اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس آزمایشگاه شرکت پالایش گاز فجر جم خبر داد

کنترل کیفی تمام محصولات و مواد اولیه و مصرفی در پالایشگاه جم

خبرگزاری فارس: رئیس آزمایشگاه شرکت پالایش گاز فجر جم از کنترل کیفی تمام محصولات و مواد اولیه و مصرفی در پالایشگاه جم خبر داد.

کنترل کیفی تمام محصولات و مواد اولیه و مصرفی در پالایشگاه جم

به گزارش خبرگزاری فارس از جم، هدایت خوبانی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پالایشگاه فجر جم از مهم‌ترین پالایشگاه‌های کشور است و بیش از 27 درصد گاز کشور را تامین می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت آزمایشگاه پالایشگاه جم افزود: وجود آزمایشگاه صنعتی در هرشرکت بسیار مهم است و در واقع این آزمایشگاه‌ها کار کنترل کیفی محصولات و مواد اولیه و مصرفی را بر عهده دارد و این امر از ضروریات اجتناب‌ناپذیر است.

این مسئول خاطرنشان کرد: شرکت پالایش فجر جم مانند بسیاری از مجموعه‌های صنعتی و تولیدی با استفاده از مواد اولیه و خام، محصولاتی تولید می‌کند و در این فرایند از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات و تاسیسات مختلف و همچنین از مواد مصرفی گوناگون استفاده می‌شود.

 خوبانی تصریح کرد:‌ پالایشگاه فجرجم با دریافت گاز خام و تصفیه نشده از مراکز تفکیک، این گاز را در چندین مرحله و فرایند به گاز شیرین و خشک تبدیل کرده و برای مصرف به خط لوله سراسری منتقل می‌کند و محصولات فرعی دیگری مانند مایعات گازی و پروپان و گاز مایع تولید می‌شود.

رئیس آزمایشگاه شرکت پالایش گاز فجر جم اضافه کرد: محصولات تولید شده اعم از گاز شیرین، مایعات گازی و پروپان ابتدا باید مورد آزمایش قرار گرفته و سپس برای مصرف ارسال شوند.

وی گفت: مواد مصرفی خریداری شده ابتدا باید قبل از مصرف به منظور کنترل کیفی توسط آزمایشگاه، آزمایش شود و سپس به مصرف برسد و آزمایشگاه در این مرحله به عنوان کنترل کننده کیفیت محصولات و مواد مصرفی و همچنین برای حفظ و نگهداری دستگاه‌ها نقش کلیدی و حساسی دارد.

خوبانی با اشاره به آزمایش گاز دریافتی از مراکز تفکیک قبل از ورود به واحدهای عملیات اذعان داشت: در این جریان مقادیر اجزاء تشکیل دهنده هیدروکربوری، گازهای اسیدی مانند هیدروژن سولفوره و دی اکسید کربن به همراه مرکاپتان اندازه‌گیری می‌شوند.

وی افزود: این آزمایشات حین تصفیه و بعد از تصفیه نیز ادامه پیدا می‌کند و با تنظیم و اندازه‌گیری نقطه شبنم آن به عنوان گاز تصفیه شده خشک وارد خط لوله سراسری می‌شود.

رئیس آزمایشگاه شرکت پالایش گازفجرجم در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به آب مصرفی در قسمت‌های مختلف پالایشگاه که بوسیله آزمایشات گوناگون مورد پایش قرار می‌گیرد اظهار داشت: قسمت مهمی از آزمایشات و فعالیت‌های آزمایشگاهی مربوط به این بخش است.

وی یادآور شد: در این راستا مواد مصرفی مانند آمین و گلایکول و سود چه قبل از مصرف و چه در حین مصرف به طور شبانه‌روز مورد آزمایش قرار می‌گیرند تا خللی در کار تصفیه و تولید ایجاد نشود.

خوبانی اندازه‌گیری میزان خوردگی در دستگاه‌هایی نظیر دیگ‌های بخار، برج‌های تصفیه و احیا و سایر دستگاه‌ها و ماشین‌آلات موجود به منظور حفظ و نگهداری آنها را از دیگر کارهای مهم آزمایشگاه دانست.

وی بیان داشت: انجام آزمایشات بیولوژیکی بر روی فاضلاب تولیدی پالایشگاه که از جنبه زیست‌محیطی دارای  اهمیت است و همچنین آزمایشات بر روی گاز خروجی دودکش دیگ‌های بخار و زباله‌سوز و کوره‌ها نیز از دیگر فعالیت‌های آزمایشگاه است.

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول