اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قلعه‌گنج میعادگاه اندیشه‌ورزان جهادی

ترمیم چهره محرومیت نیازمند نگاه انقلابی مسئولان است

خبرگزاری فارس: قلعه‌گنج در جنوب استان کرمان میعادگاه اندیشه‌ورزان جهادی در اسفند ماه سال جاری بود، اما این دیار برای ترمیم چهره فقر و محرومیت خود نیازمند نگاهی کامل، عظیم و انقلابی از سوی مسئولان است تا دیگر شاهد نگاه‌های معصوم و پردرد کودکی در نقطه‌ای غریب از این سرزمین نباشیم.

ترمیم چهره محرومیت نیازمند نگاه انقلابی مسئولان است

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب کرمان، شهرستان قلعه‌گنج یکی از پنج شهرستان جنوبی استان کرمان است که در دولت سازندگی و اصلاحات مورد بی‌مهری مسئولان واقع شده بود، اما با روی کار آمدن دولت نهم و آغاز دور نخست سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان کرمان و مشاهده حجم زیاد محرومیت در منطقه جنوب، محمود احمدی‌نژاد دستور تشکیل ستاد راهبردی جنوب کرمان را به ریاست معاون اول رئیس جمهور دادند که این نخستین گام برای توجه به منطقه محروم جنوب کرمان بود.

با تشکیل ستاد راهبردی جنوب استان با عضویت هیئت وزیران نسیم خوش عدالت در جنوب کرمان وزیدن گرفت، اما عمق محرومیت این مناطق به حدی بود که هیچ‌ کس باور نمی‌کرد، بخش قابل توجهی از مردم جنوب کرمان از ابتدایی‌ترین امکانات مانند آب آشامیدنی سالم و بهداشتی محروم هستند.

مردم این منطقه با وجود تمام مشکلاتی که گریبانگیر آن‌هاست از جمله زندگی در کپر، محرومیت از آب آشامیدنی سالم، برق، جاده، تلفن و بسیاری از ابتدایی‌ترین امکانات که من و شما گاهی از کنار آن بدون هیچ احساسی گذر می‌کنیم و برایمان هیچ است، محکم و استوار از دین، آیین و اعتقاد خود دفاع می‌کنند و هنوز برای پیر فرزانه انقلاب و هر مسئولی که کوچک‌ترین خدمتی به آن‌ها می‌کند، دست به دعا بر‌می‌دارند و شکر خداوند متعال را به جای می‌آورند.

برگزاری دومین هم‌اندیشی اندیشه‌ورزان جهادی به مدت سه روز در منطقه چاه‌دادخدای این شهرستان مرهمی بر دل مردان، زنان و کودکان این سرزمین بود که شاید با هر طلوع و غروب خورشید چشم‌انتظار نگاه‌های مهربان و جهادی هستند.

مسئولان استانی و کشوری ما نیز باید نیم‌نگاه‌های خود به این منطقه را به یک نگاه کامل و انقلابی بدل کنند تا دیگر شاهد نگاه‌های معصوم و پردرد کودکی در نقطه‌ای غریب از این سرزمین نباشیم.

* حضور گروه‌های جهادی به صورت زنجیره‌ای در میان مردم

مسئول حوزه مطالعاتی حرکت‌های جهادی اندیشه‌ورزان جهادی گفت: یکی از نتایج عملی هم‌اندیشی اندیشه‌ورزان جهادی نهایی شدن سند چشم‌انداز حرکت‌های جهادی بود که جریان‌سازی این سند در بدنه حرکت‌های جهادی و کارگروه‌های تخصصی مورد بحث قرار گرفت و در پایان راه‌ها و روش‌های آن به تصویب رسید.

حجت‌الاسلام محمدعلی اخوان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: سند چشم‌انداز در سال گذشته به دست رئیس مجلس خبرگان رهبری و امضای سردار نقدی با حضور سردار خراسانی و نخبگان جهادی رونمایی شد.

وی افزود: گروه‌های جهادی یک نمونه بزرگ از نیروی قوی و ارزشی در کشور است و این شبکه در روستاها و مناطق مختلف، مردم را منسجم می‌کنند.

اخوان تصریح کرد: گروه‌های جهادی به صورت زنجیره‌ای و هرمی در میان آحاد مردم حضور ملموسی دارند و می‌توانند به صورت لسانی و عملی مبلغ اقدامات مؤثر و کارآمدی نظام را به چشم و گوش مردم برسانند و مردم را ترغیب کنند تا با حضور در پای صندوق‌های رأی و انتخابات مجلس شورای اسلامی بار دیگر دلبستگی خود را به این انقلاب و نظام ثابت کنند.

وی گفت: در بیانیه‌ای که در اختتامیه دومین هم‌اندیشی اندیشه‌ورزان جهادی قرائت شد، تأکید شده است که ثمره انتخابات و حضور حداکثری مردم موجب وحدت و انسجام ملی است و نخبگان گروه‌های جهادی نیز با هم عهد و پیمان بستند و بر این مهم صحه گذاشتند.

* تأثیر لزوم حضور خواهران در اردوهای جهادی غیر قابل انکار است

سرپرست گروه دختران دانشجوی جهادگر در هم‌اندیشی اندیشه‌ورزان جهادی گفت: تأثیر و لزوم حضور خواهران در اردوهای جهادی به لحاظ نوع ارتباطات و خدمات ارائه شده، خاص در مناطق هدف امری غیر قابل انکار است.

مرضیه محمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در منطقه چاه‌دادخدای قلعه‌گنج افزود: همان طور که در گزارش‌ها مشاهده می‌شود، نماینده‌های خواهران جهادگر از سراسر کشور در هم‌اندیشی بشاگرد در پیشبرد کارگروه‌ها نقش قابل توجهی داشته‌اند.

وی گفت: پس از آن هم با همکاری در مراحل بعدی کار نشان دادند که تصور اختصاص کار جهادی به برادران یا حتی حضور حداقلی و کمرنگ خواهران کاملا اشتباه بوده است و شاهد بودیم که از لحاظ سطح خدمات و فعالیت‌های انجام شده و همچنین از لحاظ روحیه و انگیزه، خواهران نه‌تنها پا به پای برادران بلکه در برخی موارد چند گام جلوتر نیز بودند.

سرپرست گروه دختران دانشجوی جهادگر در هم‌اندیشی اندیشه‌ورزان جهادی گفت: نقد و بررسی نقشه راه حرکت جهادی از اهداف برگزاری هم‌اندیشی اندیشه‌ورزان جهادی در قلعه‌گنج بود.

محمدی اظهار داشت: همایش قبلی در منطقه بشاگرد برگزار شد و با توجه به این که راه حاج‌ عبدالله والی باید ادامه پیدا می‌کرد و می‌کند و بنا به توصیه مؤکد رهبر فرزانه انقلاب حضرت امام خامنه‌ای، قرار به بستن این نقشه و اجرایی کردن این عمل جهادی است.

وی افزود: خوب عمل کردن، حرکت‌های قبلی جهادی دانشجویان و شرایط خوب منطقه در راستای خدمت‌رسانی، ما را بر این داشت که در این منطقه دومین هم‌اندیشی اندیشه‌ورزان برگزار شود.

محمدی خاطرنشان کرد: باید و نبایدهای حرکت جهادی از دل این همایش‌ها بیرون می‌آید.

وی گفت: این هم اندیشی به مدت سه روز در بخش چاه‌دادخدا در شهرستان قلعه‌گنج برگزار شد و شرکت‌کننده‌ها با شناخت مناسب به این منطقه اعزام شدند.

محمدی افزود: بعد از برگزاری هم‌اندیشی بشاگرد در سال گذشته گروهی با محوریت حوزه مطالعات راهبردی حرکت‌های جهادی به تدوین و پالایش محتوای به دست آمده از کارگروه‌های بشاگرد پرداخت.

وی بیان داشت: در مرحله بعد اطلاعات دسته‌بندی شده، مورد نقد و بررسی تعداد زیادی از جهادگران قرار گرفت و در ادامه با پژوهشی در فرمایش‌های مقام معظم رهبری که سند چشم‌انداز بر اساس آن شکل گرفته است در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی و همچنین زیرشاخه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، بینشی، گرایشی و رفتارهای طبقه‌بندی صورت گرفته است و برای هر کدام از این موارد راهبردهایی در راستای تحقق چشم‌انداز در سال 1404 تعیین شد.

محمدی گفت: این سند پس از چند مرحله نظرسنجی و نقد و بررسی به تأیید رسید و رونمایی شد.

* حرکت‌های جهادی را به قله‌های عالی اهداف انقلاب نزدیک می‌کنیم

یکی از دانشجویان خواهر کارشناسی ارشد مترجمی زبان عربی از دانشگاه تهران اظهار داشت: انگیزه من برای شرکت در همایش اندیشه‌ورزان جهادی این است که با همفکری و هم‌اندیشی، رساندن حرکت جهادی را به قله‌های عالی اهداف انقلاب نزدیک کنیم و راهکارهای این امر را با هم پیدا کنیم.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس گفت: از دید من ضعف‌هایی در منطقه دیده می‌شود، اما فرهنگ و آداب این منطقه نیز مانند سایر نقطه‌های کشور اصیل و ناب است.

یک کارشناس حقوق از دانشگاه بجنورد نیز انگیزه خود را برای شرکت در همایش اندیشه‌ورزان جهادی بهتر اجرا کردن و نشان دادن راه‌ها از طریق مهارت‌ها و تجربه‌ها عنوان کرد.

وی بیان داشت: فرهنگ مردم منطقه در جای خود اصیل و ناب است، اما از لحاظ اقتصادی نسبت به قبل حرکت‌هایی در راستای بهبود انجام شده است.

* منطقه از لحاظ اقتصادی در رتبه پایینی قرار داشت

یکی از دانشجویان خواهر کارشناسی مهندسی اقتصاد کشاورزی از دانشگاه پیام نور خرم‌آباد نیز انگیزه خود برای شرکت در این همایش تبادل نظرها، همفکری با دیگر گروه‌های جهادی کشور و مطرح کردن راهکارها برای بهتر خدمت کردن به محرومان دانست.

وی در ارتباط با منطقه از لحاظ فرهنگی گفت: به دلیل برخی شرایط با فرهنگ آن‌ها آشنا نیستم، منطقه نیز مشکلاتی دارد و فرهنگ و آداب و رسوم مختص خود را دارند.

یک دانشجوی کارشناسی الهیات از دانشگاه پیام نور قم به خبرنگار فارس گفت: انگیزه من برای شرکت در این همایش این است که با استفاده از تجربه‌ها و تفکرات دیگر نخبگان جهادی و تجربه‌های شخصی در حد توان خود به مردم این منطقه کمک کنیم.

وی افزود: سطح فرهنگی منطقه نسبت به وضع اقتصادی در مقایسه با مناطقی که دیده بودم، خوب بود اما از لحاظ وضع اقتصادی در رتبه پایینی قرار داشتند.

یکی از دانشجویان خواهر فارغ‌التحصیل زیست‌شناسی از دانشگاه آزاد اسلامی مشهد ابراز داشت: تعامل با دیگر مسئولان اردوهای جهادی در سایر استان‌های کشور، انتقال تجربه‌ها، بازگو کردن ارائه مواردی که به آن فکر شده و مکتوب کردن برای تکمیل کردن نقشه راه حرکت‌های جهادی از اهداف شرکت در همایش بود.

انتهای پیام/غ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول