اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر ساماندهی پژوهش‌های دینی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

ایده‌های برتر در پایان‌نامه‌های دین‌پژوهی تجلیل می‌شوند

خبرگزاری فارس: مدیر ساماندهی پژوهش‌های دینی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از تجلیل ایده‌های برتر در پایان‌نامه‌های دکترا در زمینه دین‌پژوهی خبر داد.

ایده‌های برتر در پایان‌نامه‌های دین‌پژوهی تجلیل می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حسن عبدی‌پور ظهر امروز در نشست خبری در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: قم ام‌القرای جهان اسلام و مرکز علمی و دین‌پژوهی کشور است.

وی ادامه داد: مطالبات نظام از دین‌پژوهان در حال حاضر در حال افزایش است و علاوه بر این جهان اسلام نیز نسبت به کشور ما و دانشمندان علوم دینی توقع تولید فکر برای به کارگیری در تشکیل حکومت‌های جدید دارند.

مدیر ساماندهی پژوهش‌های دینی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ابراز داشت: ارائه مدل تمدن اسلامی با تکیه بر مردم سالاری دینی در مقابل مدل تمدن لیبرال دموکراسی یکی از کارهایی است که در حال حاضر وظیفه حوزه‌های علمیه و دیگر مراکز علمی و پژوهشی محسوب می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر در کشورهای اسلامی حکومت‌ها یا پیرو لیبرال دموکراسی غربی هستند و مسائلی مانند تساهل و تسامح را در حکمرانی وارد کرده‌‌اند و یا به یک نظام ارتجاعی روی آورده‌اند.

عبدی‌پور گفت: این حکومت‌های مرتجع که برداشت سطحی از دین دارند به گرایشاتی مانند سلفی‌گری متمایل شده و نتوانسته‌اند تصویر درستی از حکومت اسلامی به جهان ارائه دهند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی با تاسیس حکومتی که هم میراث‌دار معارف گذشته بوده و هم می‌تواند با دنیای روز ارتباط برقرار کند، حرکتی نوین در شکل‌گیری تمدن اسلامی آغاز کرده است.

مدیر ساماندهی پژوهش‌های دینی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: مشکلاتی که در حوزه فضای سیاسی کشور در این سه دهه با آن روبه‌رو بوده‌ایم ناشی از عدم ارائه الگویی مناسب برای شکل‌دهی به ساختار منسجم در نظام سیاسی کشور است که منشا آن اسلامی نبودن علوم انسانی است که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود.

وی افزود: وقتی ما جوانانمان را در دانشگاه‌ها با علوم غربی تربیت می‌کنیم، نباید توقع ارائه تفکر اسلامی از آنان داشته باشیم.

عبدی‌پور ابراز داشت: ذهنی که سال‌ها در دانشگاه با علوم غربی مانوس بوده وقتی در جریان تصمیم‌سازی قرار می‌گیرد، توانایی ارائه راهکار بر اساس اصول اسلامی را ندارد.

وی خاطرنشان کرد: فقه ما امروز فقهی است که باید در مسائل مختلف فردی، اجتماعی و خصوصا حکومتی پاسخگو باشد و این هدف جز با ارتباط موثر مراکز آموزشی و پژوهشی میسر نمی‌شود.

مدیر ساماندهی پژوهش‌های دینی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: توجه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به رساله‌های دوره دکترا به این خاطر است که جامعه از فعالیت‌های سیستم آموزشی کشور با خبر شود و بتواند از نتایج آن استفاده کند.

وی با اشاره به ظرفیت رساله‌های دکترا که در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه تدوین می‌شود، گفت: در مدیریت دانش در کشور ما ضعف‌هایی وجود دارد که سبب شده تاکنون نتوانیم از این سرمایه‌های عظیم ملی برای رفع نیازهای خود استفاده کنیم.

عبدی‌پور افزود: طرحی که پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برای دومین بار در حال اجراست با گردآوری رساله‌های دوره دکترا در زمینه دین‌پژوهی این امکان را به بدنه فکری کشور می‌دهد که با اطلاع از نوآوری‌های انجام شده در این زمینه از این افراد به منظور انجام پژوهش‌های کاربردی و مبنایی دعوت به همکاری کنند.

وی تصریح کرد: در این طرح رساله‌های ممتاز دوره دکترا و سطح چهار حوزه علمیه جمع‌آوری شده و کار داوری روی آنان در حال انجام است.

مدیر ساماندهی پژوهش‌های دینی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به برگزاری این طرح در سال 87 گفت: در آن دوره 90 رساله توسط 120 کارشناس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مورد ارزیابی قرار گرفت که از این تعداد 12 رساله برگزیده انتخاب شد.

وی عنوان داشت: این 12 رساله به صورت مقاله درآمده و در قالب کتابی توسط مرکز پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر خواهد شد که منبع بسیار خوبی برای متفکران علوم دینی محسوب می‌شود.

عبدی‌پور اضافه کرد: در دوره جدید از برگزاری این هم‌اندیشی 92 رساله که از سال 87 تا 90 دفاع شده‌اند، شناسایی شده و کار ارزیابی از هفته آینده آغاز می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: این هم‌اندیشی در نیمه اول سال آینده با هدف معرفی پایان‌نامه‌های برتر که دارای بار علمی و نوآوری بوده‌اند، برگزار می‌شود.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول