اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد

اصحاب رسانه باید در خط مقدم شورآفرینی باشند

خبرگزاری فارس: مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همه نیروهای درون نظام به ویژه اصحاب رسانه باید در خط مقدم شورآفرینی در جامعه باشند.

اصحاب رسانه باید در خط مقدم شورآفرینی باشند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، پدرام پاک‌آیین ظهر امروز در آیین مجمع سالانه خانه مطبوعات و رسانه‌های استان کرمان با تأکید بر اینکه خانه مطبوعات باید محل امنیت، آرامش و آسایش اعضا و موجب رشد و ارتقای مادی و معنوی آنان باشد، اظهار داشت: خانه مطبوعات باید پشتوانه‌ای برای کیفیت‌بخشی رسانه‌ای در مسیر آرمان‌های نظام و کشورمان باشد.

وی بیان داشت: برای تحقق این امر تمام هم و غم خانه مطبوعات قبل از هر فعالیتی باید حفظ ستون این خانه با خشت‌های وفاق و همدلی و تمرکز بر محورهای مورد اشتراک و وفاق در زمینه ارتقای فعالیت‌های حرفه‌ای باشد.

پاک‌آیین ‌افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قبال خانه مطبوعات و رسانه‌ها وظایفی دارد و سیاست کلی و کلان در این زمینه، توسعه کیفی مطبوعات و رسانه‌های کشور مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است.

وی این امر را اولویت و شعار اصلی اداره کل مطبوعات داخلی دانست و تصریح کرد: کیفی‌سازی مقوله‌ای علمی و حرفه‌ای، قابل اندازه‌گیری و سنجش و نقد است که دارای شاخصه‌هایی از جمله میزان تولیداتی است که خلأءها را پر کرده و گره‌های کور جامعه را پوشش می‌دهد.

پاک‌آیین خاطرنشان کرد: روزآمدی و نیاز مردم از دیگر شاخصه‌ها است، رسانه وظیفه دارد تا آگاهی‌های مردم را تقویت و در حقیقت هرم آگاهی‌ها و هرم علمی جامعه را ارتقا دهد.

مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد با تأکید بر اینکه در این دانش‌افزایی باید ارتقای علمی با افزایش دانسته‌ها و آگاهی‌های مردم و بصیرت‌افزایی آنان هدف باشد، گفت: گاهی مطلبی در مطبوعه عرضه می‌شود که جنبه نقد دارد و ممکن است به مذاق نقد شونده خوش نیاید.

وی گفت: چنانچه کیفیت و ادبیات انتقادی به درستی لحاظ شود و به این مهم توجه شود که این نقد ذاتا چه تأثیری در جامعه دارد و دغدغه‌های مردم نسبت به مسائل مورد نیاز آنان پیگیری شود، تأثیرگذار است.

پاک‌آیین افزود: یکی از شاخصه‌های حمایتی ما ارزش‌مداری و تعهد به آرمان‌های نظام و انقلاب است، زیرا همه مطبوعات در درون این نظام فعالیت می‌کنند و این اصلی‌ترین شاخصه حمایت است.

وی همچنین گسترش آگاهی‌های سیاسی، اجتماعی و علمی را از دیگر شاخصه‌های مورد تأکید در این حوزه نام برد و ابراز داشت: در بخش نظارت، معیار ما قانون مطبوعات است که در حقیقت این نظارت بر یک محصول کیفی فرهنگی است و باید تا رسیدن به دست مخاطب با برخورداری از استانداردهای لازم صیانت شود.

پاک‌آیین با اشاره به جوان شدن بدنه رسانه‌ای کشور گفت: عناصر فعال رسانه هم اکنون از اتکا به تجربه‌ها به سمت تدوین آن در قالب‌های علمی رفته‌اند و لذا امروز رسانه یک فعالیت علمی و تخصصی محسوب نمی‌شود که صرفا به مهارت متکی باشد.

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس به دنبال راه‌اندازی هسته آموزشی در استان‌ها هستیم تا اساتید تراز اول کشور با حضور در استان‌ها به تدریس محتوای مورد نیاز در این عرصه بپردازند.

وی از حداقل پنج برابر شدن تعرفه آگهی‌های دولتی نشریات خبر داد و آن را نقطه عزیمت حمایتی به مطبوعات دانست.

پاک‌آیین گفت: هدف ما طی یک سال اخیر پیگیری خلاءهای رسانه‌ای بوده است و بر اساس یک آمایش سرزمینی، استان‌ها را از کم مطبوعه‌ترین آنها مد‌نظر قرار دادیم و تقاضاهای آنان به مراجع مربوطه منعکس و مجوز فعالیت صادر شد.

مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد با تأکید بر رعایت مسائل اخلاقی، دینی شرعی و قانونی تصریح کرد: همه نیروهای درون نظام به ویژه اصحاب رسانه باید در خط مقدم شورآفرینی در جامعه باشند.

پاک‌آیین با تأکید بر رعایت مسائل اخلاقی، دینی شرعی و قانونی عنوان کرد: همه نیروهای درون نظام به ویژه اصحاب رسانه باید در خط مقدم شورآفرینی در جامعه باشند.

وی با بیان اینکه تحقق قانون اساسی یکی از اهداف و رسالت‌های اداره کل مطبوعات داخلی است، بیان داشت: در همین راستا از آن جا که جلب مشارکت حداکثری برای انتخابات از اهداف مهم حاکمیت جمهوری اسلامی است، لذا تکلیف شرعی و اعتقادی همگان تلاش برای این مهم است.

پاک‌آیین با اشاره به اینکه ایران اسلامی امروز و در هنگامه بیداری اسلامی در تراز الگویی برای این کشورهاست، افزود: انتخابات نماد مردم‌سالاری دینی است، لذا تلاش برای مشارکت حداکثری تکلیف شرعی و اعتقادی برای افراد در یک نظام دینی است.

وی با تأکید بر پرهیز از هرگونه تخریب رقبا، عزت و شرافت مطبوعات را به استقلال آنها دانست و گفت: این استقلال به معنای عدم نگاه سیاسی و یا ورود نکردن به مسائل سیاسی نیست، بلکه منظور این است که مطبوعات رخنه‌گاه اغراض جناحی نباشد.

پاک‌آیین با اشاره به جایگاه فرهنگی رسانه‌ها و مطبوعات اظهار داشت: از این موضع باید به روشن‌گری و آگاهی‌بخشی به تحلیل‌های سیاسی ورود کرده و دانش سیاسی جامعه را تقویت کنند.

وی عنوان کرد: این هدف باید به گونه‌ای دنبال شود که مطبوعات و رسانه‌ها وسیله و ابزار سیاست‌ورزان قرار نگیرد تا استفاده موقتی از آنان شده و خدشه بر آنان وارد شود.

پاک‌آیین تصریح کرد: نشریه‌ای که حزب و جناح دل‌خواه خود را مطرح کند، نمی‌تواند از زاویه توجه به منافع ملی عمل کند و حیات آن رسانه دچار اخلال می‌شود.

وی حفظ حقوق نامزدهای انتخابات و ایجاد فضایی سالم و پویا برای انتخابات را از وظایف مهم مطبوعات دانست و گفت: مطبوعات و رسانه‌ها نماد و عصاره مردم‌سالاری دینی هستند.

پاک‌آیین تصریح کرد: مطبوعات و رسانه‌ها به عنوان پایگاه‌های فرهنگی و آگاهی بخشی باید از زاویه برتری به انتخابات بنگرند و در این راستا مسیر رقابت‌ها را از بگو مگوهای سیاسی و منازعات بی‌حاصل به برخورد نظریات و هدف‌گذاری نامزدها در چارچوب منطقی تبدیل کنند.

وی عنوان کرد: انتظار می‌رود تا مطبوعات و رسانه‌ها چشم مردم را به سوی مشی کاندیداها باز کنند و به حواشی نپردازند، زیرا انتخابات می‌گذرد، اما میزان اعتمادسازی که در گزارش‌ها و تحلیل‌ها می‌آید، بعدها در نگرش مردم تأثیرگذار است.

پایان پیام/ی10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول