش‌آفرینی کرده بود با کم‌ترین هزینه تبلیغاتی با کسب 137936 رأی توانست از لحاظ تعداد آرا در همدان رکورد بزند. خواهر دباغ اولین و شاید آخرین نماینده زن همدان بود.

حمیدرضا حاجی‌بابایی و محمدباقر بهرامی در این دوره به مرحله دوم راه یافتند. حاجی‌بابایی از توان و حمایت مریانجی‌ها و فرهنگیان همدان و همین‌طور حمایت خواهر دباغ استفاده کرد و بر رقیب خود غلبه کرد. بهرامی اگرچه از اسدآبادی‌های مقیم همدان استفاده کرد اما برخی از رقبای اسدآبادی‌اش به تخریب او پرداختند و دیوارنویسی‌های شهر او را مساوی با ساداتیان معرفی کرد.

در انتخابات مجلس ششم خواهر دباغ در همدان کاندیدا نشد و فضای سیاسی کشور به سمت اصلاح‌طلبان رفت. در دوره ششم حمیدرضا حاجی‌بابایی با رأی نه چندان بالایی در مرحله اول به مجلس راه یافت و رقابت بین کاندیداهای جبهه دوم خرداد در مرحله دوم شکل گرفت. حسین لقمانیان و سیدکاظم اکرمی باهم به رقابت پرداختند. در این دوره با وجود آن‌که اصلاح‌طلبان در مرحله اول از اکرمی حمایت می‌کردند در مرحله دوم سکوت کردند تا در نتیجه لقمانیان به مجلس ششم راه یافت.

در این دوره کاندیداهای دیگری نیز بودند که در پله‌های بعدی قرار گرفتند همچون امیر خجسته، احمد رهبری، صادق چیت‌سازیان. خجسته در این دوره نیز از تمام ابزارهای تبلیغاتی استفاده کرد اما فقط به خاطر 356 رأی نتوانست به مرحله دوم راه یابد. رهبری نیز در دوره سوم نماینده مردم رزن بود و اصالتاً فامنینی بود. اگرچه وی در انتخابات مجلس هشتم نیز کاندیدا شد و موفقیتی حاصل نکرد.

صادق چیت‌سازیان برادر شهید علی چیت‌سازیان بود و سابقه فرمانداری همدان را نیز در کارنامه‌اش دارد.

حسین لقمانیان جزو اکثریت مجلس وقت بود و مواضع افراطی و ساختارشکنانه‌ علیه نظام، رهبری، قوه قضاییه و... اتخاذ کرد و حمیدرضا حاجی‌بابایی نیز جزو اقلیت مجلس بود. در انتخابات مجلس هفتم حسین لقمانیان رد صلاحیت شد و اکثر نیروهای اصولگرا و اصلاح‌طلب در انتخابات حضور یافتند که در آن مرحله می‌توان به تعدد کاندیداهای اصولگرا اشاره کرد.

اگرچه حوزه انتخابیه همدان در انتخابات شاهد رقابت 48 نامزد بود اما با وجود حضور کاندیداهای شاخص اصولگرا نظیر حمیدرضا حاجی‌بابایی، ابراهیم کارخانه، سیدمرتضی حسنی‌حلم، فاطمه بهادربیگی، محمدعلی حیدری دلگرم، احسان قنبری، کریم مطهری‌مؤید، امیر خجسته، سیداحمد قشمی و... در نهایت «شورای هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی» حمیدرضا حاجی‌بابایی و فاطمه بهادربیگی را به عنوان نامزدهای مورد حمایت خود به مردم معرفی کرد.

برخی از مردم از تعدد کاندیداهای اصولگرا ناراضی بودند و مایل بودند برخی به نفع برخی دیگر انصراف دهند اما رقابت به صورت جدی ادامه داشت. در مرحله اول حمیدرضا حاجی‌بابایی موفقیت لازم را کسب کرد و در مرحله دوم رقابت بین ابراهیم کارخانه و امیر خجسته صورت گرفت که در نهایت دکتر کارخانه توانست رضایت مردم را کسب کند و این دکترای فیزیک هسته‌ای به عنوان نماینده مردم همدان به مجلس هفتم رفت.

در دوران مجلس هفتم فضای غالب از آن اصولگرایان بود و نمایندگان استان نیز در صدد رفع مشکلات مردم بودند که در سال 84 انتخابات ریاست جمهوری نهم برگزار شد و اکثر نمایندگان استان از حامیان اکبر هاشمی رفسنجانی بودند و فضای غالب به نفع هاشمی بود. در اسفند 83 هاشمی به همدان سفر کرد و در دیدار با مردم و ایثارگران همدان، حاجی‌بابایی، هاشمی را مرد «لحظه‌های سخت انقلاب» نامید و رسماً حمایت خود را از او اعلام کرد. اما اعضای ستاد دکتر کارخانه ستاد مردمی حمایت از دکتر احمدی‌نژاد را در استان تشکیل دادند با این حال کارخانه‌ فضا را برای اعلام علنی حمایت خود از احمدی‌نژاد فراهم نمی‌دید.

در مرحله دوم نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اما تنها دکتر کارخانه‌ از نمایندگانی بود که به صورت علنی از دکتر محمود احمدی‌نژاد حمایت کرد و سایرین یا سکوت کردند و یا در اردوگاه رقیب بودند. با توجه به نزدیکی دکتر کارخانه‌ به دولت نهم، وی تلاش کرد بتواند امکانات زیادی برای حوزه انتخابیه‌اش جذب کند.

در این دوره حمیدرضا حاجی‌بابایی «همدان» را استان «توسعه یافته و برخوردار» می‌دانست و کارخانه درصدد جذب «اعتبارات استان‌های محروم» برای همدان بود.

در انتخابات مجلس هشتم کارخانه‌ در همدان کاندیدا نشد و دکتر حاجی‌بابایی به رقابت با اصولگرایانی همچون سیدمحمدکاظم حجازی، سیدمرتضی حسنی‌حلم، محمود مسگریان، علی‌اکبر نظری و... و اصلاح‌طلبانی همچون غلامحسین مجذوبی، محمود نیلی و... پرداخت که توانست برای چهارمین دوره به عنوان نماینده مردم همدان به مجلس راه یابد و حجازی و حسنی‌حلم نیز در مرحله دوم به رقابت پرداختند که این بار نیز سیدمرتضی حسنی‌حلم مورد اقبال مردم قرار نگرفت و سیدمحمدکاظم حجازی با اختلاف اندکی به مجلس هشتم راه یافت.

در این دوره در میانه راه حاجی‌بابایی بر کرسی وزارت آموزش و پرورش تکیه زد و حجازی به تنهایی در صدد رتق و فتق امور حوزه انتخابیه‌اش برآمد. در این دوره حجازی تلاش کرد تا از تله‌های رسانه‌ای و حاشیه‌سازی‌ها به دور باشد و به عنوان نماینده‌ای آرام و متدین با مردم و مسئولان ارتباط برقرار کند. برخی از اصحاب رسانه و فعالان استان مایل بودند در خصوص مدیریت ارشد استان و مسئولان غیربومی و برخی افراد ناکارآمد در مصادر دولتی اظهار نظر یا انتقادات او را منعکس کنند اما حجازی هیچ‌گاه وارد این مسائل نشد.

در انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی در 12 اسفندماه نیز تاکنون بر اساس نظرسنجی‌ و افکارسنجی‌ها، فضای رقابت بین اصولگرایان است.

اگرچه تا پیش از خطبه‌های 14 بهمن رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمایشات معظم‌له خطاب به شورای نگهبان تعداد تایید صلاحیت شدگان استان کم‌تر بود اما در حال حاضر 29 نفر با هم به رقابت خواهند پرداخت.

به هرحال امروز این افراد در رقابت‌های انتخاباتی حضور دارند و مردم بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب افرادی را انتخاب کنند که بین خود و خدا حجت داشته باشند.

در این دوره رقبای انتخاباتی به شرح ذیل هستند:

سیدمحمدکاظم حجازی: وی نماینده مجلس هشتم و عضو کمیسیون عمرانی مجلس است. حجازی سابقه عضویت در شورای اول و دوم شهر همدان را دارد و از فرهنگیان خوش‌نام استان بوده است. او برادر شهیدان حجازی است که عملکرد خوبی در حوزه انتخابیه همدان در مجلس هشتم داشته و از گزینه‌های مورد حمایت جبهه متحد اصولگرایان استان است.

امیر خجسته: او سابقه کاندیداتوری در مجالس ششم و هفتم را دارد. خجسته از آزادگان است و سابقه مدیرعاملی شرکت احرار، مدیریت تربیت معلم شهید مقصودی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان را در کارنامه خود دارد. وی از لحاظ سیاسی به طیف محسن رضایی نزدیک است. او صاحب امتیاز هفته‌نامه «چشم‌انداز همدان» است. خجسته از لحاظ کارآمدی فردی توانمند است و البته به عنوان کاندیداهای پرهزینه در همدان نام برده می‌شود.

ابراهیم کارخانه: وی از اعضای هیئت علمی دانشگاه بوعلی و افراد اصولگرا و متدین است که به این موضوع در همدان شهرت دارد. کارخانه ارتباطات نزدیکی با دولت به ویژه رئیس جمهور دارد. بیشتر آراء او در مناطق حاشیه شهر همدان و روستاهاست.

علی اکبر نظری: وی از بازنشستگان سپاه پاسداران و جانبازان دوران دفاع مقدس است. او سابقه فرماندهی سپاه در چند شهرستان را در کارنامه خود دارد. نظری در شورای دوم شهر همدان، نایب رئیس بود. او فردی ساده‌زیست و مردمی است و سابقه کاندیداتوری در انتخابات مجلس هشتم را دارد.

سیدحسن موسوی: او معاون عمرانی در زمان استانداری مرادی و پیریایی بوده است. اصالتاً اهل رزن است که برخی انتظار داشتند از حوزه انتخابیه رزن کاندیدا شود. موسوی از دوستان نزدیک احمدی‌نژاد و مسئول ستاد او در انتخابات ریاست جمهوری نهم بود. وی از اعضای هیئت علمی دانشگاه بوعلی نیز هست.

رضا میرزایی: وی کارمند فرمانداری همدان و عضو شورای شهر همدان است. رضا میرزایی در انتخابات شورای دوم شهر همدان با راه‌اندازی «ائتلاف پاپتی‌ها» در صدد جذب آراء حاشیه شهر همدان بود که به دلیل این که مردم معتقد بودند خود وی «پاپتی» نیست، نتوانست موفقیت لازم را به دست آورد. تبلیغات پوستری او در انتخابات شورای سوم شهر همدان زبانزد بود. او نیز از ایثارگران است.

محمدباقر بهرامی: وی سابقه نمایندگی مردم اسدآباد در مجالس دوم، چهارم و هفتم را در کارنامه خود دارد. بهرامی در انتخابات مجلس پنجم از حوزه انتخابیه همدان کاندیدا شد و با حاجی‌بابایی در مرحله دوم رقابت کرد که نتوانست اقبال لازم را به همراه داشته باشد. او اکنون سفیر ایران در کشور آذربایجان است.

باید منتظر ماند و دید که مردم حوزه انتخابیه همدان و فامنین که در همه انتخابات گذشته هدفمند و هوشمند به افرادی مورد نظر خود رای داده‌اند در 12 اسفند چگونه تصمیم خواهند گرفت.

قطعاً مردم همدان به فرمایشات مقتدای خویش و رهبر معظم انقلاب دقت نظر ویژه داشته و نمایندگانی را روانه مجلس خواهند کرد که به کانون قدرت و ثروت وابسته نباشند و تنها با قصد خدمت به مردم به این عرصه وارد شده باشند.

حوزه انتخابیه همدان و فامنین دو نماینده در مجلس شورای اسلامی خواهد داشت.

از همه دوستانی که ما را در این مسیر و تهیه تحلیل‌ها راهنمایی کردند سپاسگزاریم.

انتهای پیام/خ۱۰/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول