سعیده رضایی در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: پایین بودن تعرفه واردات پوشاک خارجی و عرضه این محصولات با قیمت پایین را میتوان از عوامل کاهش تقاضای پوشاک ایرانی است.
وی افزود: محصولات ایرانی در داخل کشور با استقبال خوبی مواجه نمیشوند و این امر به دلیل عدم توجه کافی تولید کنندگان به مدلهای متداول، کاهش تقاضا را به وجود آورده است.
پژوهشگر و طراح لباس در ادامه بیان داشت: امروزه مشاهده میشود که جوانان طالب مد و لباسهای مارکدار خارجی اگر توان مالی لازم برای خرید پوشاک مورد نظر را نداشته باشند، به خرید لباسهای دست دوم خارجی اقدام میکنند.
وی با اشاره به اینکه نداشتن کیفیت خوب و ارزان قیمت پارچههای ایرانی یکی دیگر از دلایل استقبال از پوشاک وارداتی است، تصریح کرد: توجه به جمعیت جوان کشور و سلیقههای متفاوت و متنوع که در نوع پوشاک وجود دارد، میتواند اندکی بازار کالاهای ایرانی را رونق بخشد.
رضایی با تأکید بر این موضوع که پارچههای ایرانی کیفیت بهتری نسبت به پارچههای چینی دارد، ولی در تنوع رنگ و طرح قدیمی است، ادامه داد: بیشترین توجه جامعه ایرانی به اجناس خارجی و وارداتی است که در چند سال گذشته با افزایش واردات اجناس چینی به کشور این توجه چند برابر شده است.
وی گفت: ورود پوشاک چینی سبب کاهش رونق بازار داخلی شده، به طوری که واحدهای خیاطی و تولید پوشاک داخلی رو به تعطیلی و ورشکستگی است.
این طراح لباس ادامه داد: مصرف کنندگان برای حمایت از اجناس وارداتی خرید نمیکنند، بلکه درآمد کم است که باعث فروش بینظیر اجناس چینی شده است و در حال حاضر مصرف کنندگان مجبور به خرید اقلام چینی هستند، زیرا چارهای جز خرید جنس چینی ارزان قیمت نیست و از طرفی اجناس چینی با قدرت خرید بیشتر خانوارها، سازگارتر هستند.
وی گفت: طی سالهای گذشته در بسیاری مواقع اجناس ایرانی با پایان فصل مصرف در مغازهها میماند و فروشندگان مجبور میشوند اجناس را با قیمت خرید و در برخی مواقع خیلی ارزانتر از قیمت خرید به مشتریان بفروشند.
انتهای پیام/خ20/ط4000