اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بر علیه بیماری تب مالت صورت گرفته

مایه‌کوبی یک میلیون دام در کرمان

خبرگزاری فارس: رئیس اداره بررسی و مراقبت از بیماری‌های دامی استان کرمان گفت: در راستای مبارزه با بیماری تب مالت در قالب واکسیناسیون دام‌ها از ابتدای سال تاکنون بیش از یک میلیون راس دام سبک و سنگین زیر پوشش کامل مایه‌کوبی بیماری برسلوز «تب مالت» قرار گرفتند.

مایه‌کوبی یک میلیون دام در کرمان

صدیقه کاظمی‌نیا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: از ابتدای سال جاری 49 راس دام سنگین آلوده به تب مالت در استان کرمان شناسایی و از چرخه تولید حذف شد.

کاظمی‌نیا خاطرنشان کرد: بیماری تب مالت یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که عدم وجود علائم بیماری در دام آلوده مبارزه با این بیماری را سخت و هزینه‌بر کرده است.

وی با تاکید بر اینکه این بیماری از دام به انسان منتقل می‌شود و در انسان دارای علائم متفاوتی است، افزود: مهم‌ترین علائم این بیماری در انسان شامل لرز، تب متناوب «تب و لرز»، تعریق، خستگی قابل توجه، درد هنگام لمس ستون فقرات، سر درد، بزرگ شدن گره‌های لنفاوی است به طوری که می‌تواند موجب بستری شدن طولانی مدت انسان شود.

کاظمی‌نیا با اشاره به اینکه ورود بیماری‌های مشترک به جمعیت انسانی علاوه بر هزینه‌های درمانی گزاف، هزینه‌های روانی، اجتماعی و اقتصادی زیادی به جامعه تحمیل می‌کند تصریح کرد: دامپزشکی در راستای مبارزه و پیشگیری از ورود این بیماری به جمعیت انسانی اقدام به تست، شناسایی و حذف دام‌های آلوده می‌کند و همچنین همزمان دام‌های سالم مورد واکسیناسیون قرار می‌گیرند.

رئیس اداره بررسی و مراقبت از بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان بیان داشت: در راستای مبارزه با بیماری برسلوز در قالب واکسیناسیون دام‌های بالغ و نابالغ از ابتدای سال تا کنون بیش از یک میلیون راس دام سبک و سنگین زیر پوشش کامل مایه‌کوبی بیماری برسلوز «تب مالت» قرار گرفتند.

وی افزود: از این تعداد 443 هزار و 738 راس بره و بزغاله،472 هزار و 284 راس گوسفند و بز، بیش از 29 هزار و 464 راس گوساله و 65 هزار و 56 راس گاو علیه این بیماری مهم و مشترک واکسینه شدند.

رئیس اداره بررسی‌ و مراقبت از بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان اذعان داشت: از مجموع 36 هزار راس گاو تست شده در واحدهای دامپروری صنعتی و نیمه صنعتی استان کرمان 49 راس دام آلوده شناسایی و با شرایط بهداشتی و قرنطینه‌ای کشتار شدند.

انتهای پیام/خ۲۰/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول