اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بررسی وضعیت انتخابات در حوزه انتخابیه اسدآباد

خبرگزاری فارس: حوزه اسدآباد اکنون با چهار نامزد آماده رقابت در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی است.

بررسی وضعیت انتخابات در حوزه انتخابیه اسدآباد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، در جمهوری اسلامی به جهت حاکمیت مردمسالاری مبتنی بر دین، انتخابات به ویژه انتخابات مجلس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، مردم ایران علاوه بر انگیزه‌های سیاسی، ملی، اقتصادی با رویکرد اعتقادی و دینی در انتخابات حضور می‌یابند و با نگاهی تکلیف‌مدار در پای صندوق‌های رای حضور می‌یابند.

اگر چه این انگیزه اعتقادی و انقلابی در گذشته پر‌رنگ‌تر بود، و گاهی اوقات دیده می‌شد که افراد با حضور در پای صندوق‌های رأی «سفید» به صندوق می‌ریختند تا به تکلیف شرعی خود عمل کنند، کاندیداها نیز از این موضوع مستثنی نبودند و آنان نیز به نیت خدمت به مردم و ادای تکلیف در عرصه رقابت حضور می‌یافتند.

گرچه امروز برخی از کاندیداها از واژه‌های «تکلیف» و «خدمت» به عنوان تظاهر استفاده کرده و می‌کنند اما تکلیف‌گرایی در بین کاندیداها به فراموشی سپرده نشده است.

این گزارش وضعیت انتخابات در ادوار گذشته حوزه‌های انتخابیه استان را بررسی کرده و کاندیداهای مطرح حوزه انتخابیه را نیز معرفی کند. حال به ترتیب حروف الفبا به معرفی کاندیداهای حوزه انتخابیه اسدآباد می‌پردازیم.

حوزه انتخابیه اسدآباد معمولاً در هشت دوره انتخابات گذشته مجلس بیشترین مشارکت مردمی را در سطح استان داشته و به همین علت به عنوان شهرستانی سیاسی در سطح استان شناخته می‌شود.

اسدآباد در انتخابات گذشته به جهت فضای رقابتی بین دو جریان «صفایی» و «بهرامی» از کم‌ترین تعداد کاندیدا برخوردار بوده چرا که سایر کاندیداها در این فضا شانس پیروزی را برای خود تصور نمی‌کردند.

انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه اسدآباد در هشت دوره گذشته تا به حال به دور دوم نرفته است و همواره نماینده این شهرستان در مرحله اول، انتخاب و موفق به کسب حد نصاب لازم شده است.

به جز انتخابات مجلس هشتم که دکتر اکبر رنجبرزاده توانست در رقابت سنگینی با رقبای خود حدود 28٪ آراء را به خود اختصاص دهد در سایر انتخابات مجلس، نمایندگان شهرستان اسدآباد توانسته‌اند با کسب آراء بین 42 تا 73 درصد به مجلس راه یابند.

آمار ذیل این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد:

دور اول: فتحعلی صاحب‌الزمانی 73.2 درصد آراء

دور دوم: محمدباقر بهرامی 66.9 درصد آراء

دور سوم: ذبیح‌الله صفایی 53.5 درصد آراء

دور چهارم: محمدباقر بهرامی 51.4 درصد آراء

دور پنجم: ذبیح‌الله صفایی 57.6 درصد آراء

دور ششم: ذبیح‌الله صفایی 42.2 درصد آراء

دور هفتم: محمدباقر بهرامی 45.6 درصد آراء

دور هشتم: اکبر رنجبرزاده 27.6 درصد آراء

به جز دوره اول مجلس شورای اسلامی که مردم اسدآباد حجت‌الاسلام فتحعلی صاحب‌الزمانی را راهی مجلس کردند، از دوره دوم تا مجلس هفتم رقابت بین محمدباقر بهرامی و ذبیح‌الله صفایی بوده است و هرکدام سابقه سه دوره نمایندگی را در سوابق خود به ثبت رسانده‌اند.

محمد باقر بهرامی در دوره‌های دوم، چهارم و هفتم توانست به عنوان نماینده مردم اسدآباد به مجلس راه یابد. بهرامی البته در دوره پنجم نامزد حوزه انتخابیه همدان شد و در رقابت نفس‌گیر مرحله دوم بین حمیدرضا حاجی‌بابایی، با حمایت مرضیه دباغ (برنده مرحله اول همدان) از حاجی‌بابایی از حضور در مجلس باز ماند. در این دوره مرتضی اختری، یار بهرامی در اسدآباد کاندیدا شد تا بتوانند پس از رای آوردن در اسدآباد و همدان استان را متحول کنند اما نشد!

البته در دور هفتم رقیب دیرینه بهرامی به دلیل رد صلاحیت کنار رفت تا بهرامی بتواند وارد مجلس شود. این دوره البته صفایی، مصطفی خزایی را برای رقابت با بهرامی فرستاد ولی او هم پنجم شد. وی در رقابت‌های مجلس هشتم نیز به عنوان نفر سوم نتوانست بر صندلی مجلس تکیه زد.

بهرامی اگر چه خود را اصولگرا می‌داند و همواره در لیست اصولگرایان و جناح راست بوده، اما برخی رانت‌خواری‌ها که به ایشان نسبت داده می‌شود باعث شد تا در انتخابات مجلس هشتم نتواند در لیست «جبهه متحد اصولگرایان» قرار گیرد. او به درخواست هوادارانش که خواستار کناره‌گیری‌اش به نفع یار دیرینش «کیومرث سرمدی» بودند، پاسخ منفی داد و در انتخابات مجلس هشتم با سرمدی رقابت کرد و سرمدی نیز به عنوان دوم مردم از کسب موفقیت باز ماند.

بهرامی تاکنون سفیر ایران در آذربایجان بوده و در این کشور با چالش‌های جدی مواجه بوده است. او همواره از عملکرد خود در این سمت دفاع کرده اما رسانه‌ها انتقادات جدی را متوجه وی می‌دانند. بهرامی برای جلب نظر «کیومرث سرمدی» او را به همراه خود به کشور آذربایجان برد و به عنوان مسئول مدارس ایران در آذربایجان مشغول به کار کرد تا به این وسیله در انتخابات مجلس نهم از خطر ریزش آرای خود جلوگیری کند، اما مسائل اقتصادی و فضای پیش آمده در تعاونی مسکن فرهنگیان اسدآباد که برادر آقای بهرامی به عنوان متهم ردیف اول آن شناخته می‌شود چالش دیگر اوست.

گفته می‌شود بهرامی علیرغم سوابق خود، شانس حضور در لیست کاندیداهای جبهه متحد اصولگرایان در انتخابات آتی را از دست داده است چرا که برخی از فعالان سیاسی اسدآباد و همدان او را متمایل به حزب کارگزاران و هاشمی می‌دانند. بهرامی که نامزد انتخابات مجلس نهم نیز شده است در روزهای اخیر حوزه انتخابیه خود را همدان انتقال داده است.

در انتخابات مجلس هشتم مردم اسدآباد از باندبازی و اختلافات ایجاد شده توسط صفایی و بهرامی خسته شدند و به اکبر رنجبرزاده اقبال نشان دادند.

اکبر رنجبرزاده از انتخابات مجلس پنجم به عنوان کاندیدای ثابت انتخابات مجلس بوده تا این که در انتخابات هشتم توانست به واسطه حضور در لیست جبهه متحد اصولگرایان استان و برقراری ارتباط مستمر با مردم اسدآباد و کمک به بیماران نیازمند به مجلس راه یابد و به آرزوی دیرین خود برسد.

رنجبرزاده اگر چه تا مجلس هفتم از طرفداران جریان دوم خرداد بود (در انتخابات مجلس هفتم در مراحل مقدماتی بررسی صلاحیت‌ها «عدم احراز خورد» اما سپس توسط هیئت نظارت استان تایید صلاحیت شد) اما پس از آن به عنوان حامی جریان اصولگرایی شناخته شد و حتی در مجلس هشتم مواضع او علیه فتنه و اصلاح‌طلبان بیشتر از سایر نمایندگان استان بود. برخی معتقدند رنجبرزاده خدمات شایسته‌ای به اسدآباد ارائه کرد (از قبیل مسکن مهر، دانشگاه سید‌جمال‌الدین، دانشگاه علوم پزشکی، تکمیل کادر بیمارستان بقیه‌ا... و...) و توانست تا حدود زیادی اختلافات سیاسی را در اسدآباد کاهش دهد و احتمال موفقیت او را زیاد می‌دانند. وی اکنون برای انتخابات مجلس نهم در اسدآباد نامزد شده و شانس زیادی برای موفقیت مجدد دارد.

منوچهر عواطف فاضلی یکی از نامزدهای مطرح اسدآباد برای مجلس نهم در این حوزه انتخابیه است. وی متخصص گوش و حلق و بینی است و سال‌هاست که در کرمانشاه ساکن می‌باشد. برادرش در انتخابات مجلس هفتم کاندیدا شد و با وجود هزینه‌های گزاف جزو نفرات انتهایی بود که نتوانست در این رقابت موفق شود. وی مورد حمایت برخی اصلاح طلبان قرار دارد و با توجه به سوابق مثبت موجود در اذهان مردم از او، در تلاش است تا با همان ذهنیت با شهروندان ارتباط برقرار کند.

بهروز نعمتی دیگر نامزد حوزه انتخابیه اسدآباد است؛ وی از نیروهای سابق وزارت اطلاعات است که در دولت نهم عهده‌دار فرمانداری شهرستان بیجار بوده است. از نیروهای ثابت انتخابات مجلس ششم به بعد که امیدوارست روزی به مجلس راه یابد. نعمتی از نفوذ در شهرستان‌های قزوین و بیجار استفاده کرد و برخی از تعهدات اشتغالزایی خود به موکلینش را در این دو شهر محقق ساخت. او در سه انتخابات گذشته و انتخابات آتی از پر هزینه‌ترین کاندیداها بوده است، برخی از مردم وی را منتسب به جریان انحرافی می‌دانند که هنوز صحت آن مشخص نشده است، اما هزینه‌های ایشان برای شهروندان اسدآباد جای سؤال است.

اکنون سه گزینه رنجبرزاده، عواطف فاضلی و نعمتی از بازیگران اصلی انتخابات مجلس هشتم در اسدآباد هستند و حسین شیری گزینه دیگر شرکت کننده در رقابت‌های حوزه انتخابیه اسدآباد است. 

در شرایط کنونی از بین هفت نفر ثبت نامی در حوزه انتخابیه اسدآباد پنج نفر تایید صلاحیت شدند که یک نفر از آنها حوزه خود را به همدان تغییر داده است.

انتهای پیام/ی10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول