اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بررسی انتخابات گذشته و پیش روی مجلس در حوزه انتخابیه ملایر

خبرگزاری فارس: حوزه ملایر اکنون با 16 نامزد آماده رقابت در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی است.

بررسی انتخابات گذشته و پیش روی مجلس در حوزه انتخابیه ملایر

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ملایر تنها شهرستان استان همدان است که بعد از مرکز استان دارای دو کرسی در مجلس شورای اسلامی است.

در دوره اول مجلس شورای اسلامی شهروندان ملایری با اعتماد به نیروهای مردمی و انقلابی، حجت‌الاسلام اسماعیل معزی و یکی از فرهنگیان را به نام مرتضی کتیرایی روانه مجلس اول قانونگذاری جمهوری اسلامی کردند. معزی توانست در این دوره 52 درصد آرا را به خود اختصاص دهد.

کتیرایی نیز بعدها در دوره سوم مجلس با قرار گرفتن در لیست موسوم به جریان چپ، در مرحله دوم انتخابات نماینده تهران شد. این نمایندگان در دوره دوم در ملایر کاندیدا نشدند.

در مجلس دوم نیز ملایری‌ها به یک روحانی انقلابی دیگر اعتماد کردند. او حجت‌الاسلام محمدصالح احمدوند بود. وی اصالتاً اهل روستای دهلق و فردی انقلابی، سخنور و با حرارت بود؛ وی در این دوره 59 درصد آرا را به خود اختصاص داد، گرچه در انتخابات مجلس هشتم ملایر نیز کاندیدا شد و با اقبال حداقلی همشهریان خود مواجه شد.

منتخب دوم ملایری برای مجلس دوم مهدی شاملو محمودی بود که از اهالی روستای حسین‌آباد شاملو محسوب می‌شد. او سابقه سفیر ایران در کشورهای لیبی، هلند و... را در کارنامه خود دارد. وی از وکلای دادگستری بود که توانست 59.7 درصد آراء حوزه انتخابیه را به خود اختصاص دهد. او در انتخابات مجلس سوم نیز کاندیدا شد و با وجود اخذ تاییدیه مکتوب از مهدی کروبی در مورد خودش، نتوانست اعتماد همشهریانش را جلب کند.

شاملو محمودی در دوره پنجم نیز کاندیدا شد که در انتهای لیست رأی ملایری‌ها قرار گرفت و در انتخابات مجلس پنجم تنها 2284 رأی به دست آورد و نفر پانزدهم شد.

در مجلس سوم و چهارم سیدکاظم میرولد و عبدالله نوروزی توانستند با ائتلاف دو نفره به عنوان منتخبین مجالس سوم و چهارم ملایر موفق به جلب اعتماد مردم شوند. میرولد برادر زاده مرحوم آیت‌الله میرولد بود که این خانواده مورد وثوق اهالی ملایر بودند و اصالتاً اهل ملایر بود و پیش از نمایندگی نیز سابقه استانداری ایلام را در کارنامه خود داشت. نوروزی نیز اصالتاً اهل روستای میشن بود و در وزارت راه اشتغال دارد.

میرولد و نوروزی، سیداسماعیل رضوی و خدیجه غیاثوند را به عنوان مسئول ستاد خود انتخاب کردند. این افراد در انتخابات مجلس پنجم کاندیدای «جمعی از کارگزاران سازندگی» بودند که موفق به جلب اعتماد مردم نشدند.

در مجلس پنجم وضعیت انتخابات در ملایر تغییر کرد. ملایری‌ها که تعصب خاصی به ملایری بودن داشتند در این دوره برای اولین بار به خانمی رأی دادند که اهل ملایر نبود و شناختی از او در ملایر وجود نداشت. آنها این بار الهه راستگو را به عنوان گزینه اول خود انتخاب کردند تا بعدها او بتواند به عنوان یکی از بانوان سیاسی کشور مطرح شود و تنها به سابقه نمایندگی مجلس پنجم اکتفا کند. پدر الهه راستگو در سال‌های 1339 تا 1340 به عنوان پزشکیار ژاندارمری در ملایر اشتغال داشت و در آن سال‌ها او در تهران متولد شد و حدود سه دهه بعد به ملایر آمد و با شعارهای جدید و خوش آب و رنگ به کمک برادرانش که عموماً پزشک بودند توانست رأی اول ملایر را به دست آورد و مشارکت ملایری‌ها را در انتخابات مجلس افزایش دهد. در این دوره حسن زمانی‌فر و محمد کاظمی به مرحله دوم رفتند اما پس از اعلام نتایج مرحله اول همه ملایری‌ها به ویژه نیروهای مذهبی متعجب شدند و از فردای آن روز طومارهایی در خصوص تخلف‌های انتخاباتی در ملایر توسط مردم تدوین شد و همین اعتراض‌های مردمی از مجرای قانونی باعث شد هیئت بازرسی شورای نگهبان در ملایر حضور یابد و پس از مسجل شدن تخلفات، انتخابات مجلس پنجم ملایر توسط شورای نگهبان باطل شد و پس از مدتی انتخابات میان‌دوره‌ای برگزار شد.

البته در این انتخابات نیز الهه راستگو با 44.6 درصد آرا و حسن زمانی‌فر با 36.5 درصد آرا به عنوان منتخب مردم ملایر در مجلس پنجم حضور یافتند. راستگو که به حزب کارگزاران تمایل داشت در انتخابات مجلس ششم از حوزه انتخابیه تهران به عنوان کاندیدای «چکاد آزاداندیشان ایران اسلامی» ثبت‌نام کرد اما موفق به کسب آرا نشد. او که دارای فوق لیسانس مدیریت بود در انتخابات ریاست جمهوری هفتم از طرفداران ناطق‌نوری بود و در انتخابات ریاست جمهوری دهم از حامیان یکی از سران فتنه (مهدی کروبی) شد.

زمانی‌فر نیز که پدرش شاطر بود توانست با تکیه بر اقشار مستضعف به مجلس پنجم راه یابد. وی نیز در انتخابات مجلس ششم موفق به کسب آرای لازم نشد و به ادامه فعالیت در سازمان صدا و سیما پرداخت و به عنوان مدیرکل امور رفاهی و تأمین اجتماعی صدا و سیما مشغول به کار شد.

در انتخابات مجلس ششم دکتر بیژن شهبازخانی (فوق‌تخصص گوارش) و محمد کاظمی (از قضات دادگستری) به عنوان منتخب مردم به مجلس راه یافتند. برخی دکتر شهبازخانی را اصلاح‌طلب خوش‌خیم و محمد کاظمی را اصلاح‌طلب بدخیم می‌دانند. شهبازخانی از نیروهای مردمی بود که آن مقطع سرپرست شبکه بهداشت و مدیر بیمارستان امام حسین(ع) بود و خدمات خوبی را به مردم ملایر ارائه کرد و امکانات بهداشتی و درمانی خوبی را برای شهرستان گرفت. محمد کاظمی هم مدیریت دادگاه انقلاب استان‌های همدان و کرمانشاه را در کارنامه خود دارد.

کاظمی در انتخابات پنجم مورد حمایت کارگزاران سازندگی و در انتخابات ششم کاندیدای اصلاح‌طلبان و گروه‌های دوم خرداد بود. او در مجلس ششم جزو متحصنین و امضاء کنندگان نامه 127 نماینده خطاب به رهبری بود. وی در انتخابات مجلس هفتم رد صلاحیت شد.

در انتخابات مجلس هفتم بیژن شهبازخانی و حسن زمانی که دارای سابقه نمایندگی در دوره‌های قبل را در کارنامه خود داشتند به عنوان منتخب مجلس هفتم موفق به کسب اکثریت آرا شدند. در این دوره از مجلس ملایر به فرمانداری ویژه تبدیل شد و هرکدام از نمایندگان شهرستان تلاش کردند که این موفقیت را به نام خود ثبت کنند. زمانی از دوره چهارم هردوره کاندیدا بوده است و سابقه نمایندگی مجلس پنجم را دارد. شهبازخانی در این دوره مورد حمایت احزاب اصلاح‌طلب و زمانی مورد حمایت اصولگرایان قرار داشت.

در انتخابات مجلس هشتم بیژن شهبازخانی کاندیدا نشد و در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کرد که اصلاح‌طلبان نیمی از کرسی‌های مجلس هشتم را خواهند گرفت. (البته این آرزوی شهبازخانی هیچ‌گاه محقق نشد.) حسن زمانی نیز در این دوره شرکت کرد اما نفر پنجم شد. در این دوره امین‌حسین رحیمی که از قضات دادگستری و فوق لیسانس حقوق بود به عنوان منتخب اول مردم به مجلس راه یافت. رحیمی در انتخابات مجلس هفتم نیز کاندیدا شده بود که نتوانسته بود رأی لازم را کسب کند. حسن ونایی و حجت‌الاسلام سیدحسن فاضلیان به مرحله دوم راه یافتند. در این مرحله با وجود آنکه در دور اول رأی فاضلیان بیشتر از ونایی بود، حسن ونایی بر طبل ملایری - همدانی کوبید و متأسفانه طرفدارانش سیدحسن فاضلیان را تخریب کردند و در مرحله دوم ونایی به مجلس راه یافت. ونایی در این دوره بارها از تریبون مجلس اجحاف در حق ملایری‌ها را سخن گفت.

در انتخابات مجلس نهم نیز بنا به گفته ملایری‌ها رقابت اصلی بین دکتر احمد آریایی‌نژاد، علی نعمت چهاردولی، حسن ونایی و علی‌اکبر ونایی است.

علی‌اکبر ونایی از بستگان حسن زمانی است که در هفته‌نامه آوای ملایر نیز نظرات خود را منتشر می‌کند. او مدرک خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی از کشور تاجیکستان اخذ کرده است. احتمالاً علی‌اکبر ونایی به دلیل تشابه اسمی برای حسن ونایی دردسرساز شود.

علی نعمت چهاردولی از فرهنگیان خوشنام ملایر است که در دانشگاه و مدارس این شهر تدریس دارد.

دکتر احمد آریایی‌نژاد از پزشکان درمانگاه فرهنگیان ملایر است که در انتخابات مجلس هشتم حدود 10 هزار رأی (که بیشتر آن از شهر سامن بود) را به خود اختصاص داد. او در انتخابات ریاست جمهوری نهم و دهم از فعالان ستاد انتخاباتی دکتر احمدی‌نژاد بوده است. وی اکنون گزینه معرفی شده جبهه پایداری است.

باید منتظر بود و دید که در 12 اسفند مردم ملایر چه تصمیمی خواهند گرفت. 

از سایر گزینه‌ها عبدالصمد احمدوند، سعید احمدی‌کیا، محمد بشیرگنبدی، علیرضا تکلو، علی حسینخانی، محمد روستایی، محمد شاه‌محمدی، محمد صادقی، شهاب عظیمی، اکبر فراهانی، فریدون قیاسوند و خیرالله مقنی ازندریانی به عنوان کاندیداهای دیگر در این حوزه انتخابیه نام برده می‌شود.

در شرایط کنونی از بین 24 نفر ثبت‌نامی در حوزه انتخابیه ملایر، 16 نفر تایید صلاحیت شده‌‌اند.

انتهای پیام/خ۱۰/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول