اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بررسی انتخابات گذشته و پیش روی مجلس در حوزه انتخابیه نهاوند

خبرگزاری فارس: شهرستان نهاوند اکنون با 8 نامزد آماده رقابت در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی است.

بررسی انتخابات گذشته و پیش روی مجلس در حوزه انتخابیه نهاوند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، نهاوند از جمله شهرهای استان است که دارای قدمت تاریخی است و از حیث تاریخ و تمدن قابل توجه است. نهاوندی‌ها همواره به انقلابی و سیاسی بودن شهره‌اند. نهاوند شهر گروه ابوذر‌ها، شهیدان طالبیان، قدوسی، حیدری و... است.

اگر امروز از نهاوند به عنوان شهرستانی انقلابی یاد می‌شود این موضوع جدیدی نیست و دارای سابقه‌ای طولانی است. شهرستان نهاوند از چهار بخش نهاوند، گیان، برزول و خزل تشکیل شده است.

اگر نگاهی به وضعیت انتخابات در ابتدای انقلاب در بیندازیم متوجه می‌شویم در انتخابات ادوار پیشین مردم این شهرستان در اقدامی کم سابقه به یک روحانی به نام احمد زمانیان اقبال نشان دادند و تا دور چهارم مجلس شورای اسلامی او را به عنوان نماینده خود راهی مجلس شورای اسلامی کردند.

اگرچه در دوره اول حجت‌الاسلام محمدعلی حیدری منتخب مردم نهاوند بود اما او در حادثه تروریستی انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی به فیض شهادت نائل آمدند و در انتخابات میاندوره‌ای مجلس اول شورای اسلامی، احمد زمانیان به مجلس راه یافت. زمانیان از جمله روحانیون مبارز نهاوند بود که به گروه شهیدان قدوسی و حیدری نزدیک بود و با علی یونسی (وزیر وقت اطلاعات در دولت اصلاحات) و نیروهای نزدیک به وی نیز همفکر و همراه بود. با این وضعیت زمانیان چهار دوره در مجلس حضور یافت و نهاوند که مستحق پیشرفت و آبادانی بود، توسعه نیافت.

در رقابت‌های دوره پنجم، مردم نهاوند نسبت به عملکرد زمانیان منتقد بودند و دنبال چهره‌ای جدید می‌گشتند. در این مرحله محمدرضا علی حسینی که دارای سابقه مبارزات قبل از انقلاب نیز بود به عنوان منتخب مردم نهاوند به مجلس پنجم راه یافت. علی‌‌حسینی با ارتباطات مردمی خود توانست با بهره‌گیری از جریان دولت اصلاحات در مجلس ششم نیز به مجلس راه یابد.

وی در مجلس ششم به عنوان نماینده افراطی و وابسته به حزب مشارکت شناخته می‌شد. او با وجود سوابق انقلابی‌اش، علیه نهادهای انقلابی موضع‌گیری‌های تندی اتخاذ کرد. علی‌حسینی در نطق‌های پیش از دستورش دیگر هیچ خط قرمزی برای خود قائل نبود و با وجود یک دست بودن دولت و مجلس و حضور همفکرانش در پست‌های اجرایی شهرستان، استان و کشور، خدمتی به توسعه نهاوند نکرد.

علی‌حسینی به سیاسی‌کاری و هنجارشکنی پرداخت و در انتخابات مجلس هفتم رد صلاحیت شد.

این بار مردم نهاوند محمدتقی کاویانی را که سابقه کاندیداتوری در انتخابات مجلس ششم و رقابت‌ با علی‌حسینی را در کارنامه‌اش داشت به عنوان منتخب خود به مجلس هفتم راهی کردند. کاویانی فردی ساده‌زیست و مردمی بود اما به گفته برخی از موکلینش کارآیی و کارآمدی لازم را نداشت. کاویانی در این مرحله توانست با حسن‌ بهرام‌نیا رقابت کند و بهرام‌نیا با کسب رتبه دوم از راهیایی به مجلس باز ماند. بهرام‌نیا به دلیل خدماتش در دوران مدیریت شرکت گاز نهاوند توانسته بود سابقه خوبی از کارآمدی و تعهد را در اذهان به یادگار بگذارد.

انتخابات مجلس هشتم در حال نزدیک شدن بود و حسین بهرام‌نیا که اینک فرماندار تویسرکان بود بنا به توصیه اصولگرایان نهاوند و مسئولان ارشد استان از حضور در عرصه سیاسی منصرف شد و محمدابراهیم طاهری که سابقه مدیرکلی صدا و سیما در استان‌های مجاور را در کارنامه خود داشت با محمدتقی کاویانی در حال رقابت پنهان بودند که در ماه‌های نزدیک به انتخابات مهدی سنایی با شیوه‌های جدید تبلیغاتی و نسبت سببی که با علی یونسی (وزیر دولت اصلاحات) داشت توانست از رقابت محمدتقی کاویانی و ابراهیم طاهری در جبهه اصولگرایان بهره گیرد و به مجلس راه یابد. برخی به موضع‌گیری‌های سنایی در جریان انتخابات 88 و حوادث پس از فتنه انتقاد دارند.

در انتخابات پیش رو در 12 اسفند ماه سال جاری، نهاوندی‌ها بر این باورند که رقابت اصلی بین مهدی سنایی و حسن بهرام‌نیا و تا حدودی محمدتقی کاویانی است. اصولگرایان در این شهرستان معتقدند اگر کاویانی به نفع بهرام‌نیا انصراف دهد می‌توان شاهد موفقیت قاطع اصولگرایان بود. برخی از افراد در تلاش هستند تا بتوانند در جبهه اصولگرایان انسجام ایجاد کنند و با یک کاندیدا در رقابت نهایی حضور یابند. اخیراً نیز چهار کاندیدای حوزه نهاوند (غلامرضا مسعودی، رحمخدا مولوی، حسن هاشمی نسب و حمید سوری) طی اطلاعیه‌ای انصراف خود را از کاندیداتوری مجلس به نفع بهرام‌نیا اعلام کردند تا شانس پیروزی کاندیدای جبهه متحد اصولگرایان در نهاوند بالاتر برود.

اکنون دو گزینه سنایی و بهرام‌نیا از بازیگران اصلی انتخابات مجلس نهم در نهاوند هستند و با انصراف چهار کاندیدای مورد اشاره، محمد حیدری، مرتضی خزائی، علیرضا رمضانی، رحیم کاروانه، محمدتقی کاویانی، محمدرضا کاویانی گزینه‌های دیگر شرکت کننده در رقابت‌های این حوزه انتخابیه هستند.

در شرایط کنونی از بین 18 نفر ثبت نامی در حوزه انتخابیه نهاوند 4 نفر رد صلاحیت شده، 5 نفر انصراف داده، یک نفر تغییر حوزه داده و 8 نفر در حال رقابت در انتخابات هستند.

باید منتظر بود و دید در روز انتخابات نهاوندی‌ها چه تصمیمی خواهند گرفت؟

انتهای پیام/خ۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول