اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بررسی انتخابات گذشته و پیش‌روی مجلس در حوزه انتخابیه تویسرکان

خبرگزاری فارس: حوزه تویسرکان اکنون با 22 نامزد آماده رقابت در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی است.

بررسی انتخابات گذشته و پیش‌روی مجلس در حوزه انتخابیه تویسرکان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، شهرستان تویسرکان فضایی متفاوت از سایر حوزه‌های انتخابیه استان دارد چراکه دو شهر سرابی و سرکان نقش اساسی در تعیین نماینده مجلس دارند و همین موضوع باعث شده است که هیچ یک از نمایندگان نتوانند دو دوره متوالی بر مسند نمایندگی مجلس تکیه بزنند و به جز نماینده مجلس هفتم این حوزه انتخابیه (مرتضی فضلعلی) سایر نمایندگان تنها یک دوره نماینده این شهر بوده‌اند.

در انتخابات دوره اول مجلس شورای اسلامی مردم تویسرکان با اکثریت آرا (73.8 درصد) آقای دکتر سید مصطفی کیایی که دارای سوابق انقلابی بود را روانه مجلس کردند. کیایی در دوره دوم نتوانست به مجلس راه یابد. وی بعد جزو نیروهای اصلاح‌طلب شد و در بیمارستان‌های تهران مشغول طبابت بود تا اینکه در زمان تبلیغات ریاست جمهوری دهم هنگام سخنرانی در حمایت از میرحسین موسوی در یکی از مساجد شهر تویسرکان دچار ایست قلبی شد و قبل از رسیدن به بیمارستان به رحمت ایزدی پیوست.

در دوره دوم مجلس، مردم تویسرکان یکی از روحانیون انقلابی تویسرکان را که اهل روستای ابودردا بود به نام حجت‌الاسلام غلامحسین رهبرپور انتخاب کردند. رهبرپور با 83.9 درصد آرا به مجلس راه یافت که به جز سیدکاظم اکرمی (نماینده دوره اول بهار و کبودراهنگ) تاکنون هیچ کس نتوانسته چنین درصدی از آرا را به خود اختصاص دهد. رهبرپور پس از نمایندگی مجلس به قوه قضاییه راه یافت و از مسئولان عالی رتبه این قوه شد. وی هم‌اکنون نیز در قوه قضایی اشتغال دارد.

در انتخابات مجلس سوم نادر کاووسی با حمایت مالی پدر خانمش (که از افراد متمکن بود) و حمایت معنوی مردم سرابی توانست با کسب 54.8 درصد آرا راهی مجلس شود. مهندس کاووسی که دارای گرایش چپ بود در انتخابات مجلس چهارم رد صلاحیت شد و مردم سرابی نیز از سیدمحمد نقبایی حمایت کردند.

در مجلس چهارم رقابت نفسگیری بین سیدمحمد نقبایی و مرتضی فضلعلی ایجاد شد و انتخابات تویسرکان برای نخستین بار در دوره چهارم به مرحله دوم رفت و نقبایی خود را فردی مردمی و حامی مستضعفین معرفی کرد. او در تبلیغاتش از عنوان «معلم مبارز» برای خود استفاده می‌کرد و لباس ساده و کفش‌های پلاستیکی می‌پوشید و دارای سابقه جانبازی بود و خود را فردی مستقل و حامی مردم معرفی کرد و با حمایت اهالی سرابی و طرفداران نادر کاووسی توانست در مرحله دوم با کسب 51 درصد آرا به مجلس راه یابد.

او نیز بعدها جزو نیروهای اصلاح‌طلب شد و به اتفاق سایر نمایندگان اصلاح‌طلب ادوار گذشته استان در انتخابات ریاست جمهوری در حمایت از «مهدی کروبی» بیانیه صادر کرد. وی در انتخابات مجلس هفتم و هشتم رد صلاحیت شد.

در انتخابات مجلس پنجم اعتماد مردم تویسرکان از سید محمد نقبایی سلب شد و از 57249 رای ماخوذه توانست فقط 399 رای را به خود اختصاص دهد و در انتهای لیست نتیجه آرا قرار گیرد. در این دوره نیز انتخابات به مرحله دوم کشید و رقابت بین مرتضی فضلعلی و حاج محسن ترکاشوند ایجاد شد و در مرحله اول فضلعلی حدود 19 هزار رای و ترکاشوند 8 هزار رای را به خود اختصاص دادند، اما در مرحله دوم فضلعلی با کسب حدود 30 هزار رای یعنی 53.3 درصد آرا روانه مجلس پنجم شد و ترکاشوند نیز با حدود 26 هزار رای از مجلس پنجم بازماند.

در انتخابات مجلس ششم فضای سیاسی کشور نیز متفاوت بود. «حاج محسن ترکاشوند» که در انتخابات دوره گذشته خود را به نیروهای اصولگرا نزدیک کرده بود و از فرماندهان شجاع دوران دفاع مقدس بود و افتخاری برای نیروهای بسیجی و مردم تویسرکان محسوب می‌شد به دامن اصلاح‌طلبان غلطید و با حمایت اصلاح‌طلبان توانست با 42.6 درصد آرا به مجلس ششم راه یابد. در مجلس ششم ترکاشوند انگار که «حاج محسن» دیروز نبود و پشت پا به تمام آرمان‌های خود زد و به جبهه مشارکت پیوست و علیه ولایت فقیه، رهبری، سپاه، شورای نگهبان، قوه قضاییه و... مواضع تندی گرفت. فرمانده دیروز و مشارکتی امروز در جمع متحصنین مجلس ششم حاضر بود و به خاطر مواضع ساختارشکنانه حسین لقمانیان از او حمایت کرد.

در انتخابات مجلس هفتم محسن ترکاشوند رد صلاحیت شد و مرتضی فضلعلی با غلبه بر رقبای ضعیف با کسب 56.4 درصد آرا به مجلس هفتم راه یافت. فضلعلی در این انتخابات مورد حمایت احزاب و افراد اصولگرا بود.

در انتخابات مجلس هشتم مهندس شهریار طاهرپور که سابقه کاندیداتوری در مجالس ادوار پنجم و ششم را در کارنامه خود داشت توانست با کسب 43.2 درصد آرا به مجلس هشتم راه یابد. مهندس طاهرپور که از افراد متمکن تویسرکان بود و کارخانه لبنیات حمیل را داشت از انشقاق اصولگرایان بهره برد و به عنوان کاندیدای مستقل بر کرسی مجلس هشتم تکیه زد. طاهرپور در انتخابات مجلس نهم ثبت‌نام نکرده است.

در ذیل به ترتیب حروف الفبا مختصری به معرفی کاندیداهای مطرح این شهرستان می‌پردازیم:

1- سید نصرت‌الله اعتماد: وی سابقه کاندیداتوری در انتخابات مجالس چهارم و پنجم تویسرکان را دارد و با وجود تلاش گسترده نتوانسته است موفقیت لازم را به دست آورد. اعتماد از نیروهای متدین و اصولگرای تویسرکان است. او حدود 6 سال مدیرکل دادگستری استان همدان بوده است. اعتماد مایل است به عنوان کاندیدای جبهه اصولگرایان مطرح شود اما احتمال اینکه وی گزینه نهایی جبهه متحد اصولگرایان باشد ضعیف است.

2- علی اشرف پیری: وی نیز جزو نیروهای اصولگرا در شهرستان تویسرکان محسوب می‌شود. او عضو شورای اول و دوم شهر تویسرکان بوده است و پیش از این در وزارت اقتصاد و دارایی اشتغال داشته است.

3- کاظم سلیمی: دکتر سلیمی اصالتاً اهل زنجان است و دو سال است که در دانشگاه‌های تویسرکان تدریس می‌کند. همسر وی اهل تویسرکان است و به همین خاطر «زنجان» را رها کرده و به دیار «زن جان» آمده است! او در این دوره از کاندیداهای پرهزینه تویسرکان به شمار می‌رود که گمانه‌هایی را در اذهان مردم ایجاد کرده است! او از مدت‌ها پیش CDهای تبلیغاتی خود را در سطح شهرستان توزیع کرده است. گفته می‌شود وی سابقه کاندیداتوری در حوزه انتخابیه زنجان را نیز دارد.

4- امامعلی عبدالملکی: وی بازنشسته سپاه پاسداران است و در دوره گذشته نیز کاندیدا شد که موفق به کسب آراء لازم نشد. عبدالملکی از نیروهای متدین و اصولگرای تویسرکان محسوب می‌شود. او در انتخابات ریاست جمهوری دهم مسئول ستاد انتخاباتی دکتر احمدی‌نژاد در تویسرکان بوده و گفته می‌شود آراء او در حال افزایش است و احتمال دارد وی به عنوان کاندیدای جبهه متحد اصولگرایان باشد.

۵- مرتضی فضلعلی: وی سابقه نمایندگی مردم تویسرکان در مجالس ادوار پنجم و هفتم را دارد و در انتخابات مجلس به دلیل تعدد کاندیداهای اصولگرا از راهیابی به مجلس ناکام ماند. اگرچه برخی وی را اصولگرا می‌دانند اما گفته می‌شود او از نیروهای نزدیک به حزب کارگزاران و تفکر «هاشمی رفسنجانی» است. او در انتخابات ریاست جمهوری نهم از طرفداران هاشمی بود و در انتخابات ریاست جمهوری دهم در کنار محسن ترکاشوند در ستاد مرکزی یکی از سران فتنه قرار گرفته و برای تبلیغ او به شهرهای مختلف کشور سفر کرد. نام وی همچنین در لیست 356 نفره حامیان این کاندیدای شکست خورده ریاست جمهوری دهم منتشر شد.

در این دوره از انتخابات گفته می‌شود محسن ترکاشوند و اصلاح‌طلبان از مرتضی فضلعلی حمایت خواهند کرد و او که دو دوره به نام جناح راست و اصولگرایان به مجلس راه یافته است در لیست جبهه متحد اصولگرایان قرار نخواهد داشت.

۶- اسدالله ناصری: او از نیروهای متعهد و اصولگرای شهرستان تویسرکان است که گفته می‌شود مورد حمایت فرهنگیان و اصولگرایان قرار دارد. ناصری پیش از این معاون آموزش و پرورش تویسرکان بوده است.

در این دوره از انتخابات تویسرکان از لحاظ درصدی این شهرستان از بیشترین سهم کاندیداها در استان برخوردار است که اکثر آنان از جریان اصولگرا هستند.

از سایر گزینه‌ها همچون سعید احسانی، سعید اروندی، عبادالله اسماعیلی، پرویز پرتوی‌فر، رضا توکلی، محسن جلیلوند، محمدامین جلیلوند، عباس خدابخشی، محمدکاظم سوری، سیدمهدی شاه‌گلزاری، علی ظاهری، محمدباقر علیئی، علی‌ناصر کلی‌وند، عباس مالمیر و محمود نانکلی به عنوان کاندیداهای دیگر در این حوزه انتخابیه نام برده می‌شود.

در شرایط کنونی از بین 26 نفر ثبت‌نامی در حوزه انتخابیه تویسرکان 21 نفر تایید صلاحیت شده‌ و یک نفر نیز حوزه انتخابیه خود را از تهران به تویسرکان تغییر داده است.

به هرحال در صورت ائتلاف اصولگرایان احتمال موفقیت چهره جدید اصولگرا در رقابت‌ها زیاد است وگرنه...

انتهای پیام/خ20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول