اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از گلستان تا بهارستان - 87

انتخابات صحنه تجلی وفاق ملی است

خبرگزاری فارس: یک فعال سیاسی گرگان در مصاحبه تفصیلی با خبرنگار فارس گفت: انتخابات صحنه تجلی وفاق ملی است.

انتخابات صحنه تجلی وفاق ملی است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان تیک تیک ساعت سپری شدن روزها را برای رسیدن به روز سرنوشت حکایت می‎کند و تلنگری است برای همه دوستداران نظام تا با حضور همیشه در صحنه خود باز هم تجلی وحدت، وفاق و همدلی خود را به رخ همه کوردلان بکشانند تا آنهایی که هنوز نتوانستند قدرت سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران را باور کنند و با فریب خود به دنبال انکار صلابت این مردمان هستند با حماسه حضور خود جواب دندان‌شکن و پاسخی محکم به تمام هیاهوی پوچ و بیهوده دون‌صفتان و دشمنان جمهوری اسلامی ایران باشند.

از همین رو به مصاحبه تفصیلی با یک چهره سیاسی استان گلستان نشسته‎ایم تا از زبان او که سال‎ها در این عرصه تلاش کرده است بشنویم که در این روزهای سرنوشت، وظیفه مردم و مسئولان برای اعتلای نظام جمهوری اسلامی ایران چیست؟

سیدهادی حسینی رئیس آموزش و پرورش شهرستان گرگان و فعال سیاسی استان با وجود تمام مشغله‎های خود پاسخگوی سوالات ما شد تا تجربه‎های چندین ساله خود را برای باشکوه‌تر برگزار شدن انتخابات در اختیار ما قرار دهد.

 

فارس: آقای حسینی چرا باید انتخابات در جمهوری اسلامی با حضور حداکثری برگزار شود؟ اهمیت این حضور به نظر شما در چیست؟

-ابتدا باید به تمام شهیدان سلام و درود بفرستیم چون با خون سرخشان موقعیت جمهوری اسلامی ایران را با همت امام خمینی(ره) ایجاد کردند و این نظام را که هم استقلال و هم آزاد و جمهوری اسلامی را داراست هدیه به پیشگاه ملت ایران کرده‎اند.

یکی از کارهایی که در صدر کارهای سیاسی کشور است پاسداشت همین سه شعار است و مردم ایران که با مشارکت در ایجاد انقلاب و در ادامه پیروزی آن سهیم بوده‎اند همیشه با نگاهی تیزبین به دنبال این هستند که مبادا در این سه شعار انحرافی به وجود آید.

قبل از اینکه بخواهیم به اهمیت این حضور اشاره کنیم ابتدا باید شاخص‎های جمهوری اسلامی ایران را مورد بررسی قرار دهیم.

بزرگ‌ترین شاخص نظام، قانون اساسی است و در حقیقت بزرگ‌ترین سند میثاق ملی مردم ایران است که جامعیت، شمولیت مطلوب دارد و فراگیر است و مردم نیز به این قانون رأی داده‎اند و از آن حمایت می‎کنند و در واقع آنها از نظام حمایت می‎کنند.

شاخص دیگر نظام که در قانون اساسی نیز از آن به عنوان فصل‌الخطاب اصلی کشور یاد شده و مورد توجه نظام عقیدتی مخصوصا برای شیعیان است بحث ولایت فقیه است که ادامه دهنده ولایت رسول‌الله و اهل بیت(س) است.

این دو شاخصه سند جمهوری اسلامی است که یکی سند مکتوب و دیگری سند حاضر و حیات‎دار است.

مردم شدیدا نسبت به این دو اعتقاد دارند. همیشه شعار و حضورشان این بوده که مسئولان و کارگزاران این دو را فراموش نکنند و به آن تمسک جویند.

امام خمینی(ره) نیز به حضور مردم در صحنه سفارش اکید داشتند و در جایی می‎فرمایند"کناره‌گیری از انتخابات و عدم حضور در صحنه به معنی پشت پا زدن به اسلام و مسلمین است" این جمله نشان از حساسیت امام به مسئله حضور مردم در انتخابات است که این حساسیت در قانون اساسی و تاکیدات مقام معظم رهبری نیز وجود دارد.

 در کنار این همیشه امام یک اصلی را مدنظر قرار می‎دهد و همیشه تاکید داشتند که "اصلح را انتخاب کنید چرا که محکی است برای خودتان که تشخیص دهید انتخابات برای خودتان است یا اسلام"

در تمام سخنان امام(ره) دغدغه اصلی محور اسلام است ما در کشوری به نام جمهوری اسلامی زندگی می‎کنیم که هم مردم و هم اسلام دو اصل مهم و اساسی هستند و اسلام را به عنوان یک عقیده و ایدئولوژی و مردم را برای ادامه راه انقلاب و نگهداری نظام نیاز داریم و این دو لازم و ملزوم هم به شمار می‎آیند و یکی از جاهایی که این دو را به هم اتصال می‌دهد انتخابات است.

ممکن است در نظام سلایق متفاوت وجود داشته باشد و چون با انسان‎های متفاوت مواجه هستیم سلایق نیز متفاوت است اما همه این سلایق باید در چارچوب نظام و همه در سند مکتوب قانون اسلام و در زیر سایه‌سار ولایت فقیه باشند.

انتخابات در واقع وفاق ملی است و وفاق، انسجام، همگرایی، پذیرش همگانی برای یکسری از ارزش‎ها و قواعد اجتماعی است و به عبارتی مقدمه‎ای برای یک نظام اجتماعی است.

وفاق اسبابی را فراهم می‎کند که بین ساختار، کارکرد مسئولان و مردم بتواند یک هماهنگی ایجاد کند و این هماهنگی نظم و پذیرش توافق فرهنگ ملی می‎شود.

البته گاهی شنیده می‎شود که برخی سلیقه‎ای که دارند وجود ندارد تکلیف چیست؟ باید گفت همیشه که نباید سلیقه همه افراد وجود داشته باشد و اینجا باید به یک مسئله دیگر اشاره کنیم که آن دیپلماسی داخلی است که باعث ادامه دیپلماسی خارجی می‎شود و از مسائل درونی باید توافق‎های را به وجود بیاوریم تا دیپلماسی داخلی شکل بگیرد و سیاست داخلی بر مبنای توافق‎ها باشد وقتی این مسئله شکل گرفت در عرصه بین‎المللی نیز دپیلماسی قوی خواهیم داشت و در گفت‎گو با کشورهای موافق و حتی مخالف از موضع بالاتری برخوردار هستیم.

 

فارس: به نظر شما این دپیلماسی داخلی را چه چیزی می‎تواند تضعیف کند؟

-هم وفاق درونی با تهدید روبه‎رو است هم دپیلماس خارجی، آن چیزی که وفاق درونی را تضعیف می‎کند گاهی اوقات بی‌سیاستی و بی‎تدبیری است که اشکال و اختلال در هماهنگی می‎کند و باید این ناهماهنگی‎ها را پیدا و سعی در ترمیم آن کنیم تا اینکه یک صدا از کشور صادر شود.

ملت ما باید در انتخابات یک صدا داشته باشند و آن هم وفاق و هماهنگی داخلی و مشارکت عمومی و حضور در انتخابات است.

صدای واقعی ملت ما در روز 12 اسفند با حضور همگانی در پای صندوق رأی است.

 

فارس: رسانه‎ها و مسئولان چگونه می‎توانند در این راستا نقش ایفا کنند؟

-مسئولان اجرایی و نظارتی، ارباب جراید همه باید در این زمان حساس مردم را برای یک انتخاب سالم آماده کنند و تمام نگرانی‎هایی که ممکن است در جامعه وجود داشته باشد را شفاف‌سازی کنند و از بین ببرند.

هیچ مسئولی حق ندارد قوانین را به نفع خودش و جریان دلخواه‎ مصادره به مطلوب کند و هیچ کس هم حق ندارد حقوق مردم را تضعیف کند.

ما به دنبال یک انتخابات مردمی، آزاد با مشارکت حداکثری با حضور همه سلایق هستیم و اگر هم ضعفی باشد مسئولان باید به ضعف خود اعتراف کنند تا مردم باورهای اصلی خودشان را از دست ندهند.

 

فارس: شما از وفاق ملی سخن گفتید، چه مواردی به این وفاق و همدلی در کشور کمک می‎کند؟

- اول اینکه همه احزاب، گروه‎های سیاسی، اجتماعی، علمی و...، مسئولان و نامزدهای انتخاباتی به مشارکت اجتماعی احترام بگذارند و اگر همه اصل اختلاف سلیقه را بپذیریم این پذیرش به وفاق ملی کمک می‎کند.

باید به دنبال این باشیم که تعارضات را کاهش دهیم، سعه صدر یا تحمل همدیگر، هر چه آستانه تحمل نیروهای سیاسی، احزاب و گروه‎ها بالاتر رود وفاق ملی قوی‎تر می‎شود و نکته دیگری که خیلی اهمیت دارد گسترش فرهنگ نقد و انتقاد است، هر کس در صدد از بین بردن فرهنگ نقد و انتقاد باشد بدترین ضربه را به نظام جمهوری اسلامی زده است.

همچنین پاسخگویی مسئولان، عدم پاسخگویی وفاق ملی را آسیب‌پذیر می‎کند و در آخر چیزی که بیشترین اهمیت را برای ایجاد وفاق ملی دارد حاکمیت تمام عیار قانون است و فقط قانون نه سلیقه افراد!!! هر جا سلیقه افراد اعمال شد آسیب روحی و روانی جدی به مردم وارد می‎شود.

 

فارس: اهمیت این دوره از انتخابات با توجه به اینکه اولین انتخابات بعد از فتنه 1388 است را چگونه می‌بینید؟

-تمام دوره‎های انتخابات در نظام جمهوری اسلامی با اهمیت است و تمام دوربین‎های جهان چشم به جمهوری اسلامی ایران دارند وقتی پای حضور مردم در صحنه می‎آید دشمنان ما حساس می‎شوند و متعاقبا ما نیز باید به این مسئله حساس شویم. دشمن همیشه به دنبال ایجاد چالش و تقابل ما بوده است و ایران و دنیای غرب تقابل دو سیاست را دارند یعنی آنها جنگ روانی را در پیش روی خود قرار داده‎اند ما باید آرامش روانی را مدنظر قرار دهیم، آنها به دنبال انفعال مردم هستند ما باید به دنبال فعال کردن مردم در صحنه، آنها به دنبال عدم حضور ما به دنبال حضور حداکثری، دشمن سیاست تفرقه، تردید، شک و دودلی را دنبال می‎کند ما باید وفاق و اعتماد به نفس را در پیش‎ رو داشته باشیم.

و آنها سیاست غربی و ارزش‎های آمریکایی را مدنظر دارند حال اینکه برای ما سیاست‎های اصولی و ارزش‎های اسلامی از اهمیت برخوردار است.

با توجه به این مسائل ضروری است که همه فعالان سیاسی و رهبران اجتماعی در کشور، استان و شهرستان به واقعیت‌های مهم نظام جمهوری اسلامی و محتوای نظام بحث و تقابل دو سیاست را توجه کنند تا بتوانیم با اقتدار انتخابات را پیش ببریم.

 

فارس: به نظر شما مهمترین ویژگی‎های یک نماینده مجلس چیست؟

-مجلس قوه قانون‌گذاری است و کسانی که خود را برای کاندیدای آن معرفی می‎کنند اول باید به خودشان مراجعه کنند چون سه ضلع مجلس، مردم و کاندیداها در انتخابات تصمیم‌گیری می‎کند.

ضلع مجلس به عنوان یک نهاد قانون‌گذار که به بحث قانون و نظارت بر آن ، تعیین کارگزاران اصلی دولت که همه به نوعی از فیلتر مجلس عبور می‎کنند و وقتی به اهمیت این مجلس برسیم به اهمیت حضور مردم و ویژگی‎های یک کاندیدا می‎رسیم.

مردم باید افراد قوی‎تر را انتخاب کنند و تنها آدم خوبی بودن برای نمایندگی مجلس کفایت نمی‎کند و انتخاب آنها باید رجال مهم برای مجلس باشد.

من به این اصل اعتقاد دارم که مجلس باید جایگاهی از حضور نخبگان سیاسی، علمی، اجتماعی و فرهنگی باشد و به عبارتی برگزیده‎ها باشند چون مجلس محل آزمایش و خطا نیست و جایی برای تصمیم‌گیری عقلانی است.

موضوع بعدی که مهم است نماینده مجلس باید کاملا به نظام و ارزش‎ها پایبند باشد و به تعالی ملت بیندیشد. همچنین یک نماینده باید پیشینه خوب و درخشانی داشته باشد و دارای شخصیت نجیب هم در اخلاق و هم در روابط انسانی برتر و به بزرگواری آراسته باشد.

شجاعت دیگر مقوله‎ای است که برای یک نماینده مجلس از اهمیت برخوردار است، انسان هم می‎تواند متواضع و با اخلاق باشد و هم جسور و شجاع، استقلال داشته باشد و در حداقل چند مورد تخصص داشته باشد.

 

فارس: در بحث بالا به تعالی ملت اشاره کرده‎اید می‌توانید این مسئله را کمی واضح‎تر بیان کنید؟

-استقلال، آزادی، امنیت کشور، وحدت عمومی، عزت ملی، رفاه عمومی(نه برای طبق خاص)، عدالت فراگیر، اشتغال کامل (یکی از رنج‎های نسل امروز و شاید هم دیروز همین است که در بحث اشتغال شناسنامه‎ای وجود ندارد و چراغ اشتغال افراد روشن نیست برخی چند و برخی حتی یک شغل و درآمد ثابت و پایدار ندارند که مجلس باید در این مسئله فکر کند)، بهره‎گیری از منابع فرهیخته در کشور نباید به سمت عزلت افراد پیش روند گاها پیش آمده که فرصت‌طلبان شرایطشان فراهم‎تر است تا نخبگان و فرهیختگان و تا زمانی‌که قانون و تعیین کارگزاران بر اساس شایستگی نباشد راه برای فرصت‌طلبان باز است و دقت در بهره‎گیری منابع از وظایف نمایندگان برای تعالی ملت است.

 

فارس: به نظر شما نمایندگان مجلس استان گلستان تا چه اندازه می‎‎توانند در پیشبرد اهداف استان کمک کنند؟

- از هر شهر و استان نماینده انتخاب می‎شود تا مجلس ترکیبی از همه مسائل، مشکلات، معضلات و پدیده‎های کشور باشد.

فرض کنیم گلستان در همه فرصت‎ها در ردیف 20 به بعد نباشد باید نمایندگان استان در نظارت برای اجرای قانون، تنظیم و تعیین بودجه دقت داشته باشد.

نماینده کسی است که در قله قرار گرفته و باید در تمام مسائل نظارت داشته باشد و نظارت او بر توانایی‎های افراد است نه دخالت برای انتصاب، در حوزه‎های مختلف حضور و معضلات بر سر راه مسئولان اجرایی را بشناسد و از سر راه بردارد.

در حوزه استان و شهرستان داشته‎ها را باید در دست داشته باشد و نداشته‎ها را بداند و خلأ‎ها را شناسایی و با هماهنگی با دیگر نمایندگان استان آن را پر کند.

منابع انسان‎های فرهیخته استان را شناسایی کنند و در صورت لزوم بدون دخالت این منابع را معرفی کنند.

در حوزه مشکلات مردم حضور پیدا کنند و با آنها و در جمع آنها باشند و با دسته‌بندی مشکلات و ارائه آن به وزارت کشور مسائل را مرتفع و در صورت لزوم به قانون، برای آن طرح بنویسند، ظرفیت‎های خاموش را شناسایی کنند.

یک نزدیکی و ارتباط با پارلمان شهری ایجاد شود و با هماهنگی از معضلات با خبر شود و در حل بحران‎های شهر گرگان کمک کنند چون مدعی هستند در سطح ملی می‌اندیشند پس بهتر می‎توانند به حل معضلات و مشکلات شهر کمک کنند.

 

فارس: سخن پایانی:

-کاندیداها باید به دنبال ارزش‎ها باشند و هرگاه کلمه من در افراد به وجود آمد این من انحراف و فتنه را ایجاد می‎کند و بزرگ یک ملت خادمین آنها هستند و نباید فراموش کنند که برای خدمت پا به عرصه رقابت گذاشته‎اند.

 

=================

گفت‎وگو از هنگامه خاندوزی

=================

انتهای پیام/ی10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول