اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه‌های اردبیل:

قطع فروش نفت به غرب حفظ هویت و استقلال ایرانیان است

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه‌ها و تحلیلگر مسایل سیاسی و منطقه‌ای اردبیل گفت: قطع فروش نفت به کشورهای اروپایی حرکت انقلابی مجلس بود که از این حرکت می‌توان به عنوان حفظ هویت و استقلال ایرانیان یاد کرد.

قطع فروش نفت به غرب حفظ هویت و استقلال ایرانیان است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، باقر صحرانورد پیش از ظهر امروز در همایش انتخاباتی دانشجویان در دانشگاه‌ محقق اردبیلی اظهار داشت: پس از گذر دوران وسطی و تجلی عصر روشنگری و رنسانس در نظام سیاسی غرب تحولی عظیم در چرخش مدیریت‌ها رخ داد و سبب روی کار آمدن حاکمیت‌های متعدد با الگوی جمهوری و براساس آرای مردم شد.

وی خاطرنشان کرد: با شکل‌گیری نظام جمهوری مردم از نظام‌های استبدادی و ظالمانه رهایی یافته و مجموعه پارلمانی شکل گرفت.

این استاد دانشگاه‌های اردبیل به سابقه اخیر نظام پارلمانی در ایران بعد از دوران مشروطه اشاره کرد و بیان داشت: این حرکت هرچند با فراز و نشیب‌های مختلفی روبرو بود اما با پیروزی انقلاب اسلامی و با حاکمیت دین و مسایل قرآنی و تعیین حدود و مشخصات و قوانین نظام اسلامی مجلس شورای اسلامی شکل گرفت.

صحرانورد تاکید بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در شکل‌گیری مجلس به عنوان اساس ساختار جمهوریت و اسلامیت نظام را یادآور شد و بیان کرد: جایگاه و شان مجلس به عنوان رکن رکین نظام اسلامی در عرصه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و پیشبرد امور بی‌بدیل و روشن است و در کنار مجلس دو مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی و حکم حکومتی به عنوان مرجع قانونگذاری در کنار مجلس تعریف و تبیین می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: در چنین شرایطی که بخش عظیمی از مسئولیت‌ها برعهده قوه مقننه در حوزه قانونگذاری و نظارت گذاشته شده است، انتخاب اصلح‌ترین و لایق‌ترین افراد برای مجلس کارآمد ضروری است چرا که کار مجلس ریل‌گذاری و فراهم کردن بستر اقدام و حرکت شایسته در مسیر خدمت‌رسانی به مردم است.

این تحلیلگر مسایل سیاسی تصریح کرد: وزن مجلس در هر دوره بستگی به شایستگی‌های نمایندگان دارد و به یقین مجلس مورد نظر امام راحل که فضیلت و عصاره جمع است می‌تواند به قدرت اول در حوزه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی تبدیل شود.

صحرانورد با اشاره به سابقه دیرین شکل‌گیری مجلس در ایران و مخالفت شاهان قاجار و رضاخان پهلوی با شکل‌گیری مجلس به عنوان خاستگاه و تبلور اراده مردم اذعان داشت: هرچند زمزمه تشکیل مجلس از دوران فتحعلی‌شاه و سپس ناصرالدین شاه به گوش رسید اما ساختار مجلس در سال 1282 و 83 شکل گرفت و به صورت رسمی از سال 1285 مجلس ملی در ایران پایه‌‌گذاری شد.

وی گفت: یکی از شاهان دوران قاجار در خاطرات خود در زمینه اهمیت مجلس و شکل‌گیری آن گفت" رمز عقب‌ماندگی مردم در دوران قاجار در جامعه ایرانی نبود قانون مشخص و پاسخگو بود که در همین ارتباط برای از بین بردن خلاها مجلس با تلاش منورالفکرهای آن روزگار شکل گرفت."

استاد دانشگاه‌های اردبیل در ادامه سخنان خود اظهار داشت: هر چند در سال‌های بعد عده‌ای با مجلس مخالفت کرده و حتی ساختار و نمای ظاهری آن را تخریب کردند اما شکل‌گیری تفکر انجام کارها با مشورت و در یک مجموعه‌ای به نام مجلس حرکتی مثبت بود که سبب شد جنبش‌های مدنی دیگر شکل گیرد.

صحرانورد خاطرنشان کرد: نظام امروز دنیا بر دو اساس ریاستی و پارلمانی استوار شده است به طوری که در نظام‌های ریاستی شان و جایگاه مجلس پائین و در حد نمایشی است در حالی که در نظام پارلمانی مجلس در راس امور قرار دارد و حتی مجلس کارآمد با عنوان نقطه تلاقی جمهوریت و اسلامیت یک نظام در عرصه‌ها و صحنه‌های متعدد تصمیم‌گیر است.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: در برخی از کشورها مجلس قوه قانونگذار و اولین مجموعه تصمیم‌گیر در کشور است اما در مقابل برخی نظام‌های موجود دنیا تنها ادای وجود مجلس و مجموعه مشورتی را درمی‌آورند در حالی که حکومت آنها ریاستی است.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول